Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet, det høres litt teit ut når jeg sier det høyt, men - jeg lurer så fælt på hva mine kollegaer tjener. 

Jeg jobber i en offentlig organisasjon, hvor vi har individuell lønn og folk forhandler for seg selv. Jeg synes selv jeg tjener helt greit, men aner ikke hvor jeg ligger i forhold til de jeg jobber med. Jeg skulle så gjerne visst! 
Vi har alle ulik bakgrunn og erfaring, og ulike jobbtitler, så stillingene er ikke helt sammenlignbare sånn sett. Men det kunne gitt meg en pekepinn på om jeg bør si meg godt fornøyd med det jeg får, eller om jeg kan skru på litt ved forhandling neste år. 
Om noen av dem tjener mer enn meg, så er det dem absolutt vel forunt, de er flinke folk. Men i forhold til min egen lønnsforhandling så ville det vært lettere å eventuelt be om mer om jeg visste at andre fikk mer.
På den annen side, jeg ville følt meg skikkelig ego om det viser seg at de fleste tjener mye mindre enn meg, og jeg kommer og ber om masse mer penger... 🙈

Synes lønnsforhandlinger er veldig vanskelig i utgangspunktet, da jeg lider litt av snill-pike-syndromet og ikke vil være for krevende. Men jeg tror det vil gå fint å forhandle om jeg faktisk føler meg berettiget til det. 

Men - jeg vil helst ikke at kollegaene skal vite at jeg snoker i lønnen deres. Jeg vil absolutt ikke være med på å skape noe misnøye, om det skulle vise seg at det er skjevheter i lønn. Som sagt har vi veldig ulik bakgrunn, noen har lang erfaring, noen har kort, noen har mastergrad, og noen har ikke noe særlig utdanning. Så ulik lønn kan være helt berettiget, for alt jeg vet. Dog kan det jo være at noen blir misfornøyde om det viser seg at det er store forskjeller, og jeg vil absolutt ikke være den som setter i gang noe slikt. 

Så... noen måte jeg kan finne dette ut på, uten at det offentliggjøres for alle? Eller bør jeg bare la det ligge? 

Anonymkode: 37156...ebf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du bare la ligge. Du har et eneste alternativ og det er så sjekke skattelistene, men da blir det logget og de kan se at du har søkt. 

Om du urettmessig anskaffer deg denne informasjonen på annen måte kan det regnes som GDPR brudd og bedriften og du selv kan få store problemer.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes denne praksisen er en uting. Det kan skape veldig mye misnøye.

Fagforeningene i min bransje oppfordrer ansatte til å snakke om lønn seg i mellom fordi det er vårt beste forhandlingskort. Så på min forrige arbeidsplass snakket mange om det etter en kampanje fra fagforeningen. Forskjellene mellom to som gjorde samme jobb kunne være på flere hundre tusen. Folk følte seg ikke bare diskriminert mot, men genuint såret. Det var typisk menn som fikk den høye lønna. Og tro meg, det handlet ikke om hvem som ba om mest.

Dette ble tatt opp mellom tillitsvalgt og ledelse, hvor det endte med at de ansatte fikk kollektivt kjeft for å ha snakket om dette. Da måtte jeg påpeke at de ikke har noe slags rett til å nekte oss å snakke om det, de har selv valgt en lukket lønnsmodell og selvfølgelig vil vi vite om vi får riktig lønn. Deres motsvar var "dere velger selv å jobbe her". Ergo dreit de i ansattes misnøye. Svært umodent håndtert av ledelsen. 8 av 40 sluttet faktisk kort tid etterpå.

Så du må være forberedt på at arbeidsgiver blir barnslig og vanskelig om du setter i gang samtaler om det. Jeg ble personlig straffet for å stikke meg frem, en lovet lønnsøkning ble trukket tilbake.

Jeg har nå gått til en bedrift med åpen lønnsmodell, hvor alle med samme års erfaring tjener det samme. Du kan i tillegg ta på deg ansvar som har et fastsatt tillegg. Da tjener alle likt og er svært fornøyd med det. Personlig gikk jeg opp 220 000 kr, med mindre ansvar enn før. Anbefales.

Det du kan gjøre er å sjekke om fagforeningen din har lønnsstatistikk du kan sammenligne deg med.

Anonymkode: 0a318...049

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

1. Google "Søk i skattelistene anonymt". Betal en en snau 50-lapp

2. Google "finn-den-egentlige-lonnsinntekten-fra-skattelistene". Juster beløpet fra (1.)

3. Siden tallene er fra 2022, har lønnen trolig blitt inflasjonsjustert 2 ganger. Gang beløpet fra (2.) med 1,05^2 

4. Pluss på eventuelt rentefradrag du tipper vedkommende har på toppen av (3.)

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Psykt barnslig 

Anonymkode: c9309...69e

• Liker 1
Skrevet

Vi er ofte relativt fornøyde med egen lønn og arbeidsplass til vi oppdager at noen tjener bedre.

Denne nysgjerrigheten fører aldri til noe annet enn ergrelse.

• Liker 2
Skrevet

Er du fagorganisert ? 
Tillitsvalgte skal ha tilgang til lønnsnivå og kan gi deg generell informasjon. Jeg ringte tillitsvalgte da jeg skulle få ny jobb og ikke ville bomme på lønnsnivå. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sprut skrev (4 minutter siden):

Glemte 💦

Endret av Sprut
Skrevet

Offentlig ansattes lønn er ikke underlagt taushetsplikt.
Din tillitsvalgte har krav på alle ansattes bruttolønn, for å kunne gjøre vurderinger av om Likestillingsloven er fulgt, og ha et grunnlag for lokale forhandlinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fagforeninga di, de vet..

Anonymkode: 29956...c47

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er organisert kan du forhøre deg med fagforeningen, men det er ikke sikkert de har oversikten. Folk kan være organisert i ulike foreninger og derfor ha ulik praksis og tilnærming til lønnsforhandlinger. Andre kan også ha fått individuelle tillegg pga kompetanse eller behov som gjør dem mer attraktive enn deg, og som du derfor realistisk sett ikke vil få. Jeg er f.eks ansatt i det offentlige i en stilling det er vanskelig å rekruttere til (få har rett fagbakgrunn), og har av den grunn forhandlet meg til betydelig mer lønn enn det en i tilsvarende stilling i et annet fagområde vil bli tilbudt. Jeg fikk også økt lønn tidligere i år for å beholde meg i jobben, da en kollega forsøkte på det samme fikk hun avslag fordi det ikke er vanskelig å erstatte henne. Så det er mange hensyn å ta.

Anonymkode: 37787...38b

AnonymBruker
Skrevet

Vær glad du ikke vet. Hilsen en som jobber med lønn og vet hva alle kollegene tjener. 

Anonymkode: 08dc3...fba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må snakke sammen om lønn, TS. Men da går det selvsagt begge veier - at også andre finner ut hva DU tjener. 

Anonymkode: 54ef6...5f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vær glad du ikke vet. Hilsen en som jobber med lønn og vet hva alle kollegene tjener. 

Anonymkode: 08dc3...fba

Hvorfor? Jeg vet også hva kollegene mine tjener, for jeg er tillitsvalgt. Men jeg klarer jo å holde dette utenfor det daglige arbeidet mitt. Selv om det irriterer meg at x tjener mer enn y, og at z får lønnsøkning i lokale forhandlinger selv om z er en b**ch som ikke gjør jobben sin. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lønn til offentlig ansatte er ikke unntatt offentlighet og kan bes om å få utlevert i Norge.

Anonymkode: b2aa2...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Bare å be om innsyn anonymt. 

Anonymkode: d1e7c...443

AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (8 timer siden):

Dette bør du bare la ligge. Du har et eneste alternativ og det er så sjekke skattelistene, men da blir det logget og de kan se at du har søkt. 

Om du urettmessig anskaffer deg denne informasjonen på annen måte kan det regnes som GDPR brudd og bedriften og du selv kan få store problemer.  

Det stemmer ikke, hun kan ta kontakt med tillitsvalgt og spørre om hun ligger over eller under snittet. De har tilgang til lønnsnivået.

Anonymkode: f76e2...4fb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I det offentlige kan man få innsyn i resultatene av lønnsforhandlinger. Glem tipsene om skattelistene, de sier ingenting om hva folk har i lønn. 

Anonymkode: 30a63...a28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I det offentlige kan man få innsyn i resultatene av lønnsforhandlinger. Glem tipsene om skattelistene, de sier ingenting om hva folk har i lønn. 

Anonymkode: 30a63...a28

Stemmer, man kan be om innsyn i protokollen. Og ja, skattelistene er verdiløse. 

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke be om innsyn en gang. Det ligger som regel åpent i arkivsystemet deres. 

Anonymkode: a806a...b10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...