Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har datet en fyr en liten stund. Og han kommer ofte med noen restriksjoner på hva jeg får si og ikke. 

For eksempel får jeg ikke si ups, eller, oj/ojsann. Han mener at dette er ord man bare bruker når det er "viktig", for eksempel når noe holder på å gå galt, og derfor ikke brukes når det ikke er noe i fare.

Jeg forklarer at disse ordene ligger genuint i meg, noe jeg ikke klarer å endre på, fordi det kommer uten at jeg tenker på å si det. Jeg kan dulte borti noe og øyeblikkelig si "oj sann, jeg dultet borti xxx". Jeg bruker ikke banneord, men han kan si "helvete, jeg dultet borti xxx", og det er vist greit. Spør du meg er helvete et mye sterkere utrykk enn oj sann. 

Et annet ord er "ok". Jeg får ikke si ok når jeg bekrefter å ha mottatt en beskjed. For eksempel når jeg blir bedt om å gjøre noe/hente noe. Så svarer jeg "ok!". Jeg må svare ja, slik at han vet at jeg skal gjøre det han ber meg om. Her forstår jeg ikke logikken i forklaringen hans, men han mener at ok ikke er bekreftende "nok" sier han, og at det kan misforstås om  jeg forstår beskjeden eller ikke. 

Jeg har aldri opplevd å få tilsnakk av valg av ordbruk. Er dette et rødt flagg i datingfasen? 

Anonymkode: ebcbf...72d

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det der hadde jeg ikke giddi. 

Anonymkode: 07e69...4ef

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er et rødt flagg. Tenk deg hva mer han kommer til å pirke på, når han blir enda mer komfortabel. 

Anonymkode: ac4bc...869

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, det der hadde jeg ikke giddi. 

Jeg hadde tolket det som røde flagg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Redflag…. Huff

Anonymkode: 52efe...7e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å ikke forklare, stryke med hårene eller noe, bare si

"Dette er ditt problem, du kan ikke kontrollere hva jeg sier så lenge det ikke er ulovlig det jeg sier. Jeg kommer ikke til å imøtekomme deg på dette. Du må kjenne på om du ka  godta det."

Anonymkode: 465a3...2f4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan han være autist? Kan han ha problemer med å tolke det du sier, hvis du ikke sier det rett frem? Jeg ville tatt dette opp med ham, for han kan ikke legge sånne føringer på deg, og fortelle deg hva du kan eller ikke kan si. 

Anonymkode: 5d322...b64

• Liker 2
Skrevet

For min del hadde det ikke vært et rødt, men et hvitt flagg.

Fullstendig no-go.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kontrollerende oppførsel, så ja det er røde flagg. Veldig bra at du spør når du kjenner at noe skurrer! 🤗 

Anonymkode: 1f468...d23

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har datet en fyr en liten stund. Og han kommer ofte med noen restriksjoner på hva jeg får si og ikke. 

For eksempel får jeg ikke si ups, eller, oj/ojsann. Han mener at dette er ord man bare bruker når det er "viktig", for eksempel når noe holder på å gå galt, og derfor ikke brukes når det ikke er noe i fare.

Jeg forklarer at disse ordene ligger genuint i meg, noe jeg ikke klarer å endre på, fordi det kommer uten at jeg tenker på å si det. Jeg kan dulte borti noe og øyeblikkelig si "oj sann, jeg dultet borti xxx". Jeg bruker ikke banneord, men han kan si "helvete, jeg dultet borti xxx", og det er vist greit. Spør du meg er helvete et mye sterkere utrykk enn oj sann. 

Et annet ord er "ok". Jeg får ikke si ok når jeg bekrefter å ha mottatt en beskjed. For eksempel når jeg blir bedt om å gjøre noe/hente noe. Så svarer jeg "ok!". Jeg må svare ja, slik at han vet at jeg skal gjøre det han ber meg om. Her forstår jeg ikke logikken i forklaringen hans, men han mener at ok ikke er bekreftende "nok" sier han, og at det kan misforstås om  jeg forstår beskjeden eller ikke. 

Jeg har aldri opplevd å få tilsnakk av valg av ordbruk. Er dette et rødt flagg i datingfasen? 

Kass fyr er dette?

Virker ikke helt god.

• Liker 1
Skrevet

Haha, game over om det ikke er tegn til bedring 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det der bør du ikke gidde. Og ja, det kommer garantert flere "irettesettelser" med tiden, for dette er rn fyr som "vet best". 

Anonymkode: 7a7e9...57b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Har du forsøkt å ikke forklare, stryke med hårene eller noe, bare si

"Dette er ditt problem, du kan ikke kontrollere hva jeg sier så lenge det ikke er ulovlig det jeg sier. Jeg kommer ikke til å imøtekomme deg på dette. Du må kjenne på om du ka  godta det."

Anonymkode: 465a3...2f4

Enig, men jeg ville vært mye mer kontant. Teste ham på hvordan han reagerer på skikkelig motstand. "Kutt ut å forsøke å styre hvordan jeg snakker og hva jeg gjør!"

Det går ikke an, og jeg er sikker på at dette er toppen av isfjellet. Jeg kjente en fyr som var sånn. Han måtte ha kontrollen på alt. Styrte hva dama sa, hva hun hadde med på tur, hva hun brukte sine egne penger på osv osv. Det ble bare mer og mer av det. Noen av oss prøvde å si noe til ham, men da ble han bare sint. Etter ett år og en blåveis ble det slutt. 

Anonymkode: 39172...760

• Liker 3
Skrevet (endret)

Å vise så detaljert kontrollerende atferd allerede i datingfasen kan du fint betrakte som rødt flagg. 

Bare tenk hvordan det blir når dere er etablerte og han er komfortabel med å kontrollere deg.

Bare avslutt snarest.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dette et rødt flagg i datingfasen? 

Det er et stort rødt flagg uansett fase!

Anonymkode: 55af7...b2e

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Ja, dette er ett skikkelig rødt flagg. I alle faser. Men spesielt i starten av en relasjon siden man da som regel viser seg fra sin aller beste side

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å finne deg i dette, ts? 

Anonymkode: ed6c0...c14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en veldig slitsom fyr, hvorfor i det hele tatt vurderer du å være sammen med han videre?

Anonymkode: 50d18...0ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet veldig godt at den mannen ikke er bra for deg , Kom deg vekk! 

Anonymkode: 9655e...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han høres helt gæren ut. Finnes selvfølgelig enda mer jævlig behandling her i verden, men dette er en helt fascinerende miks av kontrollerende og bisarr. Lager helt nye regler og betydninger som absolutt ingen andre i verden kan kjenne igjen i det hele tatt. Høres ut som ren psykiatri, men da av den sorten som gjør deg kjip med andre, ikke som noe han selv plages av.

Anonymkode: 75db2...3f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...