AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Sønnen min i barneskolealder har dette utslettet på magen. Han er i fin form ellers. Han sier det klør. Kom plutselig og ble verre i løpet av kort tid. Ser ut som om det har spredd seg litt over det store merket også. Noen som vet hva det kan være? Anonymkode: 32f88...a5f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 Nei, sier han. Ser ut som masse små kviser i en klynge. Aldri sett noe slikt før.. TS Anonymkode: 32f88...a5f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #5 Skrevet 10. juli 2024 Hvis du ser at det sprer seg bør du markere området med en penn og se om det sprer seg forbi pennen Anonymkode: ae947...a45
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #6 Skrevet 10. juli 2024 Det likner veldig på et utslett min sønn fikk av å enten være i gress eller å spise kiwi😬 Anonymkode: ea4a7...c69
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #7 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helvetesild? Anonymkode: a020f...7b6 Jeg har hatt det, og de vablene var mye større enn disse… men det kan jo utvikle seg. ring legekontoret i morgen når det åpner Anonymkode: 9a215...6b9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #9 Skrevet 10. juli 2024 Dattera mi hadde utslett som lignet dette og det var streptokokker. Fikk antibiotikakur. Anonymkode: 015e3...f5c
Molly 4.5 år Skrevet 10. juli 2024 #10 Skrevet 10. juli 2024 Jeg har akkurat makent utslett på armen. Klør og da blir det mere synlig. Veit heller ikke hva det er eller kommer fra
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #11 Skrevet 10. juli 2024 Sjekket opp helvetesild nå og fant bilder. Det ligner veldig. Står også at det oftes oppstår rundt midjen, så da kan dette stemme godt. Hva gjør man med dette? Går det over av seg selv? Må man til legen? TS Anonymkode: 32f88...a5f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #12 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekket opp helvetesild nå og fant bilder. Det ligner veldig. Står også at det oftes oppstår rundt midjen, så da kan dette stemme godt. Hva gjør man med dette? Går det over av seg selv? Må man til legen? TS Anonymkode: 32f88...a5f Du bør ta kontakt med legen, ikke fordi det er farlig men fordi det er greit for barnet ditt å ha sykdomshistorikken i journalen sin. Anonymkode: 9a215...6b9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #13 Skrevet 10. juli 2024 Det ser veldig likt mine utbrudd av helvetesild. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har hatt det, og de vablene var mye større enn disse… men det kan jo utvikle seg. ring legekontoret i morgen når det åpner Anonymkode: 9a215...6b9 Mine utbrudd starter veldig små, og vablene ble ikke store før etter flere dager (nå starter jeg på medisin idet jeg merker første tegnene). De første utbruddene mine var også mye mildere. Det første utbruddet startet med rødhet,og på størrelsen med ett kronestykke. Klødde som bare rakkern også. Jeg trodde det var ett myggstikk. Etter 4-5 dager var det væskende smertefulle sår på et område 7-8 cm diameter. Utbruddene ble værre og værre, og på fjerde utbruddet måtte jeg kontakte legevakt for det var smertefullt ha på klær. Nå har jeg åpen resept for valtrex, og får utbrudd flere ganger i året. Anonymkode: 0ac45...0af
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #14 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekket opp helvetesild nå og fant bilder. Det ligner veldig. Står også at det oftes oppstår rundt midjen, så da kan dette stemme godt. Hva gjør man med dette? Går det over av seg selv? Må man til legen? TS Anonymkode: 32f88...a5f Barn har somregel heldigvis et mildere forløp enn voksne. Ville tatt kontakt med legen i morgen. Anonymkode: a020f...7b6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #15 Skrevet 10. juli 2024 vil anbefale du ringer legevakten for råd. Hvis det er helvetesild så bør det behandles så raskt som mulig. Anonymkode: 3299f...562
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #16 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): vil anbefale du ringer legevakten for råd. Hvis det er helvetesild så bør det behandles så raskt som mulig. Anonymkode: 3299f...562 Ikke nødvendigvis når utbruddet er så lite og det er et barn. Helvetesild er farligst for eldre og andre med nedsatt immunforsvar. Barn tåler sykdommen (som regel) godt, selv om den er ubehagelig selvfølgelig. Dette er ikke for legevakten, dette kan vente til i morgen 08.00(eller når flegekontoret der ts bor åpner). (Eller med mindre sønnen ser ut som en kjøttkake i fjeset klokken 23.00, da ringer man selvfølgelig om det utvikler seg så fort ) Anonymkode: 9a215...6b9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #17 Skrevet 10. juli 2024 Hepatitt? Men uansett hva det er få det skjekket hos lege. Anonymkode: aa9c8...695
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #18 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sjekket opp helvetesild nå og fant bilder. Det ligner veldig. Står også at det oftes oppstår rundt midjen, så da kan dette stemme godt. Hva gjør man med dette? Går det over av seg selv? Må man til legen? TS Anonymkode: 32f88...a5f Ta kontakt med lege for sikkerhets skyld. Jeg kan ikke si noe om helvetesild på barn, men for voksne så behandles milde utbrudd med basimycin eller annen sårsalve, og plaster/kompress for å holde det rent. Men utbruddene kan bli skikkelig vonde! Jeg hadde på baksiden av låret og kunne ikke sitte i en myk sofa, det var for vondt. Sterke utbrudd behandles med antivirale medisiner, iallefall på voksne. Men medisinering bør starte i løpet av de første dagene for å ha noe særlig effekt... Anonymkode: 0ac45...0af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå