AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Hei, dere! Nå trenger jeg noen gode tips. Jeg er i gang med å planlegge en stor overraskelses-bursdagsfest for verdens beste mamma. Det blir ca. 100 gjester, hvor noen kommer langveis fra, hvilket betyr at de vil få utgifter til reise og opphold. Bare greit å ha det i bakhodet. Jeg har leid et lokale som koster svimlende 30 000 kr. Dette lokalet er bestemt, så denne summen blir stående. Jeg skal betale 15 000 kr av denne summen, og så skal kjæresten hennes, søsknene og bestemor betale ca. 2000 kr hver for å dekke de resterende 15 000,- Men så kommer det store spørsmålet. Hvordan kan jeg best løse det ift. mat? Både med tanke på det økonomiske og det praktiske? Spleiselag? F.eks. at alle gjestene som IKKE kommer langveis fra, tar med seg 1 rett hver til koldtbord? Av 100 stk er kanskje 20 reisende, så 80 stk trenger jo heller ikke ta med mat. Evt. hvordan ville det vært å lage suppe til så mange? Noen som har gjort dette? Samme gjelder kaker og kaffe. Tenker dere man kan høre om noen vil bidra med dette? Kanskje noen kan være med å servere (hvis suppe), og dermed ikke lage egen rett? Eller er det best å ha et langbord med mat så folk kan forsyne seg selv (hvis koldtbord)? Da kan jo ett og ett bord gå og forsyne seg eventuelt. Vi skal ha runde bord. Har dere eventuelt andre kloke råd å komme med? Noe jeg må tenke på? Jeg har aldri arrangert en SÅ stor fest før og vet derfor ikke helt hvordan jeg kan løse det rimeligst mulig. Det var ei som nevnte at gjestene kunne betale 100 kr hver, og droppe gave. Vet ikke helt om jeg føler meg komfortabel med å foreslå det? «Kom på fest, men betal for deg» liksom… Drikke må de ha med selv da! Det eneste jeg må handle av pynt er litt blomster til ca. 11 bord. Ellers tenker jeg å leie blomstervaser, lyslenker osv. På forhånd takk for alle svar! Anonymkode: 4a3e1...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Hva var spørsmålet om økonomi igjen? Anonymkode: e5a01...709 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva var spørsmålet om økonomi igjen? Anonymkode: e5a01...709 Er så gøy med sånne anonyme brukere som deg! Jeg skal oppsummere det for deg, slik at også du kan forstå: Hvordan kan jeg løse det billigst mulig, særlig med tanke på maten? Hva er billigst og samtidig praktisk å servere? Suppe? Er det rimelig/urimelig å forvente at enkelte gjester kan ta med 1-2 retter hver - og kan dette være besparende sammenlignet med hvis gjestene betalte 100 kr hver for «inngang»? Hva vil spare meg som arrangør for mest mulig penger - utenom leie av selve lokalet? Er det noen andre gode tips til hvordan jeg kan spare penger på en så stor fest? Noen fine og rimelige blomster/løsninger? Anonymkode: 4a3e1...cf0 9 1
frøkna Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 Be noen utvalgte gjester det er naturlig å spørre om å lage kake så du har minst 5 kaker. Ikke be alle gjester lage en rett hver.. det blir ikke noe festmåltid av det. ville heller servert noe enkelt dere kan lage dagen i forveien. Gryteretter f eks eller om du vil ha noe rimeligere en vegetarisk indisk dahl kanskje? Med masse kokt ris og brød til. 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Jeg hadde bedt om kaker, også hadde jeg laget gryte, typ finnbiff eller hønsenetting. Begge disse grytene er kan være skilling gode! Anonymkode: 4f469...d0a 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 frøkna skrev (8 minutter siden): Be noen utvalgte gjester det er naturlig å spørre om å lage kake så du har minst 5 kaker. Ikke be alle gjester lage en rett hver.. det blir ikke noe festmåltid av det. ville heller servert noe enkelt dere kan lage dagen i forveien. Gryteretter f eks eller om du vil ha noe rimeligere en vegetarisk indisk dahl kanskje? Med masse kokt ris og brød til. Enig med frøkna, be gjestene om å ta med kaker, og hold en liten oversikt så ikke alle velger å lage det samme. Og så bare PS, 5 kaker er for lite. Regn minst 10-12 kaker for 100 gjester, da en kake svarer til ca. 20 stykker. Det er bedre å ha rester enn at folk føler de ikke kan ta kake om de har lyst på. Du sier ikke noe om hvilken type lokale det er, mange lokaler har jo også et storkjøkken til, der det er industripanner som er store nok til å lage mat til hundrevis om gangen. Dersom lokalet har det, så ville nok jeg tenkt å lage selv. Og så servert det på slike varmebenker så den holder seg varm, og folk kan forsyne seg selv. Dette blir i alle fall det rimeligste. Anonymkode: 10447...89a 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er så gøy med sånne anonyme brukere som deg! Jeg skal oppsummere det