Gå til innhold

Ugress som vokser på veranda-gulvet. Leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg kjøpte nylig leilighet og ser at det vokser ugress på veranda-gulvet. Se bilde. Er dette noe som enkelt kan fikses? Kjøpte boligen i år og så det først nå når våren/sommeren kom. 

Jeg bor ikke på bakkenivå. Jeg bor i 2. etasje. 

448868213_1641414596624674_4592843165909235698_n.jpg

Anonymkode: 75fa7...44f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Roundup ugressmiddel.
https://www.felleskjopet.no/planteproduksjon/korn/plantevern/vaarhvete/ugras/roundup-200-l-61962/

Du ma ha noe som virker, nytter ikke med "grønne" alternativ.

Anonymkode: d9258...c1d

Tusen takk! Men trenger jeg en håndverker til å tette igjen sprekkene slik det ikke fortsetter å vokse opp ugress? Det skulle jo egentlig ikke vært noe ugress der når jeg bor i 2.etasje. 

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Roundup ugressmiddel.
https://www.felleskjopet.no/planteproduksjon/korn/plantevern/vaarhvete/ugras/roundup-200-l-61962/

Du ma ha noe som virker, nytter ikke med "grønne" alternativ.

Det står i lenken din: 

Dette produktet krever autorisasjon for kjøp og bruk.

Så hvordan får jeg kjøpt det?

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står i lenken din: 

Dette produktet krever autorisasjon for kjøp og bruk.

Så hvordan får jeg kjøpt det?

TS

Ser det ja, glad jeg har på lager. 
Om du ikke kjenner noen bønder så må du vel gå for noe svakere som er mindre effektivt. 

AnonymBruker
Skrevet

Europris har en annen variant av Roundup på tilbud nå. Fungere veldig bra den også😊

Anonymkode: 8cd6b...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke behov for en håndverker, vil Gro på nytt i fugene.

Hvis det ikke er fare for at det treffer noen på nedsiden ville jeg forsiktig forsøkt med kokende vann i kanten. Usikker på hvordan flisene tåler det, derfor forsøk i kanten.

Anonymkode: a71a6...c1c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Europris har en annen variant av Roundup på tilbud nå. Fungere veldig bra den også😊

Anonymkode: 8cd6b...e26

Takk! Kjøpte den nå. Sto på pakningen at den ikke tok røttene. Men det er at den tar det på overflaten er jo bedre enn ingenting så kjøpte den. Som du sa så var den også på tilbud.  Kom ugresset tilbake med en gang hos deg eller ble den borte lenge siden du sa den funket bra?

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke behov for en håndverker, vil Gro på nytt i fugene.

Hvis det ikke er fare for at det treffer noen på nedsiden ville jeg forsiktig forsøkt med kokende vann i kanten. Usikker på hvordan flisene tåler det, derfor forsøk i kanten.

Anonymkode: a71a6...c1c

Så at versjonen av Roundup de solgte på Europris ikke tar røttene slik at ting gror på nytt i fugene. Gjelder det samme den Roundup-versjonen du anbefalte som er kraftigere? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

De er det bare å luke bort. Siden de ikke vokser i bakken har ikke røttene mye feste. Napp dem opp og borte er dem, trenger ikke sprøyte det lille der. 

Anonymkode: 8eab9...d07

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vask det og fjern jorda fra sprekkene. 

Anonymkode: 8f9f0...c58

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker bare kokende vann. Da dør det, og det er nærmest bare å koste det bort. 

Anonymkode: f0a51...101

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at det vokser der, er at det har kommet litt jord i sprekkene og så har det kommet frø igjennom lufta og sådd seg selv.

Om du ikke får byttet inn flasken du har kjøpt på Europris, så er det bare å dusje på. Vil tro det tar røttene også, - Roundup skal gjøre det.

Du kan også luke det opp og prøve å fjerne jorda i sprekkene. 

Anonymkode: ca7b1...190

Skrevet

Kokende vann fungerer bra. Dersom du har en varmluftspistol er det også et fint verktøy, da kan du svi bort plantene.

AnonymBruker
Skrevet

Bare tull å styre med round-up og kokende vann for det lille ugresset der.

Bare napp det opp!

Det er tandre planter i utgangspunktet som er lette å luke til vanlig. Her sitter de attpåtil i noe som må være knapt en antydning til jord i sprekkene.

Antakelig har det samlet seg litt rusk og rask i sprekkene. Kanskje vokser det litt mose.

Bruk en stålbørste og børst det opp.

