Gå til innhold

Sebopsoriasis og hodebunnen/hår tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har slitt med håret og hodebunnen min så lenge jeg kan huske, hvor hovedproblemet er at jeg har seboreisk eksem/psoriasis, som gjør hodebunnen «tør» men også veldig oljete. Har endelig funnet et produkt som fungerer bra for å minske flass og rødhet, men sliter fortsatt med kløe og med at håret blir fort oljete i rotene, mens resten av håret er ganske tørt. 

Bruker for tiden Daxxin sin psoriasis shampoo, som er den første jeg har prøvd som faktisk fungerer for meg. Den fjernet nesten all flass og rødhet, men har begynt å komme litt tilbake dessverre. Men fortsatt mye bedre enn andre jeg har prøvd (som Fungoral, Daxxin trippelvirkende, Vichy Psolution etc.), men det er selvsagt veldig individuelt. Pleier å bruke en annen shampoo før denne (for tiden Redken All Soft) og dermed en balsam (Redken All Soft conditioner). 

Funker helt greit, men håret mitt har med tiden blitt veldig tørt, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Blir også fort fett, må vaske det ca hver andre/tredje dag, ellers blir det krise i forhold til at det ser veldig oljete ut, men også at hodebunnen begynner og klø og blir rød og tørr. Har prøvd en del ulike shampooer og balsamer (Redken All Soft, Redken Frizz Dismiss, OGX Brazilian Keratin Smooth etc.).

Noen som er eller har vært i samme/lignende båt og har tips? Har vært hos spesialist før, men var lite hjelp å få da han sa det ikke var mye man kunne gjøre med det og ikke ka meg andre tips enn fungoral shampoo, som ikke fungerte særlig heller. Synes det er litt flaut jeg, har ofte røde merker rundt hårlinjen/pannen og mye flass/skall(?). Bruker av og til diprosalic linament som hjelper litt med å bli «kvitt» noe av flasset, men ikke mye. 

Anonymkode: 5060b...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror jeg har det samme, men legen sa for et par år siden at det var Seborreisk eksem. Blir fett og oljete i hodebunnen sånn som deg, spesielt ved tinningene og i bakhodet. Jeg fikk resept på Elocon som hjalp (da jeg husket/gadd å bruke den 🫠). Kommet tilbake nå, og jeg synes det blir bedre av å bruke Fungoral kombinert med Daxxin psoriasisshampo. Bruker Head and Shoulders innimellom også, faktisk. Går litt i perioder, noen uker er det fint, andre uker klør det som fan. 

Håret mitt er ikke spesielt tørt, jegbruker balsam fra Briogeo, hårolje og anti-frizz treatment fra Kevin Murphy. Farger eller bleker du håret? Mye varmebehandling? Det kan bidra til å tørke ut (men det vet du sikkert 😅).  

Anonymkode: 26db5...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betnovat liniment!! 😊 Reseptbelagt, så spør legen din.

var helt kvitt årelangt problem på en uke.

Endret av Liljekonvall32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...