Gå til innhold

Barn i bryllup - hvordan gjøre det til en god opplevelse for både voksne og barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss, og blant de inviterte er 12 barn i alderen 2-17 år (to av de er våre egne). Vi har vært i mange selskaper med disse barna før, og det blir ikke alltid en god opplevelse. Noen er bare i en alder der de er ekstra slitsomme, andre har dårlig oppdragelse og tåler ikke å kjede seg i to minutter før det blir mas, og kreativiteten blir brukt til å stå på stolene, sloss, kaste rundt på ting etc. Jeg har ikke lyst til at bryllupet skal bli forstyrret eller ødelagt av bråk og styr fra barna. 

Det skinner vel litt igjennom at jeg helst kunne tenkt meg et barnefritt bryllup, men det er viktig for mannen min at barna blir inkludert, så vi prøver å få til det. Men hvordan? Vi har ikke anledning til å gi barna et eget rom, men vi kan lage til et eget bord med aktiviteter (men det er få av de som er begeistret for å sitte stille og pusle med ting). Dersom det er fint vær kan de også gå ut, men det er ikke noen aktiviteter ute. Ikke alle ungene kjenner hverandre, og aldersspredningen er stor, så jeg vet ikke helt hvordan vi kan legge til rette?

 

Anonymkode: de14f...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 17 åring oppfører seg som voksen i bryllup og trenger ikke ett aktivitetsbord. Hvis dere absolutt må ha med barn så burde dere hatt et eget rom, og gjerne funnet en som kunne passet dem der og aktivisert med spill og leker. Det er ikke hyggelig for hverken barna, foreldrene eller de andre gjestene med unger som raser rundt, hoier og skriker, og foreldre som må følge etter for at 2 åringen ikke går på tryne ti en trapp og dermed ikke rekker å spise eller høre taler. Det er ingen grunn til å inkludere andre barn enn deres egne (men som sagt hadde i alle fall 15-17 åringene i min familie kunne oppført seg som voksne), de kan inviteres i kirken og sendes hjem med barnevakt. Små barn har ikke utbytte av bryllupsfesten, men det kan være kjekt å være med på vielsen. 

Anonymkode: a79ac...22d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 17 åring oppfører seg som voksen i bryllup og trenger ikke ett aktivitetsbord. Hvis dere absolutt må ha med barn så burde dere hatt et eget rom, og gjerne funnet en som kunne passet dem der og aktivisert med spill og leker. Det er ikke hyggelig for hverken barna, foreldrene eller de andre gjestene med unger som raser rundt, hoier og skriker, og foreldre som må følge etter for at 2 åringen ikke går på tryne ti en trapp og dermed ikke rekker å spise eller høre taler. Det er ingen grunn til å inkludere andre barn enn deres egne (men som sagt hadde i alle fall 15-17 åringene i min familie kunne oppført seg som voksne), de kan inviteres i kirken og sendes hjem med barnevakt. Små barn har ikke utbytte av bryllupsfesten, men det kan være kjekt å være med på vielsen. 

Anonymkode: a79ac...22d

De to eldste vil klare å oppføre seg som voksne (nesten 16 og 17), men jeg tok med alle barna bare for å vise at det er stor aldersspredning. Om ikke vi tar med alle er det vanskelig å sette en grense for hvem som får komme og ikke, da det er unger i alle aldre. Som jeg skriver ønsker jeg personlig at vi ikke har barn i bryllupet, men det er veldig viktig for min mann. Det er nettopp det du skriver jeg ikke vil at skal skje - at foreldrene må springe etter ungene og passe på, eller enda verre - at de ikke springer etter og passer på, slik noen av foreldrene kommer til å gjøre.. Lokalet er ikke så stort, og det er ikke noe adskilt rom vi kan benytte oss av.

TS

Anonymkode: de14f...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hyret inn noen tenåringer som barnevakter som kunne ta med barna ut en tur og leke litt osv, trille de små i søvn.

Anonymkode: e5abf...4aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde revurdert lokalet. Jeg tror hele nøkkelen til et noe roligere bryllup er et eget rom. 
 

Vi vurderte barn/ikke barn og hvis vi skulle ha med barn, så vi for oss et eget rom med film, spill og snacks, og 2 ungdommer de kjenner til å være barnevakt der.

Anonymkode: e6ab3...6bd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei inn enn barnevakt. 

Anonymkode: 78f55...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror egentlig ikke det er så mye dere som vertskap får gjort. 

Barn på 2 og 7 vil ikke akkurat like de samme tingene. 

