Gå til innhold

Hva fører til mer smerter på den ENE siden av kroppen (fibromyalgi/kroniske smerter)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, det er noe jeg har lurt på en stund, så ville høre om andre erfarte det samme. 

Smertene mine kommer annerledes til uttrykk på en side. Det jeg opplever som muskelverk vandrer rundt om i kroppen, på begge sider. Men på min venstre side er jeg "øm", ekstremt var for berøring og trykk, særlig venstre arm, men generelt også langs hele min venstre side. Det kjennes ikke ut som at det er i huden, og heller ikke muskulært, men i bindevevet. Dette er jo bare en spekulasjon basert på min kjennskap til min kropp. 

Gjennom en del behandling hos fysioterapeut har det generelle smertenivået minket (takk for det!), men dette her på venstreside, med denne ømheten har ikke endret seg sammen med det. F.eks kan jeg oppleve et hånd som trykker lett på armen som at noen klyper meg, eller små pirk som stikk, til og med for "tunge" klær kan gi smerter. Og smertesignalet varer lenger enn berøringen varer. 

Spørsmålet mitt er hva gjør til dette, og om andre har det likens? Jeg spekulerer i om det kan ha med psykosomatiske grunner, har jeg erfart noe traumatisk særlig på den siden f.eks. Det rare er at jeg faktisk har skadet den høyre siden av kroppen med brudd og slag, og jeg husker ikke noe på den venstre siden. 

Tanker?

Anonymkode: ed658...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har det der på høyre side, så vi har kanskje delt på plagene? 😆

Vet heller ikke hva det kommer av. Jeg har prøvd å få utredning, men etter som jeg er psykisk syk, så blir alt avfeid med å komme fra mine kroniske muskelspenninger eller å være psykosomatisk. Får medisinsk behandling Voltaren og kortisonkurer av legen min, noe som hjelper. Tidligere hadde jeg vandrende smerter likt i hele kroppen, men det er nå altså verst på halve kroppen. Til og med leamusen og krampene er nå for det meste på høyre side. Enkelte dager gjør til og med håret vondt, så jeg kjenner igjen den der overfølsomheten du beskriver. På huden så er det som du beskriver "inni", som om å ha blåflekker over hele flaten. 

Fysioterapeuten min skjønner ikke hvordan det går an å ha kramper/restless legs på bare den ene siden, så der var det ikke noe svar å få. Hun tror jeg antagelig har en eller annen form for revmatisk sykdom som gir smerter i kroppen, men hun kan jo ikke utrede meg. Får behandling av henne som om det er noe revmatisme da, og det hjelper. 

Anonymkode: dcf63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke FM, men jeg tror mennesker har en side som ofte er svakere enn den andre. Jeg har alltid skader, plager, og smerter i venstre side. Jeg tror det er ganske normalt :) 

Anonymkode: 5a578...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det har noe med om man er høyre eller venstre hjernehalvdel dominert? Jeg har alltid hatt sterke smerter og psykosomatiske lammelser på høyre side som er styrt av venstre hjernehalvdel. Jeg er rett og slett tilbakestående på typiske ting styrt av venstre hjernehalvdel.  Har opplevd mye traumatisk og dette er en av måtene der har satt seg i kroppen.

Anonymkode: 0975f...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har endel bruddskader på venstre side som gir lokale smerter, men det er min høyre halvdel som kjennes øm og verkende. Det sympatiske nervesystemer mitt gir meg mye stress selv om jeg har god psykisk helse. Huden på høyre side kjennes som den er solbrent. Jeg merker også at når jeg får gåsehud av feks vakker musikk, eller en rørende historie at det kun skjer på min høyre side. Merkelig greier. 

Anonymkode: 93d64...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...