Gå til innhold

Hvordan fordelte dere oppgavene, spedbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som var eller er i forhold når dere fikk barn, hvordan fordelte dere oppgavene i spedbarns perioden? 

Anonymkode: cb7e7...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min tok det meste av husarbeid etter første barnet var født fordi jeg var så plaget med bekkenet. Babyen roet seg ikke alltid på puppen og trengte byssing på natt for å sovne igjen, så av samme grunn tok samboeren min seg av det også. Jeg tok meg av bleier, amming, babyens soving på dagtid og middagslaging. Etter hvert når han begynte med fast føde tok jeg på meg å lage en del babymat fra bunnen også.

Nå når vi har en veldig aktiv toåring og en baby på to måneder, så nå er det fullt kaos. Barna prioriteres og leiligheten er rotete, og begge gjør det vi rekker de få anledningene vi har til rådighet 😅

Anonymkode: 6e944...938

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min permisjon så ryddet og holdt jeg huset vedlike når baby sov. Han sov en hel del så jeg hadde mulighet til både det og å sove en del selv - hvilket jeg trengte. 
Mannen stod for handling av mat og diverse 🙂

og når han var i permisjon handlet jeg gjerne, og da var baby større så husarbeid ble fordelt på oss begge, men pappa i permisjon fikk gjort en del i duppene. 
 

Egentlig var spedbarnstiden veldig fin sånn. Mye tid til husarbeid og planlegging. Fra permisjonen var over så har det vært Vanskeligere å holde tritt med alle oppgavene og stort sett er det alltid en oppgave man kan gjøre. Sjelden ajour med noe som helst 🙂 

Anonymkode: 58bc1...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I min permisjon så ryddet og holdt jeg huset vedlike når baby sov. Han sov en hel del så jeg hadde mulighet til både det og å sove en del selv - hvilket jeg trengte. 
Mannen stod for handling av mat og diverse 🙂

og når han var i permisjon handlet jeg gjerne, og da var baby større så husarbeid ble fordelt på oss begge, men pappa i permisjon fikk gjort en del i duppene. 
 

Egentlig var spedbarnstiden veldig fin sånn. Mye tid til husarbeid og planlegging. Fra permisjonen var over så har det vært Vanskeligere å holde tritt med alle oppgavene og stort sett er det alltid en oppgave man kan gjøre. Sjelden ajour med noe som helst 🙂 

Anonymkode: 58bc1...b02

Jeg har hatt barn som ikke har sovet mye, hverken på dag eller på natt, så det har ikke blitt mye tid til husarbeid på dagtid. 🤣 Jeg har gjort mye av husarbeidet på ettermiddag/helg, mens mannen min tok baby. Da fikk jeg en liten pause fra baby + mannen min gjør ikke husarbeid (bortsett fra oppvasken) før det er laaaangt over tolererbart snitt- og rotnivå for min del (og jeg er IKKE noen clean freak).

Anonymkode: daebb...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldste amma jeg, mens mannen tok det meste av andre ting når han ikke var på jobb. 
barnet sovna igjen rett etter amming, og trengte sjeldent byssing eller bleieskift på natta, så jeg tok nettene(våkna ofte, og spiste lenge, så jeg fikk ikke stort med søvn). 
Dagene gikk stort sett med til å gå(sov bare i bæresele i bevegelse ute), amme, skifte bleier og litt gulvtid(minimalt), så det var minimalt jeg fikk gjort(kunne sikkert gjort mer med baby i bæresele, men jeg var utslitt, så mannen tok husarbeid ig matlaging når han kom hjem, samt tok aeg av babyen den tida han ikke hang klistra til puppen min. 

Anonymkode: c9e01...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nettene i min permisjon da vi samsov og hun våknet hver 3. time for å amme.  Han stod opp med henne om morningen etter en ammeseanse, så sov jeg videre i et par timer (mannen drar ikke på jobb før 10:30, så vi var heldige der).

Vi hadde klistremerkebaby, så jeg rakk så vidt spise selv iløpet av dagen. Når mannen kom hjem pleide han å ta baby resten av kvelden, mens jeg fikk gjøre andre ting (lage mat, rydde litt... alt som ikke var å underholde baby føltes som egentid).

Dagene begge hadde fri byttet vi på baby og andre oppgaver. Han gjorde nok mest i huset i den perioden, siden jeg ofte ble bundet til sofaen for å amme.

Anonymkode: 87c09...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tvillinger, så det med "å sove når baby sover" er en formaning jeg skulle ønske jordmor og helsesøster kunne spart seg for. Vi tar det i skift. Mannen tar natt og jeg tar formiddag (han er hjemme noen uker til). Han får ikke gjort så mye om natten, men lager middag og handler om ettermiddagen. Han tar ofte oppvasken og setter på en vaskemaskin eller to om dagen.

