AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #1 Skrevet 10. juli 2024 Har opprettet fastrente 3 måneder hos SVEA pga. best rente ifølge finansportalen. Det ble trukket 5500kr fra kontoen rett ved innbetaling. Viste det seg at SVEA hadde en inkasso mot meg fra 2009 liggende. Det er en bedrift i utlandet som jeg aldri har hørt om og fra et land jeg aldri har vært i. Derfor har jeg motsagt kravet i 2009 der og da. Har aldri mer hørt noe frem til nå. SVEA mener de har full rett. Hva er jussen i saken? Trodde at hvis det motsies inkasso og om det ikke blir sak at det då er ferdig. Helt utrolig at dette er en sak etter 15 år. Anonymkode: 5f7a4...2e6
Stargaze Skrevet 10. juli 2024 #2 Skrevet 10. juli 2024 Antakelig har Svea funnet ut at kravet er berettiget. Du kan ikke bare bestride kravet og tronat saken er lagt død. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 Ingen problem, det er foreldet forlengst. Anonymkode: 41a6e...347
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #4 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen problem, det er foreldet forlengst. Anonymkode: 41a6e...347 Går det an å stride tilbake summen basert på det då? Anonymkode: 5f7a4...2e6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #5 Skrevet 10. juli 2024 Du må etterspørre hva som er fristavbruddet i saken fra 2009 hvis det er den det er blitt innbetalt på nå. 1) en vanlig 7-2f sak( forfalt faktura/betalingsoppfordring) foreldes etter 3 år. Men her er som vanlig inkasso firma flinke til å ha fristavbrudd. Dette kan være en utleggsforretning, dom i forliksrådet, erkjennelse, innbetalinger osv. Både forliksrådet og utleggsforretning vil gi 10 nye år, som oftes vil det sendes inn en ny utlegg begjæring innen 10 år som igjen fører til 10 nye år. 2) for meg er hi uklart, har du innbetalt x sum som var ment til x sak men havnet på y sak? Eller har du blitt trukket av lønn/konti? Anonymkode: afd1e...25c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #6 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Går det an å stride tilbake summen basert på det då? Anonymkode: 5f7a4...2e6 Ja, om ikke Svea tok rettslige skritt i 2009 er dette forlengst foreldet. At du bestred kravet allerede da, viser at du ikke aksepterte kravet. Anonymkode: 41a6e...347
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #7 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, om ikke Svea tok rettslige skritt i 2009 er dette forlengst foreldet. At du bestred kravet allerede da, viser at du ikke aksepterte kravet. Anonymkode: 41a6e...347 Nå er du på ustabil grunn. Hvis kravet er fra 2009 så er absolutt første siste frist for rettslige skritt 2012 og absolutt siste første frist 2019. Anonymkode: afd1e...25c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #8 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er du på ustabil grunn. Hvis kravet er fra 2009 så er absolutt første siste frist for rettslige skritt 2012 og absolutt siste første frist 2019. Anonymkode: afd1e...25c Nei. Les deg opp på foreldelsesloven ang fordringer. 3 år. Anonymkode: 41a6e...347
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #9 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Les deg opp på foreldelsesloven ang fordringer. 3 år. Anonymkode: 41a6e...347 Ja 2009 + 3 skulle da tilsi 2012 som absolutt siste frist for første rettslige pågang. Har det vært en utleggsforretning i 2012 så er kravet foreldet i 2022, har det videre vært en i for eksempel 2016 så er det foreldet i 2026 osv.. Er kravet dom eller bestemmelse fra myndighet med virkning som dom ( forliksrådet for enkelhets skyld) så er det 10 år. Altså 2009+10 tilsir 2019 som siste frist for første rettslige pågang. Anonymkode: afd1e...25c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #10 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja 2009 + 3 skulle da tilsi 2012 som absolutt siste frist for første rettslige pågang. Har det vært en utleggsforretning i 2012 så er kravet foreldet i 2022, har det videre vært en i for eksempel 2016 så er det foreldet i 2026 osv.. Er kravet dom eller bestemmelse fra myndighet med virkning som dom ( forliksrådet for enkelhets skyld) så er det 10 år. Altså 2009+10 tilsir 2019 som siste frist for første rettslige pågang. Anonymkode: afd1e...25c Men her har det da altså ikke vært holdt utleggsforretning, og kravet er stein dødt for årevis siden. Anonymkode: 41a6e...347
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #11 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men her har det da altså ikke vært holdt utleggsforretning, og kravet er stein dødt for årevis siden. Anonymkode: 41a6e...347 Det vet vi ikke ganske enkelt. Vi har på ingen måte informasjon nok i hi til å si det. Jeg bare påpekte feilinformasjon din ang at hvis det ikke var gjort rettslige skritt i 2009 så var kravet foreldet. Det er helt feil. Anonymkode: afd1e...25c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #12 Skrevet 10. juli 2024 Jeg ble kunde hos SVEA og plasserte 250k på fastrentetilbud. Det er denne kontoen de har trukket fra. Jeg mener at de ikke burde ha rett til det. De viser til en utenlandsk dom som er rettet mot en person med et helt annet navn men de mener det skal være meg. Som sagt aldri bestilt noe fra det landet, aldri besøkt landet heller. Bestridt kravet med en gang i 2009 og SVEA har bekreftet dette på nytt at jeg bestridt kravet der og da. De mener dog at det kun hindrer en at saken går til inkasso men dog ikke at de ikke fortsatt kan trekke for kravet. Burde jeg politianmelde SVEA for tyveri eller brudd på inkassolov? Anonymkode: 5f7a4...2e6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #13 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet vi ikke ganske enkelt. Vi har på ingen måte informasjon nok i hi til å si det. Jeg bare påpekte feilinformasjon din ang at hvis det ikke var gjort rettslige skritt i 2009 så var kravet foreldet. Det er helt feil. Anonymkode: afd1e...25c Det står tydelig i HI at en aldri hørte noe mer etter at kravet ble bestridt. Ergo fikk man ingen inkassovarsel, ei heller brev fra Namsmannen. Kravet er dødt 3 år etter forventning om når første betaling kunne forventes. Det du snakker om er ikke hjemmehørende i denne saken. Anonymkode: 41a6e...347
