Gå til innhold

Hvordan leve til man blir 100?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er hemmeligheten? Er det gener, eller å leve så sunt som mulig?

Jeg har selv lyst å bli veldig gammel🥰

Anonymkode: 5cb6d...5b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær heldig med gener.

Mine besteforeldre ble 93, 92, 80 og 75. Pappa døde av kreft før 50, og mamma er over 70 nå. Jeg blir neppe 100 og har heller ikke noe ønske om det.

Skrevet

Tror det er en blanding av alt. Gener, livsstil, flaks… Jeg har ikke noe ønske om å bli veldig gammel, men ønsker meg god helse så lenge jeg lever. Det er det dessverre ingen garanti for. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har mye mer livsstil å gjøre. Lite negativt stress, sunn mat med rene og varierte råvarer, lite alkohol og røyk, gode relasjoner og trening. 
det er mye hjerte-kar sykdom og kreft for tiden. og folk blir oftere syke i yngre alder enn tidligere. Før skyldte en gjerne sykdom på dårlige gener , men tror nyere forskning viser at det i de aller fleste tilfeller ikke har så mye med gener å gjøre. 

Anonymkode: 5d4f9...9a3

AnonymBruker
Skrevet

Både farmor og mormor levde til de var over 100 år. Farmor levde alltid sunt, trente, var aktiv, mye ute i frisk luft osv. Mormor var den rake motsetningen. Hun var lite aktiv, røyka, drakk likør, likte å se på tv. Hennes mor ble også over 100 år. Røyka som en svamp og reiv kjeft så det suste rundt øra. 

Anonymkode: a1e86...015

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er hemmeligheten? Er det gener, eller å leve så sunt som mulig?

Jeg har selv lyst å bli veldig gammel🥰

Anonymkode: 5cb6d...5b8

Tror ikke det finnes noen hemmeligheter. Tror bare det kommer til flaks eller uflaks

AnonymBruker
Skrevet

Spurte en pasient om dette, oppskriften var å holde seg unna  mannfolk sa hun. 😂

Anonymkode: fe244...d23

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spurte en pasient om dette, oppskriften var å holde seg unna  mannfolk sa hun. 😂

Dummeste jeg har hørt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan leve så sunt man vil men kroppen lever sitt eget liv. Ja man kan gjøre mye selv for helsen men det er ingen garanti. Kjenner flere som ikke drakk alkohol og var veldig sunne men ble veldig syke og døde unge snakker 40-50 år gamle som regel av kreft. Man kan bare se på flere kjente idrettsutøvere som har død unge pga sykdom. 

Anonymkode: 0d79c...dcf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme svar har jeg fått av tidligere pasient som var 102 år. Leste om ei i Sverige som var 105 år, og da hun hadde fått spørsmålet om hvordan hun hadde blitt så gammel så var svaret at hun hadde sluttet å røyke da hun var 100🤣

Anonymkode: be96b...cdb

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gode gener, livsstil, og mye flaks. Noen av de sunneste menneskene jeg kjenner døde unge, mens noen av de som spiser elendig har levd til over 90 (og lever fortsatt og er tåelig friske). 

Noe av det viktigste sånn i teorien, er å leve sunt. Være aktiv, mye frisk luft, spise næringsrikt og unngå for mye prosessert mat,  droppe røyk, og omgås med mennesker som er bra for en. Jeg tror noe av det viktigste er å ha det bra. Unngå stress og bekymringer, slike ting.

Men det er lite vits i å bli 100 hvis man ikke er frisk.  

Anonymkode: 26038...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Dorma skrev (18 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt

Det er nok sant. Mindre stress

Anonymkode: 80555...db8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nok sant. Mindre stress

Anonymkode: 80555...db8

Ingen er mer stressende en kvinner som er fulle i f.eks PMS. 

Skrevet

Jeg tror det handler om å ikke stresse og ha det godt inni seg og ha familie og/eller venner som bryr seg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå barbeint i Thailand og spis grønnskser. Neida, vet ikke hva som gjør at folk blir så gamle. Men husk at de ekstra årene er på slutten av livet. Om man skal bli 100 år er det greit å være frisk og opplagt og ha livsglede. Ikke ligge de siste 5 årene dement i ei seng. 
Man styrer jo ikke alderdommen og døden selv

Anonymkode: f1057...a72

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke havne i ulykker som tar livet av deg.

Anonymkode: f064b...84c

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at q10/ selen skal gjøre susen :)

Anonymkode: 76280...927

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man lever ganske sunt når det kommer til kosthold og mosjon er det ikke veldig uvanlig å bli 100 år. Folk i dag er jo veldig spreke og de fleste som lever nå kan nok forvente å bli 100 år dersom de tar vare på seg selv. Med noen unntak, så klart.

Anonymkode: f9b88...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...