Jeg kjører oppvaskmaskin og sterilisator stort sett hele dagen. Kjører gjerne en vaskemaskin eller to om dagen, og bretter klær. Tar av og til oppvasken. Skifter daglig pose i bleiespannet og sørger for at vi har det vi trenger på stellebordet. Forsøker å amme og melke/pumpe innimellom, men det er helt håpløst. 

Dette er hvordan vi har kjørt oss inn, men vi har ikke delegert oppgaver. Begge gjør stort sett det som trengs når vi ser at det trengs. Blir spennende å se hvordan vi skal få det til å henge sammen når han snart må på jobb🥴

Anonymkode: 11bea...bff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har tvillinger, så det med "å sove når baby sover" er en formaning jeg skulle ønske jordmor og helsesøster kunne spart seg for. Vi tar det i skift. Mannen tar natt og jeg tar formiddag (han er hjemme noen uker til). Han får ikke gjort så mye om natten, men lager middag og handler om ettermiddagen. Han tar ofte oppvasken og setter på en vaskemaskin eller to om dagen.

Jeg kjører oppvaskmaskin og sterilisator stort sett hele dagen. Kjører gjerne en vaskemaskin eller to om dagen, og bretter klær. Tar av og til oppvasken. Skifter daglig pose i bleiespannet og sørger for at vi har det vi trenger på stellebordet. Forsøker å amme og melke/pumpe innimellom, men det er helt håpløst. 

Dette er hvordan vi har kjørt oss inn, men vi har ikke delegert oppgaver. Begge gjør stort sett det som trengs når vi ser at det trengs. Blir spennende å se hvordan vi skal få det til å henge sammen når han snart må på jobb🥴

Anonymkode: 11bea...bff

Angående husvask kommer vi til å sette dette vekk. Vi har rett og slett ikke kapasitet. Har fått hjelp av familie så langt til generell husvask, og jeg tar badene og skifter sengetøy, men det går ikke i lengden.

Anonymkode: 11bea...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avlastet hverandre hele tiden, det eneste mannen ikke kunne gjøre var å amme. 

Jeg syntes også det var godt å gjøre litt husarbeid og matlaging, ordnet i huset mens jeg hørte på podcast. 

 

Anonymkode: afaf2...3d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar nettene fordi babyen sover godt, han våkner kun for å amme og sovner igjen. Mannen hjelper til hvis babyen skriker, men det trengs veldig sjelden. Jeg tar legging, men mannen tar kveldsstellet først. Om ettermiddagene deler vi på hvem som passer babyen og skifter bleier, pluss at vi setter av tid når babyen sover til kjærestetid noen dager i uka. Vi pleier å planlegge uka litt slik at vi vet når en av oss skal trene, på butikken, etc.

Jeg lager middag hvis jeg rekker det, mannen rydder. Jeg setter på en vask ila dagen og tar ut av oppvaskmaskinen, det gjør jeg ofte mens babyen er våken. Mannen vasker bad, klipper plen. Vi deler på å ta ut søpla og gjør sjeldnere husvask/støvsuging enn før. Han har egentlig ingen forventninger til at jeg gjør husarbeid om dagene, det gjør det enklere og det lille jeg får gjort (som ofte er grei egentid mens babyen sover) er alltid en bonus.

Anonymkode: 71e15...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte jo amme baby mye i starten. Jeg hadde også veldig vondt etter klipp, så jeg lå mye i sofaen. Samboer tok seg av husarbeid og tok noen trilleturer så jeg fikk sove. Etterhvert som jeg følte meg bedre, lagde jeg middager osv fordi jeg trengte å gjøre noe annet enn å ligge med baby hele dagen. Vi delte ganske likt :)

Kos, lek og skift delte vi like mye på når samboer ikke var på jobb.

Jeg tok barnet om natta hele min permisjon. 

Anonymkode: 40c27...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han og jeg bytter på, og tar annenhver natt. Han tar også stort sett leggingen, gir flaske (hvis jeg ikke ammer) når han er hjemme, skifte bleie bytter vi på. Han koker flasker stort sett, og er mye med babyen når han er hjemme. Han var sånn med førstemann også, og han er snart 4.  Vi er likeverdige som omsorgspersoner. Det eneste han ikke kan gi er pupp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde baby som sov godt både natt og dag, så jeg fikk gjort alt husarbeid, og tok nettene (amming). Baby sov uansett hvor han lå 😃. Ikke for å være blærete eller ekkel, men permisjonen føltes som en lang ferie. Laaange trilleturer hver dag, og god tid.

Anonymkode: 2c57c...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...