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #14 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble kunde hos SVEA og plasserte 250k på fastrentetilbud. Det er denne kontoen de har trukket fra. Jeg mener at de ikke burde ha rett til det. De viser til en utenlandsk dom som er rettet mot en person med et helt annet navn men de mener det skal være meg. Som sagt aldri bestilt noe fra det landet, aldri besøkt landet heller. Bestridt kravet med en gang i 2009 og SVEA har bekreftet dette på nytt at jeg bestridt kravet der og da. De mener dog at det kun hindrer en at saken går til inkasso men dog ikke at de ikke fortsatt kan trekke for kravet. Burde jeg politianmelde SVEA for tyveri eller brudd på inkassolov? Anonymkode: 5f7a4...2e6 Er det de som har trukket eller har myndighetene lagt ned pant på konto? Vesentlig forskjell. Ville tatt meg en tlf til namsmannen i distriktet du hører til for å sjekke om kravet har vært innom der i løpet av årene Anonymkode: afd1e...25c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #15 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble kunde hos SVEA og plasserte 250k på fastrentetilbud. Det er denne kontoen de har trukket fra. Jeg mener at de ikke burde ha rett til det. De viser til en utenlandsk dom som er rettet mot en person med et helt annet navn men de mener det skal være meg. Som sagt aldri bestilt noe fra det landet, aldri besøkt landet heller. Bestridt kravet med en gang i 2009 og SVEA har bekreftet dette på nytt at jeg bestridt kravet der og da. De mener dog at det kun hindrer en at saken går til inkasso men dog ikke at de ikke fortsatt kan trekke for kravet. Burde jeg politianmelde SVEA for tyveri eller brudd på inkassolov? Anonymkode: 5f7a4...2e6 Her er Forbrukerombudet første sted å ta kontakt. Anonymkode: 41a6e...347 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #16 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det de som har trukket eller har myndighetene lagt ned pant på konto? Vesentlig forskjell. Ville tatt meg en tlf til namsmannen i distriktet du hører til for å sjekke om kravet har vært innom der i løpet av årene Anonymkode: afd1e...25c Det er SVEA som har trukket samme dag der det ble innbetalt til kontoen. Namsmann er trolig ikke involvert her. Det er SVEA som tar seg til rette. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er Forbrukerombudet første sted å ta kontakt. Anonymkode: 41a6e...347 Takk. Det var nyttig og gjøres omgående. Anonymkode: 5f7a4...2e6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #17 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er SVEA som har trukket samme dag der det ble innbetalt til kontoen. Namsmann er trolig ikke involvert her. Det er SVEA som tar seg til rette. Takk. Det var nyttig og gjøres omgående. Anonymkode: 5f7a4...2e6 Bra. De har mye større tyngde og kraft i slike saker mot store konsern. Anonymkode: 41a6e...347
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #18 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står tydelig i HI at en aldri hørte noe mer etter at kravet ble bestridt. Ergo fikk man ingen inkassovarsel, ei heller brev fra Namsmannen. Kravet er dødt 3 år etter forventning om når første betaling kunne forventes. Det du snakker om er ikke hjemmehørende i denne saken. Anonymkode: 41a6e...347 Nå kom det vell frem at kravet nettopp stammet fra en dom. Og besviser derfor at vi ikke har nok info i hi til og kunne si at det var foreldet hverken i 2009 eller annet. At en person sier at de aldri har hørt noe er ikke det samme som at det ikke har vært kommunisert. Ca 99,9 % av de med krav hos inkasso/nams vil si at de aldri har hørt noe, sett noe eller har kjennskap. Man må derfor se hva som er gjort i saken og hva som kan bevises. At noen for eksempel ikke har åpnet post på 17 år betyr ikke at ting ikke er gjeldende. Nei kravet er ikke " dødt 3 år etter forventning om når første betaling kunne forventes". Mere info kan du for eksempel finne her https://jusinfo.no/foreldelse/foreldelse-av-fordringer/alminnelig-og-absolutt-foreldelsesfrist/ Anonymkode: afd1e...25c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #19 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bra. De har mye større tyngde og kraft i slike saker mot store konsern. Anonymkode: 41a6e...347 Mmm nei nok en feil, det er finanstilsynet som har det Anonymkode: afd1e...25c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #20 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er SVEA som har trukket samme dag der det ble innbetalt til kontoen. Namsmann er trolig ikke involvert her. Det er SVEA som tar seg til rette. Takk. Det var nyttig og gjøres omgående. Anonymkode: 5f7a4...2e6 Hvis det stemmer at det er svea selv som har trukket så høres det svært gråsone ut, ville også gjennomlest avtalen du har inngått med svea for og se om det står noe der som sier noe om tilfeller ved utestående fordringer. Anonymkode: afd1e...25c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå