Gå til innhold

Er det normalt å tvinge seg til å kaste opp ved angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er stresset eller har angst må jeg tvinge meg til å kaste opp for å føle meg bedre 

Jeg vil jo ikke slanke meg eller gjør det for å få opp mat. Angsten roer seg ned ved heftig oppkast og så har jeg gjort over lang stund. Ikke hver dag. 

Anonymkode: edbab...bd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er så normalt, men jeg kan forstå at det virker og at det antagelig hjelper til å roe nervesystemet ditt. Å kaste opp er jo ikke så sunt for deg å gjøre i lengden, så du burde kanskje prøve å finne andre måter å roe stress og angst på. Jeg bruker bla. pusteøvelser. Aller viktigst er det å ta tak i grunnen til stresset og jobbe med det, så man slipper å bli sykere i fremtiden. Det siste er lett å skrive, men ikke så lett å gjøre. Ofte behøver man hjelp av profesjonelle, noen greier seg med selvhjelp. Hva tror du er grunnen til stresset og angsten? 

Anonymkode: 22366...fe9

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som tvangstanker, dvs ikke særlig vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det er så normalt, men jeg kan forstå at det virker og at det antagelig hjelper til å roe nervesystemet ditt. Å kaste opp er jo ikke så sunt for deg å gjøre i lengden, så du burde kanskje prøve å finne andre måter å roe stress og angst på. Jeg bruker bla. pusteøvelser. Aller viktigst er det å ta tak i grunnen til stresset og jobbe med det, så man slipper å bli sykere i fremtiden. Det siste er lett å skrive, men ikke så lett å gjøre. Ofte behøver man hjelp av profesjonelle, noen greier seg med selvhjelp. Hva tror du er grunnen til stresset og angsten? 

Har prøvd men klarer ikke pusteøvelser. Da begynner jeg bare å hyperventilere. 

Har PTSD og blitt utsatt for overgrep 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner hva du mener ang. hyperventilering, det har jeg også opplevd når jeg var veldig syk. Pusteøvelser fungerer ikke alltid like godt når angsten har begynt å ta over, det fungerer best som et forebyggende tiltak mens jeg ennå er relativt rolig. Det går an å gjøre det f.eks. 10 minutter hver kveld (som beskrevet her, også noen flere tips her). Det samme med meditasjon, yoga og liknende. For meg er egentlig jobben med å holde stresset noe jeg gjør hele året. Som et enkelt eksempel, å legger opp hverdagene slik at jeg har god tid, særlig om morgenen, at jeg får sove godt og lenge nok. Det er grunnmuren min når jeg skal få det bedre med min psykiske helse.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er veldig vanlig, men det har blitt din måte å kontrollere angsten på. 
Som ikke hjelper deg på sikt. 

Anonymkode: 2edb1...780

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gått så langt som å kaste opp, men har brekt meg mange ganger pga angst, noen ganger frivillig for å "lette på presset", eller få ut spenninger i kroppen. Hvor ofte gjør du dette?

Anonymkode: a4cfa...571

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva med en sykkeltur, svømmetur, joggetur eller noe annet fysisk/mentalt krevende som får deg ut av tankekjøret ?
Stadig oppkast/brekking gir bare dårlig ånde og dårlige tenner

Endret av Surpomp
AnonymBruker
Skrevet

Tror du at det er normalt...?

Anonymkode: e8b69...e58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når jeg er stresset eller har angst må jeg tvinge meg til å kaste opp for å føle meg bedre 

Jeg vil jo ikke slanke meg eller gjør det for å få opp mat. Angsten roer seg ned ved heftig oppkast og så har jeg gjort over lang stund. Ikke hver dag. 

Dette er langt fra normalt. Har du vært hos legen? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan er hverdagen din ellers?

Får du nok søvn?

Stresser du mye? 

Mindfulnessmusikk kan hjelpe for å koble ut hjernen hvis du er veldig stressa. Jeg gjorde det en periode der jeg gikk på en skikkelig smell. 

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...