Gå til innhold

Katten har dratt inn lopper. Hva nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette blir ganske ekkelt. 

Katten sover i senga sammen med meg. Det er en utekatt.

De to siste dagene har jeg funnet TO lopper i senga, og fått flere bitt.
 

Jeg får litt panikk. Hva gjør jeg nå?
 

 

Anonymkode: 21a7d...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Må jeg også behandles?

Hva med soverommet? 

Katten har også ligget i sofaen

Anonymkode: 21a7d...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ring veterinær og få skrevet ut loppemiddel til katt. Antakelig har katta dratt med seg inn fuglelopper. Dråpene has i nakken på katta, og gjør at lopper som biter på den dør. Reseptfrie dråper har jeg dårlig erfaring med.

2. vask sengetøyet, pledd, putetrekk ol på minimum 60 grader.

3. Støvsug soverom og seng sinnsykt nøye. Loppene gjemmer seg ofte i kriker og kroker. KAST eller BRENN støvsugerposen umiddelbart etterpå. I det du er i gang kan du like gjerne støvsuge grundig alle plasser katten bruker å ligge inne.

4. Steng katta ute fra soverommet frem til behandlingen er i gang.

5. Kle deg naken før du går inn på soverommet, så slipper du å dra med deg lopper som har hoppet på deg fra sofa/stoler.

6. Om du fortsatt blir bitt, så må du bare vaske tekstiler og støvsuge innmari  grundig enda en gang.

7. Kjøp noe kløestillende krem på apoteket, evt allergimedisin om du kjenner at du blir dårlig av stikkene.

8. Katta kommer til å mase om å få komme inn på rommet. Lås døren og armer deg med ørepropper.

 

Anonymkode: 45657...8b1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett vaske alt av tekstiler. 60/90grader og lufte dyner, puter og helst madrassen også.

Du burde behandle katten med loppemiddel. Til deg selv er det ikke så mye å få gjort. Kjøp kløestillende krem som feks eurax å smør på om du klør veldig. Ellers lite å få gjort.

Lykke til! 

Anonymkode: 70eb0...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter og hunder skal ikke være i senga. Det er å BE om lopper og flått. 🤮

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er fuglelopper dør vel de av seg selv innendørs? 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyggem skrev (2 timer siden):

Hvis det er fuglelopper dør vel de av seg selv innendørs? 

Kanskje men det som stresser meg er at jeg fant to. Hadde det bare vært en loppe som ikke klarte å formere seg så ville det vel ikke vært fler?

Anonymkode: 21a7d...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kanskje men det som stresser meg er at jeg fant to. Hadde det bare vært en loppe som ikke klarte å formere seg så ville det vel ikke vært fler?

Anonymkode: 21a7d...eda

Fuglelopper trives ikke i romtemperatur, og dør etter én til to uker innendørs. Men, katten eller du kan selvfølgelig dra med seg nye lopper inn. Det er derfor viktig at du ordner med loppemiddel hos veterinæren.

Fuglelopper er ekle og bittene er ukomfortable, men de er ikke farlige. 

Ta det helt med ro. Ring veterinæren for loppemiddel, vask alt av tekstiler på 60/90, støvsug soverommet nøye, rist av dyne, pute og annet ute, også gjør du dette et par ganger i uken eller oftere de neste 2 ukene

Anonymkode: 3e7e3...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Har fått resept på loppemiddel til katten og har vasket og stelt huset grundig.

Har ikke sett noen fler lopper, men jeg sover dårlig og har mareritt om lopper om natten :( 

Anonymkode: 21a7d...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til panikk. Om det er fuglelopper kan de ikke overleve mer enn noen få dager og ikke formere seg verken innendørs, på katter eller mennesker. Dette problemet dør ut av seg selv om kort tid. Det er ikke verre enn å få myggstikk. Klær litt, men ikke farlig. Det blir ikke noen loppekoloni i huset. Dette er helt vanlig når man har katter. Er også vanlig om man setter opp og sjekker fuglekasser som hobby. 

Så det er ikke nødvendig verken å skaffe loppemidler, stenge ut katta, eller vaske og støvsuger som en gal.

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 8.15):

Kanskje men det som stresser meg er at jeg fant to. Hadde det bare vært en loppe som ikke klarte å formere seg så ville det vel ikke vært fler?

Anonymkode: 21a7d...eda

Katten kan fint ha dratt med seg flere lopper inn. De får ikke formert seg inne.

Vær glad det bare er fuglelopper, og ikke veggedyr!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper trives ikke innendørs, så dette er ikke så farlig. Hunden min dro inn fuglelopper for noen måneder siden. Jeg våknet med bitt noen på armen og magen. Jeg vasket alt sengetøy og dyner på 90 og støvsugde madrassen. Fikk ikke flere bitt etter det.

Jeg er bare glad det ikke var veggedyr.

Anonymkode: febb3...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...