for deg, slik at også du kan forstå: Hvordan kan jeg løse det billigst mulig, særlig med tanke på maten? Hva er billigst og samtidig praktisk å servere? Suppe? Er så gøy med sånne anonyme brukere som deg! Jeg skal formulere meg på nytt, slik at også du kan forstå: Fortjener din mor virkelig en suppe på budsjett? Om du planlegger en sånn fest, så burde du i alle fall ha budsjett til 2k per gjest og Catering. Eventuell kan du vurdere buffé som alternativ, men det krever masse forberedelse om du ikke er villig å betale for det. Og hvordan skal du skalere det for 100 folk? Hoteller har kokker og andre ansatte som holder slikt i gang. Jeg ville ha budsjettert rundt 100k minimum men er usikker hva du får. Have fun! Anonymkode: e5a01...709 10 1 5
Macro Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er så gøy med sånne anonyme brukere som deg! Jeg skal formulere meg på nytt, slik at også du kan forstå: Fortjener din mor virkelig en suppe på budsjett? Om du planlegger en sånn fest, så burde du i alle fall ha budsjett til 2k per gjest og Catering. Eventuell kan du vurdere buffé som alternativ, men det krever masse forberedelse om du ikke er villig å betale for det. Og hvordan skal du skalere det for 100 folk? Hoteller har kokker og andre ansatte som holder slikt i gang. Jeg ville ha budsjettert rundt 100k minimum men er usikker hva du får. Have fun! Anonymkode: e5a01...709 Det er faktisk slik at de fleste trekkes av fest og feiring, ikke etter hvor mye verten har svidd av i kroner og ører. Innsatsen og omtanken TS legger ned i dette har høy verdi i seg selv. Jeg synes moren hennes er heldig, hun blir nok veldig glad. Sorry TS. Har ikke noe å bidra med, ble bare så provosert av denne ABen. Ønsker deg lykke til og god feiring!🎉 12 8 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er så gøy med sånne anonyme brukere som deg! Jeg skal formulere meg på nytt, slik at også du kan forstå: Fortjener din mor virkelig en suppe på budsjett? Om du planlegger en sånn fest, så burde du i alle fall ha budsjett til 2k per gjest og Catering. Eventuell kan du vurdere buffé som alternativ, men det krever masse forberedelse om du ikke er villig å betale for det. Og hvordan skal du skalere det for 100 folk? Hoteller har kokker og andre ansatte som holder slikt i gang. Jeg ville ha budsjettert rundt 100k minimum men er usikker hva du får. Have fun! Anonymkode: e5a01...709 Artig at du tar deg tid til dette 😂 Synes forøvrig tacosuppe med focaccia er knallgodt! Eller kanskje fiskesuppe? DIGG! Tror nok mamma skal bli glad for fest i flott lokale med 100 gjester, musikk, underholdning - og koldtbord eller suppe «på budsjett», så ikke du bekymre deg 😂 Takk - We will! 🥳🥂 Anonymkode: 4a3e1...cf0 11 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #10 Skrevet 10. juli 2024 30.000kr for lokale??? Også maten på budsjett? Helt feil prioritering spør du meg…. Lurer virkelig på hva slags lokale dette er…. Anonymkode: d310b...206 30 10
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #11 Skrevet 10. juli 2024 Høres ut som en veldig koselig overraskelse for din mor ❤️ Kanskje noen tips å plukke opp her? https://trinesmatblogg.no/2019/11/mat-til-mange-hva-skal-jeg-servere-og-hvor-mye/ Når på året skal dette foregå? Er det på høst/sensommer er jo en god gryte kjempegodt, med potetstappe og dampede grønnsaker? Støtter også ideen om «spleiselag» på kaker. Anonymkode: c1dca...2d5 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #12 Skrevet 10. juli 2024 Oi, det var litt rart å booke dyrt lokale og så vurdere å servere suppe… Jeg har faktisk arrangert fest for 100 personer og laget all mat. Null problem. 1. Er du sikker på du trenger dette lokalet? Jeg arrangerte festen hjemme i hagen. Det gikk supert. Du kan låne bord og stoler av naboer, eventuelt kjøpe billig på Jysk. Leie et telt koster ca 8-9 000. 2. Du lager en god og variert buffet. Det er ikke noe problem. Vurder eventuelt å kjøpe et billig kjøleskap ekstra så du kan oppbevare maten. Lag store flotte fat med salater, inkludert potetsalat og pastasalat. Kjøttboller, grillet kylling, noen fiskeretter, brød, pølser. 3. Den store utgiften blir vin og drikkevarer. Spør om de andre nære familiemedlemmene vil være med og spleise. Ta noen turer til Sverige. Anonymkode: a31c5...ae4 13 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #13 Skrevet 10. juli 2024 Du kan lage mange gode gryter, og den kan du lage en dag eller to i forveien, og bare varme opp igjen på selve dagen. Gryterett trenger ikke å bli så dyrt, og siden du står for mesteparten av kostnadene for leie av lokale, så kan du jo spørre de andre medarrangørene om de kan stå for kostnadene til mat. Så kan du heller be noen utvalgte gjester bake kake. Må innrømme at jeg blir litt nysgjerrig på lokalet dere har leid 😅 det bør jaggu være fint til den prisen. Anonymkode: 604c5...242 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #14 Skrevet 10. juli 2024 Kake syns jeg er helt greit å be om, det kan lages i forveien, er lett å transportere og trengs ikke kjøles. Mat derimot - nei. Spleiselag hvor de fleste tar med seg en rett? Dette er noe som hører studenttiden til, ikke folk på 50 og oppover (din mors bursdag betyr vel mest gjester på hennes alder). 50 forskjellige retter, hva betyr det? Joda, noen lager foccacia til 30 kroner, andre skal ta med spekeskinke eller asparges til en tusenlapp? Noen slenger sammen en salat på et kvarters tid, andre står på kjøkkenet i 2 timer? Skal du bestemme og fordele hvem som lager hva? Eller blir det en salig blanding av alt mulig rart som ikke passer sammen? Varieerende kvalitet. Når jeg lager en rett er det spist opp på 5 minutter, det min svigerinne produserer blir liggende fordi det er stort sett uspiselig. For å ikke snakke om matsikkerhet. Drikke er medbragt. Jeg skjønner jo at man ikke har råd til fri bar med fri flyt av vin og øl men ikke brus heller? Kun vann fra springen? Nei, hele opplegget varsler feil prioritering, dårlig planlegging, og for å si det rett ut, gjerrighet. Alternativ manglende evne. Arrangere en fest til 100 uten budsjett går bare ikke. Det minste man må fikse er en skikkelig gryterett med ordentlig brød og salat ved siden av. Alkoholfri drikke må være inkludert. Pynt til minst 10 bord. Klarer du det for under 20.000 ville jeg vært imponert. Anonymkode: 4eed6...28d 16 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #15 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde bedt om kaker, også hadde jeg laget gryte, typ finnbiff eller hønsenetting. Anonymkode: 4f469...d0a Hønsenetting, nam nam 😅 Anonymkode: 1eb0f...4a6 10 1
Mona123 Skrevet 10. juli 2024 #16 Skrevet 10. juli 2024 Har du et budsjett? Lettere å planlegge ut ifra det.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #17 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er så gøy med sånne anonyme brukere som deg! Jeg skal formulere meg på nytt, slik at også du kan forstå: Fortjener din mor virkelig en suppe på budsjett? Om du planlegger en sånn fest, så burde du i alle fall ha budsjett til 2k per gjest og Catering. Eventuell kan du vurdere buffé som alternativ, men det krever masse forberedelse om du ikke er villig å betale for det. Og hvordan skal du skalere det for 100 folk? Hoteller har kokker og andre ansatte som holder slikt i gang. Jeg ville ha budsjettert rundt 100k minimum men er usikker hva du får. Have fun! Anonymkode: e5a01...709 Stått opp på feil fot i dag? Anonymkode: 47e7a...10f 9
Daraya Skrevet 10. juli 2024 #18 Skrevet 10. juli 2024 Stor forskjell mellom rimelig og gratis. Det du beskriver er gratis (lokale teller ikke) for deg og hvor gjestene skal stå for mat, drikke og dessert. Lokale som koster 30.000 må være nokså fancy, det står ikke i stil med kurvfest. 12 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #19 Skrevet 10. juli 2024 Jeg må si at jeg ikke helt forstår hvorfor du har valgt et så dyrt lokale. Jeg betalte vel 2500 kr for et lokale i mai... Sjekk med bydgehus, den lokale sanitetsforeningen, etc. Ville virkelig ha forsøkt å finne et rimeligere lokale og så lagt litt mer penger i mat og drikke. Til 100 stykker ville jeg ha laget rikelig med saft, kjøpt inn minst 20 (helst 30-40) store brusflasker og kaffe. Alkohol kan gjestene ta med selv. Spør gjerne om noen vil bidra med en kake (noter deg hvor mange og hvilke kaker) og bak noen langpannekaker selv. Kjøp eventuelt også kaker på Rema 1000 (sjokoladekake og gulrotkake). Å lage mat til 100 personer er mye arbeid om man ikke er vant til det. Ta kontakt med en videregående skole i nærheten med kokkelinje og spør om de tar på seg oppdrag eller om noen av elevene kan ta på seg jobben med å lage en gryterett til så mange. Catering er også en mulighet. Gryterett og suppe er ikke så dyrt som koldtbord eller andre middagsretter. Hvis det er noen allergier etc. å ta hensyn til, så lag en porsjon selv til dem. Kjøp inn brød og skjær det på butikken. Lurt å bestille hos butikken på forhånd, slik at de legger av nok til deg. Anonymkode: 22a20...6e7 8 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #20 Skrevet 10. juli 2024 Du bruker ikke 30k på lokalet og så får gjestene til å ta med mat eller serverer suppe... Herregud Anonymkode: 96584...539 15 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå