Gå til innhold

Islamsk institutt ved Universitetet i Oslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er vi... Er det oss som utdanner prester..? Og hva er en imam...

Gjest King James
Skrevet

tja hvorfor ikke. Vi utander jo alt aent hvorfor ikke imaner. Så kan vi jo fåm dem inn på de vestlige verdier.

Skrevet

Ja. Så har vi en viss kontroll med hva de lærer, og får imamer med forståelse og respekt for norske verdier og norsk kultur, samt forsåelse for hvordan det er å vokse opp med et bein i hver leir.

Skrevet

Og siden muslimene må hente inn imamer og professorer fra muslimske land,

kan jo vi sende prester og forstandere dit hvor disse kommer fra, og opprette kirker og kristne skoler der.

Skrevet
Og siden muslimene må hente inn imamer og professorer fra muslimske land,

kan jo vi sende prester og forstandere dit hvor disse kommer fra, og opprette kirker og kristne skoler der.

Jeg trodde faktisk det fantes både kirker, prester og kristne skoler i opptil flere muslimske land, men jeg tar kanskje feil?

Gjest King James
Skrevet

Det finnes fult av kristne skoler i muslimske land.

Skrevet

for ikke å snakke om misjonerer som vi har sendt ut i hele verden de siste år hundrer. Tror de har gjort mer i de landene de har kommet til enn det imamer har gjort i Norge og vesten (på godt og vondt)

Skrevet
Jeg trodde faktisk det fantes både kirker, prester og kristne skoler i opptil flere muslimske land, men jeg tar kanskje feil?

Det stemmer, men det er nesten umulig for kristne å bygge nye kirker eller starte nye skoler i muslimske land.

I flere land er det en politikk at gamle kirker får være, men nye får ikke bygges.

Ettersom konvertering fra islam til kristendom er strengt forbudt er det strengt regulert hva de kristne får lov til.

Skrevet
Det stemmer, men det er nesten umulig for kristne å bygge nye kirker eller starte nye skoler i muslimske land.

I flere land er det en politikk at gamle kirker får være, men nye får ikke bygges.

Ettersom konvertering fra islam til kristendom er strengt forbudt er det strengt regulert hva de kristne får lov til.

Nå føler vel kanskje de aller fleste at Norge er kommet lengre enn Pakistan og Saudi-Arabia i forhold til menneskerettigheter og religionsfrihet.

Det er nærliggende å tolke dine innlegg slik at du ønsker at Norges politikk på dette området lå nærmere disse landenes?

Gjest Markus i Oslo
Skrevet

Jeg er veldig enig i at det gjerne kan opprettes et islamsk institutt her ved UiO. Både for å spre litt mer enn barnslig bloggkunnskap om islam og for å få inn studenter som er påvirket av de impulsene samfunnet vårt og verdiene våre gir dem.

Skrevet
Imam er en muslimsk prest

Ikke nødvendigvis, men han er iallfall en bønneleder. Mulig han kan sammenlignes med frikirkeprester som ikke er teologer.

Skrevet
Jeg er veldig enig i at det gjerne kan opprettes et islamsk institutt her ved UiO. Både for å spre litt mer enn barnslig bloggkunnskap om islam og for å få inn studenter som er påvirket av de impulsene samfunnet vårt og verdiene våre gir dem.

Ja, det må tross alt være bedre å få imamer som kjenner det norske samfunnet, enn å stadig vekk importere imamer fra arabiske land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...