Gå til innhold

Skjermtid og egen aktivisering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger nysgjerrig med på alle trådene om slitne foreldre, mye skjerm på barna og vanskelig å finne på ting når det er dårlig vær. Får inntrykk av at mange strever med barn som krever mye stimuli og aktivisering med hjelp av voksne.

Bruker din familie iPad eller andre skjermer? Noen som angrer på at de innførte skjerm til barna, eller er det uungåelig?

Og dere som bruker lite skjerm, hva er deres tanker rundt skjermbruk? Hvilke aktiviteter finner dere på som ikke inneholder skjerm?

Anonymkode: f80de...871

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fra ca. 6 år siden fått et veldig restriktivt syn på skjerm. Allerede da følte jeg meg fanget av de sosiale media appene. Jeg hadde flere perioder med "digital detox", og opplevde for egen del at overdreven bruk av skjerm absolutt ikke var bra for meg. Dette hadde jeg med meg inn da jeg ble mor, så mine barn har fått bruke skjerm veldig lite. De er jo også veldig små enda, så det er jo veldig forskjell på å ha en 4-åring og en 3-åring enn det er å ha eldre barn. 

Barna fargelegger, bruker byggeklosser, rollespiller, hjelper til, puslespill, boklesing. De har mye underholdning i hverandre. Ute er det bare det å gå å se, lage historier om kongler, hoppe i sølepytt, klatre på ting, sklie (alt på lekeplassen), plukke pinner, bygge "tårn", you name it. 

Anonymkode: b33a8...757

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke ipad, og pc står på arbeidsrom. Vi voksne legger fra oss telefon når vi kommer hjem.

Jeg må få med meg nyheter på tv, som dax18 og dagsrevyen, men ellers lite tv. 

Barna er under 10 år, og ingen av dem har mobil. De klarer å aktivisere seg selv, men vi kan også initiere lek og aktiviteter.

Anonymkode: 39208...3bf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at når været er fint, så savner ingen av oss skjerm i det hele tatt. Da er vi ute og gjør alt mulig rart. Men når været er dårlig og vi ikke har lyst til å legge igjen tusenvis av kroner på bade-  lekeland eller kjøpesenter, så blir det vanskeligere. Da blir det mye skjerm, men vi trøster oss med at i det minste så ganer de mye sammen med hverandre. Guttene våre er 13, 11 og 7 år.

Anonymkode: 85380...359

AnonymBruker
Skrevet

Her får barna se på litt TV/film på lørdagskvelder, ellers ingenting. Når de blir eldre, får de nok tilgang på PC. Ser for meg 1-2 spillekveld i uka fra fylte 10 år.

Null problem å få gjort ting. Barna blir enten med og bidrar, eller så leker de/aktiviserer seg selv. Har barn i alderen 0-7 år. Min erfaring er at dersom man orker å "stå i det" når barna er 1-3 år, så får man veldig mye igjen for det senere. Dvs. ikke bruke skjerm som avledning, barnevakt m.m., og heller ikke ha tivolihverdager der foreldrene aktiviserer barna all deres fritid. Barn i dag er overstimulerte. Ved å øve på eksekutive funksjoner i tidlig alder, får man mer veltilpassede og lykkelige barn, med styrket evne til å f.eks. vente, finne roen og leken selv.

Anonymkode: f9d0f...64e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Idag gikk vi vel 18 km med 8 åringen. Han driver med mye fysisk, og elsker å diskutere historie. Kan flyttende engelsk, og kan mye rart fra ulike fagfelt. Youtube har mye bra i både historie, geopolitikk og naturfag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uungåelig nei. Ingen av mine har skjermer som små og vi har ikke tv. 
De leker da.
Hvordan er det vanskelig å skjønne hva unger gjør uten skjerm? 🤯

Anonymkode: af585...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på 5 og 12 år. Opplever at hele familien har stort utbytte av å begrense skjermtid. Yngste finner på ting selv når vi voksne tåler å stå i litt mas om at hen kjeder seg. Hjelper også på at vi bor i et nabolag der barna har venner i gangavstand. Ellers har begge veldig god konsentrasjonsevne, er glade i bøker og å være ute. Eldste bruker mye tid på å øve på instrument, driver med idrett og egentrening på eget initiativ. Er i vesentlig bedre fysisk form enn jevnaldrende med gaming som hovedinteresse. Hen har avtalt spilletid noen dager, men velger ofte vekk spilling til fordel for andre aktiviteter. Kan jo også nevne at 12-åringen alltid har hatt mange venner, til tross for null interesse for Fortnite, TikTok eller sosiale medier. Aldri angret på at vi stod i mot presset. 

Anonymkode: 5caf4...ecd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg følger nysgjerrig med på alle trådene om slitne foreldre, mye skjerm på barna og vanskelig å finne på ting når det er dårlig vær. Får inntrykk av at mange strever med barn som krever mye stimuli og aktivisering med hjelp av voksne.

Bruker din familie iPad eller andre skjermer? Noen som angrer på at de innførte skjerm til barna, eller er det uungåelig?

Og dere som bruker lite skjerm, hva er deres tanker rundt skjermbruk? Hvilke aktiviteter finner dere på som ikke inneholder skjerm?

VI bruker ikke iPad her i huset. Barna får se på TV. Ingen youtube. 

Jeg ber de gå og leke om de heller vil se på TV. Har aldri noen gang hørt barna mine si de kjeder seg. 3 og 7 år. De leker og herjer. Jeg får de igang i lek om de maser om TV, drar frem en kasse med lego og setter på kjøkkengulvet mens jeg lager mat f.eks. 

Telefon er helt utelukket. Bruker kun iPad på lengre bilturer som storebror kan få trykke på når lillebror sover. 

Anonymkode: 51f5d...952

AnonymBruker
Skrevet

Her har barna 14 dager uten skjerm hver sommerferie. 

Vi ser gjerne en film sammen på tv og slikt, men ellers er det ferie fra skjerm 2 uker. Det funker helt supert. Barna finner andre aktiviteter, leser bøker,er ute, de kjeder seg av og til, men det er ikke skadelig. 

Men de har heller ikke fri tilgang til skjerm normalt sett heller og regulerer seg veldig fint uten skjerm til hverdags og i ferie. 

Foreldre legger forventingene for høyt til barn i ferier syns jeg.. Slapp av litt, senk skuldrene, senk kravene og pust med magen. 

Anonymkode: 303f1...1a4

AnonymBruker
Skrevet

Her har barnet fri tilgang til skjerm, hatt det i mange år, er 12 år. Han har alltid blitt lei av å sitte passivt foran skjermen, så han finner på andre ting helt uoppfordret. 

Vi er mye ute å finner på ting nå i sommer, så blir ikke så mye tid til det uansett. 

I hverdagen er det skole, lekser og fotball 4 dager i uken i tillegg til cuper. I tillegg er gutta på fotballbanen på fritiden, så da begrenser det seg med skjerm automatisk. 

Anonymkode: 21887...b53

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et bevisst forhold til skjerm for treåringen og han ser ikke på tv hver dag, og da som regel 5-20 minutter. Samtidig har vi også unntaksdager, hvor feks jeg er syk, han er slapp og syk eller lignende hvor vi kan se 20 min på 5 ulike tidspunkt (altså 1,5-2 timer) ila en dag slik at jeg kan hvile litt mellom slagene, eller lage et måltid. Men å se flere timer i strekk skjer ikke. 

Anonymkode: 57b95...cb2

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg får barn snart og har et veldig sterkt ønske om å minimere bruk av skjerm til mitt barn, gjerne ingenting så lenge som det er mulig. Alle trådene her inne har gitt meg en oppfatning om at dette må man være veldig bevisst på helt fra start.

Fint å se at mange får det til, jeg oppfatter at det beste er å ikke kjøpe iPad og tåle at barnet kjeder seg.

Skal sies selv at jeg er veldig lite på mobil, men mye på pc og kjenner meg litt avhengig der. Regner med når det blir baby og barseltid at det automatisk blir mye mindre av det, og  håper jeg selv kan få noen gode vaner før barnet blir større.

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2 år og venter en til.

Vi venter så lenge som mulig med å introdusere TV, og da tenker jeg han med tiden kan se litt barne-TV nå og da. iPad kommer vi ikke til å kjøpe. Når han får sin første tlf vil han få en til å ringe/sende sms. Smarttelefon vil jeg vente med så lenge som overhodet mulig.

Mye av dette avhenger av hvordan foreldrene til andre barn har det, når han begynner på skolen. Jeg har vært opptatt av å begrense skjerm i flere år og blitt portrettert som fullstendig bakstreversk, men ser nå at ting begynner å endre seg.

Mye avhenger - dessverre - av hva skolen velger å gjøre. Jeg vurderer en privatskole dersom ikke de offentlige skjerper inn skjermbruken når den tid kommer.

Anonymkode: 41e3d...1af

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her. Jeg får barn snart og har et veldig sterkt ønske om å minimere bruk av skjerm til mitt barn, gjerne ingenting så lenge som det er mulig. Alle trådene her inne har gitt meg en oppfatning om at dette må man være veldig bevisst på helt fra start.

Fint å se at mange får det til, jeg oppfatter at det beste er å ikke kjøpe iPad og tåle at barnet kjeder seg.

Skal sies selv at jeg er veldig lite på mobil, men mye på pc og kjenner meg litt avhengig der. Regner med når det blir baby og barseltid at det automatisk blir mye mindre av det, og  håper jeg selv kan få noen gode vaner før barnet blir større.

Men det finnes unntaksperioder. Da jeg var høygravid og dårlig fikk barnet mye iPad-tid. Og første året da andremann ble født fikk han en del skjerm. Det går helt fint å gå tilbake på dette. Når vi ser at barna begynner å bli masete/grinete om TV eller når vi skrur av TV - da er det TV-fritt ei ukes tid, så går det bra igjen.

Anonymkode: 51f5d...952

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn ser iPad/tv, men jeg har noen regler. De får aldri iPad eller lov til å spille/se på min mobil utenfor huset. Skjerm er kun i bruk hjemme. Da slipper jeg mas om det når vi er ute/ i selskap. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde. Syns jeg ser andre barn med foreldrene sine telefon konstant når vi er ute på tur/cafe/bursdager osv.

Jeg begrenser også skjermtid, og har også to dager i uken som er helt skjermfrie.

YouTube er jeg forsiktig med. Barna blir hekta rett og slett. Så der er jeg veldig selektiv på hva de får se.

Eldstemann er i barneskolealder og spiller noe switch og Xbox.

Anonymkode: d2cf2...209

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 19.46):

her bruker vi mye skjerm, barnet spiller mye på ps5 når det regner  og sitter med tlf, jeg ser på film,serier eller tlf,men vi spiller ofte brettspill og slik, flinkerer til og legge vekk tlf ved ferier og helger nå enn før

Anonymkode: b7879...07a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 9.29):

LANGT SVAR FRA EN SOM FREMSNAKKER SKJERM; 

Jeg er kvinne med to døtre. Jeg har høy utdannelse og en god stilling, jeg er ikke spesielt «skolesmart» men fikk vokse opp med fri tilgang til data som barn/ungdom, som gjør at jeg kjenner igjen mye av spillgleden som barn har. Jeg gamer en del og spiller typiske «mannsspill».

Jeg tror en viktig årsak til at jeg har lykkes karrieremessig er at jeg har et godt anlegg for teknologi. Til tross for at jeg ikke har noe utdannelse innenfor feltet.

Mine døtre har fått tilgang til skjerm i ung alder men vi har alltid hatt tett dialog om hva de holder på med og bevisst forhold til hvilke apper de spiller. Eldste var veldig opptatt av bokstaver og skriving, som foreldre hadde jeg ikke overskudd til å møte hennes behov, så via diverse apper lærte hun seg å lese og skrive og hun kunne alfabetet i 4 års alderen. Vi leste riktignok hver kveld til henne da., i «vanlige» bøker. («Alf og Bett», bokstavbøker) 

Hun er også opptatt av tegning og kunst, og har i dag som ung tenåring en TikTok konto med ca 10.000 følgere. Det eneste hun legger ut er tegninger hun lager og video. 

Yngste er opptatt av språk og har fått et rikt ordforråd og kan flere språk relativt bra, takket være eksempelvis duolingo. Lydbok er også populært, og en rekke tegneprogram. Vi har faktisk kjøpt tegneprogram som vi ser at har vært bidragsyter til å bedre regneferdighetene deres.

Begge er ganske opptatt av historie, nylig så vi serien «a Small light» (om Anne Frank sin familie) - og tenåringen kan mer om 2.verdenskrig enn meg. Minste har også kastet seg på, og ønsker å lese A.Franks dagbok eller høre den på lydbok. De er ekstremt kunnskapsrike og reflekterende, de bruker skjerm til å søke opp ting, lese seg opp på ting de synes er spennende, fordype seg i alt fra musikk, kunst, historie og kultur. 

Siden jeg gamer selv forteller de også om ting de har sett som de synes var skremmende (kan være via Roblox, noe som ansees som et akseptabelt og uskyldig barnespill) - eller YouTube kids (som skal være tilpasset barn) 

De velger bort YouTube selv, og ser ikke mye «hjernedøde» reells, selv om det blir noen såklart..

De har venner som de gamer med, som er veldig sosialt for dem. Nå i sommer har de ringt vennene som også er på hytta og «kjeder seg» litt om kveldene slik de selv har gjort, også gamer de samtidig som de snakker sammen. De spiller også sammen som søsken, slik har spillingen styrket relasjon mellom dem, til tross for noen års aldersforskjell.

Vi elsker quiz hjem hos oss, og jeg blir alltid overrasket over alt de vet, og vi har hatt quiz med andre familier som vi vet prioriterer andre ting enn det vi gjør, og merker at det er et ganske stort kunnskapsgap. Det er også helt Okey; våre barn er elendig i ballspill 😅 

Jeg ønsker å si dette fordi mange foreldre gjør skjerm til noe grusomt og forferdelig, og føler kanskje mye skam om de lar ungene bruker skjerm. Vi snakker også mye om balanse i hverdagen her: skjerm skal ikke overskygge andre ting, slik som lek ut i sola, fysisk aktivitet eller å møte venner fysisk. Det er et supplement. Jeg har som alle mødre tidvis dårlig samvittighet jeg også, og reduserer skjembruk. Men mest av alt vil jeg si at den viktigste jobben er ikke antall timer foran skjem men HVA de gjør på en skjerm! 

Lykke til med morsrollen :) 

Anonymkode: e4a17...b63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn. Når eldste ble født hadde vi også et syn på dette med skjerm at vi ville begrense det. Men ungen krevde utrolig mye, og til tross for alle forsøk på å få han selvstendig i lek så gikk ikke det. Ingen av  oss hadde kapasitet til å aktivisere han 24/7, og vi var dauslitne. Med skjerm fikk han roen over seg, og vi fikk puste. Nr 2 var ikke sånn i det hele tatt, der hadde det vært utrolig lett å begrense skjermen. Er mye mindre interessert i det og mer interessert i lek og har mye fantasi. Pr i dag er eldste en veldig flott og velregulert gutt, men har fortsatt ikke fantasi og evner i liten grad å leke selv. Dessuten er det begrenset hvor mange ganger det er morsomt å pusle de samme puslespillene osv, jeg ser faktisk den. Og vi kan ikke kjøpe nytt hele tiden heller. Sommeren er enklere, mye mer fysisk og utetid. Høst og vinter er verre. Så du kan planlegge, men du vet ikke hva slags barn du får. 

Anonymkode: 7f951...b86

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...