Gå til innhold

Hvordan får dere gjort noe med småbarn i hus UTEN skjerm?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får dere gjort noe med småbarn i hus UTEN skjerm? Og dere som bruker skjerm, hvor mye brukes den nå i ferien? Ingen filter please, vær gjerne anonyme og ærlige. Jeg har en på 2 og en på 4, og vi har hatt som mål å minimere skjermbruk i ferie. Men med regn og 14 gr er det ekstremt mye lettere sagt enn gjort. 

Anonymkode: 89d28...a2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungene leker alene. Ingen problem med det.

Anonymkode: e33e8...2ec

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Enten lekte ungen alene eller så var ungen med på det jeg gjorde.

Anonymkode: 3d6ce...319

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungene leker alene, aktiviserer seg selv,  tas med i gjøremålet jeg skal gjøre etc. 

Anonymkode: 5ddb2...a02

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Barna leker selv eller er med på det jeg gjør. Vi brukte lekegrind en del da de var mindre. Da trenger vi ikke følge med dem kontinuerlig. 

Anonymkode: fa282...4fd

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La de hjelpe det, de kan tørke støv, legge klær i vaskemaskin osv

Anonymkode: 3c4f1...1e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De leker ned hverandre eller med nabobarna. Barna er 2,5 år og 6,5 år. De ser ca 30 min hver, dvs 1t totalt ca, dersom se ser på hva den andre ser på. 

Anonymkode: 0010d...c20

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De leker selv når det er hagevær

Anonymkode: f32a6...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Har som prosjekt i sommer at de skal lære seg å delta på alle husets gjøremål. Jeg, mammaen, er ingen tjener. Det er team familien. Øver også på å ha stilletid.  Viktig å tåle stillhet, ro osv. Overhodet ikke kommet i mål ennå. Men syns jeg opplever litt bedring fra mas og kjas.

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Antar at du er en av de foreldrene som leker med barna hele tiden og har gjort dem vant til å bli aktivisert. Mine barn er like gamle som dine og kan leke lenge selvstendig om de først er i modus. Selvsagt roter de, men ofte får jeg gjort unna ting mens de leker. Matlaging er dem ofte med på. Sitter på kjøkkenbenken og får oppgaver som å skjære opp myke ting eller røre 😊

Anonymkode: 6a8a0...c83

• Liker 9
Skrevet (endret)

Mine barn er voksne nå, og når de var små var det ikke pc, nettbrett, mobil. Fikk gjort mye i huset selv med 2 små. De lekte og underholdt seg selv. Når ikke vi lekte med de. Det er viktig at de også lærer å leke og underholde seg selv. Trist å se små barn som må ha skjerm overalt. Nitrist rett og slett. Småbarn som må underholdes og distraheres med mobil/nettbrett. Mine barn, i 20 årene, sier de er glad de var barn uten det

Endret av Pingvinen
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns også det er god idé å ta med barna på gjøremål. Og de voksne bestemmer skjermbruk, så det er jo bare å legge det vekk og sette ned noen regler. 

Det er jo et hav av kreative og morsomme ting man kan gjøre både inne og ute, selv om det regner!

- Ville dratt i skogen med kakao og hjemmelaget kake (kaken lages sammen med barna)
- Puslespill og tegnesaker mens man setter på en lydbok
- Bygge noe som er passende for alderen
- Lese bok sammen

Anonymkode: 295e5...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har som prosjekt i sommer at de skal lære seg å delta på alle husets gjøremål. Jeg, mammaen, er ingen tjener. Det er team familien. Øver også på å ha stilletid.  Viktig å tåle stillhet, ro osv. Overhodet ikke kommet i mål ennå. Men syns jeg opplever litt bedring fra mas og kjas.

Lurt med stilletid!! Det er bra å lære, både for deg og for de! Det vil jeg også begynne med. 

Jeg har allerede lært toåringen å kaste ting i søpla. Det er den ene tingen som FAKTISK er i hans høyde. Ferdig med yoghurtposen? Kast den selv, ikke bare gi den til meg… 

Anonymkode: f0f30...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff kjenner jeg har dårlig samvittighet.  Her er det skjerm og ipad fra morgen til kveld ☹️ prøvd å aktivisere de med andre ting med ble nedstemt. 

Anonymkode: 6aeb0...bbc

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Huff kjenner jeg har dårlig samvittighet.  Her er det skjerm og ipad fra morgen til kveld ☹️ prøvd å aktivisere de med andre ting med ble nedstemt. 

Hvorfor bestemmer ikke du det? Du er den voksne.

Anonymkode: 295e5...7e9

• Liker 13
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld meg, men dette høres ut som ansvarsfraskrivelse for min del. Du ble nedstemt - Av hvem?

Anonymkode: 27349...b02

• Liker 19
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

1,5 år. Ser litt på tv om morgenen mens jeg drikker kaffe for ellers blir jeg helt ubrukelig. Snakk om kanskje 10-15min.

Anonymkode: 57791...0e0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det som er nevnt, hender det at vi deler oss. Den ene tar med barna ut på lekeplass så den andre får sjauet litt hjemme. Det funker fint å ha med småbarna på ting, men det er ikke til å legge skjul på at det ofte tar lengre tid og blir mer kaotisk. Da kan det være greit å få et par uforstyrrede timer hjemme en gang i blant.

Anonymkode: 173b5...b80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å dele seg er veldig lurt, ja! Og ta med barna på ting og la dem leke selv. Selvstendig lek er viktig! Du kan klart bruke skjerm i blandt, men maks en time om dagen eller så. Du kan ikke la barndommen og hjernekapasiteten dems forsvinne i skjerm! Jeg bruker TV når minsten dupper og jeg spiser lunsj. Da får 4-åringen roligtid med tv. Og av og  til ser barna litt på telefonen min mens de prøver å bæsje eller når jeg vil sove et kvarter til. 

Anonymkode: 6a8a0...c83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oi, dette var veldig ansvarsfraskrivende! Dette er enkelt: fjern skjermene, og stå i det en stund. Slik du holder på nå (fra morgen til kveld) er jo omsorgsvikt… 

Anonymkode: f0f30...f0c

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...