Vanligvis legges det sand under og mellom fliser på bakkeplan, som du jobber ned i sprekkene med en kost.

Anonymkode: f8535...c22

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Mer miljøvennlig er 32% Eddik hvor du rører inn litt salt og ett par dråper oppvaskmiddel. Etter en runde med det er alt dødt dagen etter. Da er det bare å fjerne det døde og få med mest mulig jord samtidig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ugresset der er da bare å nappe opp. Det har små røtter. 

Anonymkode: f8be8...a5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt ikke bruke Roundup på det der.

Som andre sier - napp opp, ev. hell på sterkt eddikvann sammen med kokende vann.

Har du allerede brukt Roundup så bør du ikke gå barbent på verandaen og heller ikke la hund eller katt gå der, og du må passe på å bruke hansker når du vasker verandagulvet. Du kan heller ikke spyle eller helle så mye vann der at det drypper ned til naboen uten å fortelle at du har brukt Roundup hos deg.

Om du ikke gidder nappe opp ugresset - bruk denne: https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/ugressbekjemping/hellerenser-lang-56-cm-2000045478?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI277l7M6ihwMV_lORBR2SSAvnEAQYASABEgLxo_D_BwE

Raskt, enkelt og miljøvennlig!

Anonymkode: 98155...cb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/11/2024 at 4:24 PM, AnonymBruker said:

Takk! Kjøpte den nå. Sto på pakningen at den ikke tok røttene. Men det er at den tar det på overflaten er jo bedre enn ingenting så kjøpte den. Som du sa så var den også på tilbud.  Kom ugresset tilbake med en gang hos deg eller ble den borte lenge siden du sa den funket bra?

Så at versjonen av Roundup de solgte på Europris ikke tar røttene slik at ting gror på nytt i fugene. Gjelder det samme den Roundup-versjonen du anbefalte som er kraftigere? 

TS

Hva slags Roundup er det du har kjøpt?

Siden Roundup som vi som har autorisasjonsbeviset for plantevern kjøper den på felleskjøpet, og det virksomme stoffet i den er glyfosat som er ett systemvirkende ugressmiddel, dvs det tas opp i bladene og blir transportert rundt i hele planten før den trekker ned i røttene.

Sjekket den opp på Europris nå, den du har er glyfosat fri, der det aktive virkestoffett er pelargonsyre, den har jeg prøvd, og jeg mener at det bare er lure kundene, fordi det virker ikke i det hele tatt.

TIl neste gang så kan du kjøpe en slik, den har jeg selv og er veldig fornøyd med den, 2 drag også er ugresset borte.

Hilsen fagmann.

Anonymkode: 8af61...bc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør absolutt ikke bruke Roundup på det der.

Som andre sier - napp opp, ev. hell på sterkt eddikvann sammen med kokende vann.

Har du allerede brukt Roundup så bør du ikke gå barbent på verandaen og heller ikke la hund eller katt gå der, og du må passe på å bruke hansker når du vasker verandagulvet. Du kan heller ikke spyle eller helle så mye vann der at det drypper ned til naboen uten å fortelle at du har brukt Roundup hos deg.

Om du ikke gidder nappe opp ugresset - bruk denne: https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/ugressbekjemping/hellerenser-lang-56-cm-2000045478?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI277l7M6ihwMV_lORBR2SSAvnEAQYASABEgLxo_D_BwE

Raskt, enkelt og miljøvennlig!

Anonymkode: 98155...cb7

21 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags Roundup er det du har kjøpt?

Siden Roundup som vi som har autorisasjonsbeviset for plantevern kjøper den på felleskjøpet, og det virksomme stoffet i den er glyfosat som er ett systemvirkende ugressmiddel, dvs det tas opp i bladene og blir transportert rundt i hele planten før den trekker ned i røttene.

Sjekket den opp på Europris nå, den du har er glyfosat fri, der det aktive virkestoffett er pelargonsyre, den har jeg prøvd, og jeg mener at det bare er lure kundene, fordi det virker ikke i det hele tatt.

TIl neste gang så kan du kjøpe en slik, den har jeg selv og er veldig fornøyd med den, 2 drag også er ugresset borte.

Hilsen fagmann.

Anonymkode: 8af61...bc2

Takk til begge for tips om hellerenser. 

Jeg kjøpte den Roundupen du leste deg opp på uten glyfosat. 

Takk til alle dere andre som har svart i tråden også. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hadde brukt det som er nærmest hånda, også kalt fingrene. 

Anonymkode: 1c17b...535

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...