De eldste kan få fri tilgang til mobil etc. Men de minste må vel foreldrene aktivisere. De reiser vel hjem tidlig 

Anonymkode: b9a80...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tre småttinger i vårt bryllup. Leide inn en jente som hadde ansvar for dem. Hadde bryllupet et sted med overnatting, så hun hadde et rom å ta dem med til når de ble lei. De var med i kirken og litt av middagen. Var med en stund på kaker, så var de på rommet resten av kvelden. Både barn og voksne var fornøyde.

Anonymkode: f8467...dec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra rom eller party-telt til barna, det er stort sett bare styr med små barn i bryllup. Hva med å sette en aldersgrense etter kl 18.00?

Anonymkode: e4aa6...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange muligheter. 

- leie en barnepasser

- godta støy fra barna

- barnefritt 

Anonymkode: 7be49...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe i veien for at barn kan være med på mat og kake, og så går en av foreldrene tidlig hjem med dem etterpå, evt. leverer dem til en barnevakt? Tror ikke jeg ville forventet at vertskapet skulle leie inn en egen person for å underholde mine barn, det ville jeg sett på som mitt eget ansvar. Og det er også foreldrenes ansvar at de oppfører seg under middagen.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ulempen med å ha barn i bryllup. Det blir bråk og de krever oppmerksomhet, så det må man bare forberede seg på. Kjipt for brudeparet hvis de egentlig ønsker all oppmerksomheten. Barn synes som regel bryllupsmiddag er gørrkjedelig, så er jo nesten bedre for foreldre og barn å ikke ha de med der. Men hvis det er for sent og de allerede er invitert så er det som blir nevnt her å ha masse aktiviteter for de og eventuelt «hyre» noen for å aktivisere og ta seg av barna gjennom middagen. Stille blir det nok ikke uansett🙈 skjønner godt at du egentlig vil ha det barnefritt.

Anonymkode: 127e5...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, det er ulempen med å ha barn i bryllup. Det blir bråk og de krever oppmerksomhet, så det må man bare forberede seg på. Kjipt for brudeparet hvis de egentlig ønsker all oppmerksomheten. Barn synes som regel bryllupsmiddag er gørrkjedelig, så er jo nesten bedre for foreldre og barn å ikke ha de med der. Men hvis det er for sent og de allerede er invitert så er det som blir nevnt her å ha masse aktiviteter for de og eventuelt «hyre» noen for å aktivisere og ta seg av barna gjennom middagen. Stille blir det nok ikke uansett🙈 skjønner godt at du egentlig vil ha det barnefritt.

Anonymkode: 127e5...abe

Lar folk ungene sine bråke under en middag? Under taler og liknende? Hvis jeg ikke hadde klart å få dem til å holde kjeft, så hadde jeg båret dem ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skal gifte oss, og blant de inviterte er 12 barn i alderen 2-17 år (to av de er våre egne). Vi har vært i mange selskaper med disse barna før, og det blir ikke alltid en god opplevelse. Noen er bare i en alder der de er ekstra slitsomme, andre har dårlig oppdragelse og tåler ikke å kjede seg i to minutter før det blir mas, og kreativiteten blir brukt til å stå på stolene, sloss, kaste rundt på ting etc. Jeg har ikke lyst til at bryllupet skal bli forstyrret eller ødelagt av bråk og styr fra barna. 

Det skinner vel litt igjennom at jeg helst kunne tenkt meg et barnefritt bryllup, men det er viktig for mannen min at barna blir inkludert, så vi prøver å få til det. Men hvordan? Vi har ikke anledning til å gi barna et eget rom, men vi kan lage til et eget bord med aktiviteter (men det er få av de som er begeistret for å sitte stille og pusle med ting). Dersom det er fint vær kan de også gå ut, men det er ikke noen aktiviteter ute. Ikke alle ungene kjenner hverandre, og aldersspredningen er stor, så jeg vet ikke helt hvordan vi kan legge til rette?

 

Anonymkode: de14f...06a

Vi hadde barn i vårt brullyp og det var stor stas! Men vi ønsket ikke et stift brullyp hvor folk ble tvunget til å sitte side om side i timesvis, vi ønsket at de skulle mingle og ha mulighet til å bevege seg. Så bryllupet ble holdt på et større lokale og det var ikke faste sitteplasser. Det var flere bord rundt omkring pg vi hadde tapasbuffet, og til slutt åpen bar. Talene ble holdt på en bestemt plass hvor de som ville kunne lytte og de som ville bevege seg kunne det. Bryllupet var i en stor villa med partytelt utendørs i en stor hage. Hadde flaks med været.

Hvis dere har sett for dere at man skal sitte mange timer til bords er dette hva jeg ville ha revurdert: ha buffet, da må folk uansett opp å bevege seg, ikke ha faste sitteplasser, ha flere sitteplasser enn folk, med flere bord rundt omkring. Da går barna mye frihet til å bevege seg, og de bidrar til god stemning som små sommerfugler som flakser frodig rundt og sprer glede 🥰

Anonymkode: b9817...759

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (4 minutter siden):

Lar folk ungene sine bråke under en middag? Under taler og liknende? Hvis jeg ikke hadde klart å få dem til å holde kjeft, så hadde jeg båret dem ut.

En toåring kan være vanskelig å få til å «holde kjeft». Det skal være toleranse for at små barn er slik de er, høres utrivelig ut med sinte voksne som forlanger total stillhet under en tale med så små barn tilstede. Man må tåle litt lyd. Har selv holdt tale med barn i samme alder som begynte å lage lyd under talen, og sett det desperate blikket til foreldrene. Da var det bare å inkludere barnet i talen, med et stort smil. ;) 

Anonymkode: b9817...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt opp til litt utelek, kanskje noen har ei enkel sklie eller andre uteleker som går an å ta med uten at det blir alt for mye styr. Ta med en ball, eller kjøp ett sånn hagespill som f.eks kubb. Inne ville jeg ordnet med ett bord med litt fargeleggings ark (disse får du ofte skrevet ut gratis fra for eksempel bjørnis sin nettside og andre lignende) og blyanter. Ha med noen brettspill som ikke er alt for avanserte, og noen leker til de minste barna. Også måtte jo barna gått hjem når det er leggetid uansett 😊 

Anonymkode: d1f80...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke engang forlovet, men jeg mistenker at om jeg og samboeren en dag skal gifte oss, så vil vi havne i samme situasjon som dere, jeg vil ønsket det fritt for barn, han vil ønske å ha barn tilstede. Min plan vil da være å ha lokale med eget rom til barna, og å leie inn 1-2 barnepassere som både kan aktivisere og eventuelt legge barna. 

Jeg ville revurdert lokalet, og leid inn barnepassere, om det blir fint vær så ville jeg kjøpt inn hoppestrikk, tau, kritt og andre billige ting man kan gjøre for lek utendørs. 

Anonymkode: c0bf9...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebordet kan dekoreres med en diger papirduk. Legg på fargeblyanter og la de få tegne/herje. 

Da vi hadde konfirmant, lagde jeg en enkel, liten oppmerksomhet til de minste gjestene.

Tusjer, såpebobler og en pastilleske. Evt en liten såpeboble-dispenser på batteri.

Kanskje noen har en discokule med farger? 

Clas Ohlson har noe som heter Hageyatzy, som er ekstra store terninger. 

Det finnes mange knep når man må. Tenk enkelt. 

Kan forstå at man ønsker å inkludere barna, men man bør nok erkjenne at bryllup som oftest ikke er veldig tilrettelagt. 

Håper det blir mindre kaos enn dere kanskje frykter 🤞❤️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna må plasseres mellom foreldrene. Da slipper kusine Siri på 35år uten barn å måtte forholde seg til andres barn gris og utålmodighet. Dessuten vil voksne uten barn ofte snakke med voksne og ikke måtte sitte rundt masse barn. Så alke med barn kan dere plassere på egne bord. Ungdommer som oppfører seg kan dere plassere med foreldrene på bord med andre voksne.

Kanskje dere kan lage en liten velkomstspose som settes på stolen til barna? En liten tegneblokk med farger, klistremerker, hobbyhefte el. Må selvsagt tilpasses alder. Utenom det et bord i et hjørne med diverse saker. Det finnes også dart med borrelås, ringspill osv som er mulig å bruke innendørs.

Jeg hadde også  hatt alternativ mat til de, rett og slett for at foreldrene skal slippe å styre med at de må spise det som blir servert. Feks hotdogs eller bestilt noen pizza.

Jeg tenker også at dere må gjøre det tydelig ovenfor foreldrene at det ikke skal være særlig forstyrrelser. Og det kan jo hende noen egentlig ønsker å delta uten barna? Det bør være deres valg. Noen vil kanskje nyte en barnefri kveld, spesielt om barna er litt krevende. 

Må barna være der hele tiden? Kan de gå etter middag når festen begynner?

Anonymkode: 29a85...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plasserte de med de minste barna på enden av hvert langbord. Sa til foreldrene at vi satte de der slik at det skulle bli lett for dem å løpe ut med barna hvis de trengte det.

Da fikk vi de som kunne bråke lengst unna, og vi fikk sakt fra til foreldrene på en grei måte at vi forventet at de tok med barna ut hvis de ble veldig urolige

Hadde ikke noe barnebråk under middagen.

Anonymkode: daab0...fc7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...