Gå til innhold

Angst i magen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får jeg alltid økt angst i magen min når jeg skal noe? Jeg har angst konstant og hvis jeg skal noe så blir det dobbel og trippel angst konstant. Dette skjer hver gang også ved viktige avgjørelser. Det gjør sånn at jeg ikke kan reise på ferier eller kjøre langt fordi jeg gruer meg så mye at jeg ikke får sove og uten søvn får jeg enda mere angst.

Anonymkode: 37baf...81f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angst er vel noe som sitter i hodet? Jeg trodde det var noe psykisk som hjernen roter med?

Anonymkode: 4290d...070

AnonymBruker
Skrevet

Har du diagnosen angst? At man opplever frykt og nervøsitet er ikke det samme som angst. Og angst i magen? Betyr det at du får magetrøbbel da? 

Anonymkode: 9d76a...ada

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Angst er vel noe som sitter i hodet? Jeg trodde det var noe psykisk som hjernen roter med?

Angst kan kjennes som fysisk smerte, både i mage og bryst. 

Anonymkode: 9388b...bd9

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Angst er en misforstått reaksjon, det er ikke din fiende men en veldig ivrig livvakt som skal passe på deg. Nervesystemet girer opp for fight / flight mot farene som truer. Som da vi levde i huler og måtte forsvare oss mot rovdyr el.l. 

Bare at møter og reiser ikke er egentlige farer, men tankene lager scenarier som får kroppen til å tro at den er i fare og må beskytte seg. Så angst er din aller ivrigste livvakt, og er aktivert pga at du stresser og bekymrer deg. Angsten vet ikke forskjell på faktisk fare og innbilt fare, den har ikke "egne øyne" sånn sett.

I tillegg har du sikkert lenge kjemt på angsten som en fiende, og dermed er du i forsvar mot ditt eget forsvarssystem. 

Løsningen er å stoppe bekymringstanker. Det er ikke viktig å tenke på alle "hva hvis". Da lager du innbilte scenarier og konstruerer farer som ikke fins, og angsten vil beskytte deg. Ta deg selv i å bekymre deg. Stopp det, vær tålmodig og grei med deg selv, for det vil ta tid å avlære seg et fastkjørt mønster. 

Evt sjekk ut bekymringsutsettelse, det er en teknikk som kan fungere. Dette kan du bli helt "frisk" av, for du er ikke "syk" i utgangspunktet ❤️ bare overaktivert.

Anonymkode: 98013...51a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Angst er høyst fysisk, all den tid nervesystemet vårt er fysisk. Selv hjernen vår er fysisk. 

Anonymkode: 25d86...bdb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe positivt med konstant angst. Det er min værste fiende og jeg hater den. Det gjør så utholdbart vondt i magen, halsen og i brystet men værst i magen.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Angst er en misforstått reaksjon, det er ikke din fiende men en veldig ivrig livvakt som skal passe på deg. Nervesystemet girer opp for fight / flight mot farene som truer. Som da vi levde i huler og måtte forsvare oss mot rovdyr el.l. 

Bare at møter og reiser ikke er egentlige farer, men tankene lager scenarier som får kroppen til å tro at den er i fare og må beskytte seg. Så angst er din aller ivrigste livvakt, og er aktivert pga at du stresser og bekymrer deg. Angsten vet ikke forskjell på faktisk fare og innbilt fare, den har ikke "egne øyne" sånn sett.

I tillegg har du sikkert lenge kjemt på angsten som en fiende, og dermed er du i forsvar mot ditt eget forsvarssystem. 

Løsningen er å stoppe bekymringstanker. Det er ikke viktig å tenke på alle "hva hvis". Da lager du innbilte scenarier og konstruerer farer som ikke fins, og angsten vil beskytte deg. Ta deg selv i å bekymre deg. Stopp det, vær tålmodig og grei med deg selv, for det vil ta tid å avlære seg et fastkjørt mønster. 

Evt sjekk ut bekymringsutsettelse, det er en teknikk som kan fungere. Dette kan du bli helt "frisk" av, for du er ikke "syk" i utgangspunktet ❤️ bare overaktivert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Angst kan kjennes som fysisk smerte, både i mage og bryst. 

Anonymkode: 9388b...bd9

Det kan kjennes fysisk ja, men angsten er fortsatt ikke noe som er i magen.

Anonymkode: b3175...624

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Følelsene sitter i magen og angsten min er der.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Magen og hjernen snakker sammen. Angst gir veldig ofte fysiske plager som diare og kvalme.

Anonymkode: 4603a...07c

• Liker 1
Skrevet

Du må gjøre noe med angsten..? Terapi, medisiner, endre tankesettet.. bli flinkere på å ta valg og avgjørelser. 

Er ikke like lett alltid. Var kvalm og hadde vondt i magen i noen måneder ene gangen uten at jeg skjønte hvorfor. Med en gang en situasjon jeg var i løste seg forsvant plagene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Magen og hjernen snakker sammen. Angst gir veldig ofte fysiske plager som diare og kvalme.

Også en vond og fæl klump

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (34 minutter siden):

Du må gjøre noe med angsten..? Terapi, medisiner, endre tankesettet.. bli flinkere på å ta valg og avgjørelser. 

Er ikke like lett alltid. Var kvalm og hadde vondt i magen i noen måneder ene gangen uten at jeg skjønte hvorfor. Med en gang en situasjon jeg var i løste seg forsvant plagene.

Det har jeg gjort men funker dessverre ikke da det er kronisk. Jeg vingler veldig i det å ta valg og avgjørelser så det er umulig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Også en vond og fæl klump

Ja, særlig vond fæl klump. Angst manifisterer seg veldig fysisk. Både mageproblemer, pust, svimmelhet, hodepine, smerter, svetting.. 

Anonymkode: e6cf6...6f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg gjort men funker dessverre ikke da det er kronisk. Jeg vingler veldig i det å ta valg og avgjørelser så det er umulig.

Kronisk angst kan også fikses med endring av tankesett/terapi. Men kosthold og kosttilskudd er også nyttig, og regelmessig meditasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sjekket stoffskifte? Udiagnostisert adhd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 19.15):

Hvorfor får jeg alltid økt angst i magen min når jeg skal noe? Jeg har angst konstant og hvis jeg skal noe så blir det dobbel og trippel angst konstant. Dette skjer hver gang også ved viktige avgjørelser. Det gjør sånn at jeg ikke kan reise på ferier eller kjøre langt fordi jeg gruer meg så mye at jeg ikke får sove og uten søvn får jeg enda mere angst.

Angst setter seg på mange måter, og det er veldig vanlig at det setter seg i magen. Jeg har hatt angst i mange år, men er nå veldig på bedringens vei. Det som hjelp meg var å akseptere angsten (som egentlig bare er følelser), kjenne på den og la det gå. For meg hørtes det helt svada ut i begynnelsen, men det har reddet meg. Du må ikke være redd for følelsene som kommer, men akseptere dem. Det tar tid å lære seg det tankesettet, men det er så vert det når du får det til. 

Anonymkode: 4a56c...338

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og PMDD

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fant ut i godt voksen alder at mye av angsten min har vært relatert til nettopp dette. Har ikke hyperaktivitet, så jeg gikk under radaren i mange år. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Angsten kan ofte sette seg i magen. 
Det er som oftes magen den setter seg i. 
Prøv pust dype åndedrag og ro deg selv ned med pusten 

Anonymkode: 17237...02b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...