AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Jeg er på ferie og har selvfølgelig googlet siden jeg orker ikke ta kontakt med legevakt da jeg ikke er helt handikappet eller ute av stand til å gjøre noe. MEN jeg har konstant en brennende følelse midt i magen og er konstant kvalm. Ikke så kvalm at jeg har mistet matlysten bare sånn type små kvalm og uvel, nok til å være irriterende og slitsomt. Kjenner ellers ubehag av og til når jeg spiser som oppblåst og smerter. Har hatt det sånn i 4 dager nå og det ser ut som det ikke bedrer seg. Dersom det er magesår, hvilken type behandling fikk dere for det? Og måtte dere først gjennom gastroskopi? Er livredd for det... Har bestilt legetime men er ikke før etter ferien. Anonymkode: a92a3...fcc
C-girl Skrevet 10. juli 2024 #2 Skrevet 10. juli 2024 Magesår skyldes oftest en bakterie som heter Helicobacter pylori. Den kan de avdekke enten ved en avføringsprøve eller en pusteprøve. Dersom de ikke finner bakterien i noen av de prøvene så er gastroskopi neste undersøkelse på listen. Men trolig settes du på syredempende medisiner for å se om det gir noe bedring. Mulig du bare har magekatarr, symptomene kan forveksles med mgesårsmerter. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 C-girl skrev (5 minutter siden): Magesår skyldes oftest en bakterie som heter Helicobacter pylori. Den kan de avdekke enten ved en avføringsprøve eller en pusteprøve. Dersom de ikke finner bakterien i noen av de prøvene så er gastroskopi neste undersøkelse på listen. Men trolig settes du på syredempende medisiner for å se om det gir noe bedring. Mulig du bare har magekatarr, symptomene kan forveksles med mgesårsmerter. Er en lettelse å høre at man potensielt ikke må ha gastroskopi. Lest litt om magekatarr også og det virker som det er noe langvarig greie. Må man møte opp til fastlegen igjen med avføringsprøve? Eller kan man ta med dette selv om legen ikke har etterspurt det? Anonymkode: a92a3...fcc
C-girl Skrevet 10. juli 2024 #4 Skrevet 10. juli 2024 Ved magekatarr er det slimhinnen i magesekken som er irritert, det kan ikke avdekkes med prøver av noe slag. Men du får nok utskrevet syredempende som du må gå på over en periode slik at irritasjonen får dempet seg. I mellomtiden kan det være lurt at du spiser lettfordøyelige små måltider for å skåne magen. Unngå store måltider med mye fett og/eller krydder.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #5 Skrevet 11. juli 2024 Jeg har hatt. Merket ingenting. Ble tilfeldig oppdaget på gastroskopi da jeg var til kontroll for polypper. Spiste somac i 6 uker. Anonymkode: d08c2...b69 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå