Gå til innhold

Fødselsskader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hej. Jeg har blitt for stor etter fødsel på grunn av en fødselsskade. det gjør at jeg ikke lenger vil ha sex med mannen min
har noen opplevd det samme og operert for det. Jeg ser at de tilbyr vaginal oppstramming hos aleris?

akkurat nå gir jeg det tid. det er 6 mnd siden jeg fødte men jeg trenger en plan b hvis det ikke blir bedre. kan ikke leve med denne skaden

 

 

Anonymkode: c8707...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ammer du? Visstnok trekker kroppen seg enda mer sammen etter man slutter med amming (pga hormoner), så det kan hende det blir litt bedre. Har også hørt mange si at det tar et års tid før ting blir «normalt» der nede. 
 

Hva slags fødselsskade har du fått? Vet du feks om en muskel er skadet, eller er det «bare» det at vevet/skjeden er litt løsere? Om det er en alvorlig skade, kan det hende du får dekket operasjon pg slipper å gå til Aleris.

Anonymkode: 4665c...024

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen muskelskade, har blitt skannet. hadde et mindre brudd ved fødselen. men ja vevet og skjeden har fortsatt utvidet seg mye.
ja, jeg har hørt om et år, så jeg håper det blir bedre, men jeg tviler på det etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mnd er tidlig enda altså! Jeg lover. Ingen vil operere så tidlig, fordi en god del kan komme seg med TID, trening, ammeslutt.

Jeg ville gitt det et år til hvis jeg var deg. Og dra til fysioterapeut for å få bekreftet at du trener rett. Hvis du ikke har muskelskade så er jo det flaks i alle fall. 

Hvis du vil ha flere barn så ville jeg ikke operert før etter det.

Anonymkode: 86e75...75d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louise2132 skrev (10 minutter siden):

Jeg har ingen muskelskade, har blitt skannet. hadde et mindre brudd ved fødselen. men ja vevet og skjeden har fortsatt utvidet seg mye.
ja, jeg har hørt om et år, så jeg håper det blir bedre, men jeg tviler på det etterhvert

Hva mener du med et mindre brudd? Er det ingen makro- eller mikrotraume i muskulaturen skal det være uproblematisk å fikse. Du får ikke dekket det med mindre du rectocele eller cystocele, men det går jo an å spare til selv.

Anonymkode: 211af...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du er for stor? Skjeden er som et trekkspill, den trekker seg sammen med tiden igjen. Du kan ha fremfall av livmor, skader i muskler etc.

Endret av Charminia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Charminia skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med at du er for stor? Skjeden er som et trekkspill, den trekker seg sammen med tiden igjen. Du kan ha fremfall av livmor, skader i muskler etc men ikke «for stor skjede».

Jo den blir større etter fødsel, men som regel så marginalt at det ikke merkes. Dersom det er skader på muskulaturen(avrivning eller overstrekning) vil skjeden være enda større(kalt ballooning). Dette måles på sykehusene da det øker faren for prolaps og/eller at prolapsoperasjon blir mislykket. 

Anonymkode: 211af...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks måneder er fortsatt tidlig! Knipeøvelser og orgasmer hjelper. Gi deg selv tid. Det er også helt vanlig at man ikke får ordentlig sexlyst og at underlivet ikke jobber for deg som før, på en stund.

Gi det tid!!! 💙

Anonymkode: 96932...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert. Men ikke pga det du beskriver. Var et sting som gikk opp noen dager etter 2 fødsel. De sa på sykehuset at det skulle gro (var sykt vondt og krangla for å få dem til å sjekke) TO ÅR senere ( etter de hadde sagt det kom til å gå seg til.. det vil bli bra osv) var jeg tilfeldigvis på privat sjekk hos gynekolog. Hun sa til meg at dette bare var tull og at jeg skulle operere! Fikk det av forsikringen. Hun sa også at dette skulle de ha fikset med en gang. Det var et sting som var helt ved enden av skjede utgangen på et vis. Gjorde vondt lenge osv. var som en ny verden å få det operert! Tipper det er mange så går rundt med vondter, har ikke bra sex osv pga de ikke vet det kan gjøres noe med! Det er bare å ta kontakt med privat gynekolog eller via helse forsikring på jobb. 
 

Tenker livet er for kort til å gå rundt med plager i underlivet!

 

men når det er sagt er jeg enig med de andre her. 6 mnd er ikke lang tid, ting kan fortsatt gå seg til. Forstår heller ikke med hva du mener med «stor i underlivet» det skal vel gå seg til relativt kjapt? Du kan også få ta i så Elvie trainer for bekkenbunn musklene. Den føres inn og du trener via en app. Funker veldig bra syns jeg:)

Anonymkode: 9b4d9...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

men når det er sagt er jeg enig med de andre her. 6 mnd er ikke lang tid, ting kan fortsatt gå seg til. Forstår heller ikke med hva du mener med «stor i underlivet» det skal vel gå seg til relativt kjapt? Du kan også få ta i så Elvie trainer for bekkenbunn musklene. Den føres inn og du trener via en app. Funker veldig bra syns jeg:)

Anonymkode: 9b4d9...899

Hva er dette? En app eller et treningsappparat?:)

Anonymkode: 4665c...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er dette? En app eller et treningsappparat?:)

Anonymkode: 4665c...024

Hei! Det er en liten dings som man får kjøpt på typ babyshop o.l som føres inn i skjeden. Den styres med en app man laster ned på tlf. Er relativt stiv i pris, men jeg syns den er verd pengene. Den måler hvor god bekkenbunn musklene dine er. Og du skal klemme, holde osv i appen og da vil appen måle basert på hva du klarer. Den måler også progressjon. Dingsen kommer i en størrelse men har også med et ekstra skall man kan ta utpå dersom man føler det er for «slapt» der nede i starten. 

Anonymkode: 9b4d9...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en. det fungerer ikke på meg fordi jeg er for løs. den registrerer ikke at jeg bruker den. før fødselen traff jeg veggene i skjeden når jeg undersøkte meg selv med en finger, nå føles det hult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en fødselsskade at du er videre etter fødsel, det er helt normalt. Men som andre sier må du gi det mer tid før ting trekker seg sammen.

Anonymkode: 17470...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Det er en liten dings som man får kjøpt på typ babyshop o.l som føres inn i skjeden. Den styres med en app man laster ned på tlf. Er relativt stiv i pris, men jeg syns den er verd pengene. Den måler hvor god bekkenbunn musklene dine er. Og du skal klemme, holde osv i appen og da vil appen måle basert på hva du klarer. Den måler også progressjon. Dingsen kommer i en størrelse men har også med et ekstra skall man kan ta utpå dersom man føler det er for «slapt» der nede i starten. 

Anonymkode: 9b4d9...899

Høres smart ut. Kanskje jeg skal kjøpe meg en sånn etter hvert. Antar man skal vente til det har gått minst seks uker etter fødsel (har bare gått to uker her, men er godt i gang med knipeøvelser).

Anonymkode: 4665c...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Louise2132 said:

Jeg har kjøpt en. det fungerer ikke på meg fordi jeg er for løs. den registrerer ikke at jeg bruker den. før fødselen traff jeg veggene i skjeden når jeg undersøkte meg selv med en finger, nå føles det hult

Hvor lenge siden fødsel?

Anonymkode: 4665c...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke en fødselsskade at du er videre etter fødsel, det er helt normalt. Men som andre sier må du gi det mer tid før ting trekker seg sammen.

Anonymkode: 17470...6e8

Det er et tegn på fødselsskade om det ikke trekker seg sammen.

Anonymkode: 211af...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hva den heter. det plager meg. og det føles ikke veldig bra å ikke kunne føle kjæresten din under sex når du pleide å være veldig stram. har også fortsatt en tyngdefølelse her 6 mnd etter fødsel, når jeg går for lenge, står for lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...