Gå til innhold

Føler meg unormal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men er veldig usikker på om jeg bare er en person som behøver rutiner og ro, eller om jeg faktisk ikke er neurotypisk. Må jeg snakke med fastlegen om dette om jeg vil kartlegge, eller kan det tas utenom?

Jeg har selvinnsikt på mye, men synes det er utrolig vanskelig å kartlegge meg selv på dette området, dermed også vanskelig å snakke med fastlegen om hvordan jeg føler meg. Det jeg kjenner mest på er bare at det føles som livet er så mye enklere for de aller fleste andre. 

Anonymkode: a056a...e7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de aller fleste på et eller annet vis tenker at livet er så mye enklere for de aller fleste andre. 

Dersom du opplever at du strever med å fungere i hverdagen så kan det jo hende at videre hjelp er nødvendig. Men om det bare er en følelse, som du stort sett håndterer ser jeg ingen grunn til å bruke offentlige midler på dette. Du kan jo uansett sette igang tiltak fra det du lærer på sosiale media og nettet. 

Anonymkode: 4c424...c8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er veldig usikker på om jeg bare er en person som behøver rutiner og ro, eller om jeg faktisk ikke er neurotypisk. Må jeg snakke med fastlegen om dette om jeg vil kartlegge, eller kan det tas utenom?

Jeg har selvinnsikt på mye, men synes det er utrolig vanskelig å kartlegge meg selv på dette området, dermed også vanskelig å snakke med fastlegen om hvordan jeg føler meg. Det jeg kjenner mest på er bare at det føles som livet er så mye enklere for de aller fleste andre. 

Føler meg selv unormal, mens resten av familen er normale.

Fikjk diagnosert adhd i voksen alder av 47, så jeg forstår hvorfor jeg er slik jeg er.

Jeg fungerer bedre hvis jeg får oppgaver, eller noen tar styringen for meg .

Anonymkode: 0950a...2f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror de aller fleste på et eller annet vis tenker at livet er så mye enklere for de aller fleste andre. 

Dersom du opplever at du strever med å fungere i hverdagen så kan det jo hende at videre hjelp er nødvendig. Men om det bare er en følelse, som du stort sett håndterer ser jeg ingen grunn til å bruke offentlige midler på dette. Du kan jo uansett sette igang tiltak fra det du lærer på sosiale media og nettet. 

Anonymkode: 4c424...c8a

Vanskelig for meg å være i arbeid, eller dvs må ha en jobb som er preget av rutine og lite stress for ikke å bli utbrent.

Komme i gang med store oppgaver på egenhånd er veldig vanskelig for meg, så siden ingen noen gang har pushet meg i retning å få utdanning eller lappen er dette noe jeg ikke har for eks, føles nesten helt uoverkommelig.

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt AQ-testen?

Det var den de tok på meg på dps før de henviste meg videre til autismeutredning.

Anonymkode: 47568...9bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du tatt AQ-testen?

Det var den de tok på meg på dps før de henviste meg videre til autismeutredning.

Pleier score i helt nedre grense på testene på nett. 

Your score was 32 out of a possible 50.

Scores in the 26-32 range indicate some Autistic traits (Asperger's Syndrome).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pleier score i helt nedre grense på testene på nett. 

Your score was 32 out of a possible 50.

Scores in the 26-32 range indicate some Autistic traits (Asperger's Syndrome).

Det kan jo være noe i det da❤️

Man har forskjellige utfordringer/trekk som autist. 

Jeg kan nevne noen av mine:

Jeg får intens interesse for forskjellige temaer. Da tenker jeg på det hele tiden og prater mest om det.

Jeg er overfølsom for sanseinntrykk; lyder, lys, bevegelse, temperatur, klær etc. 

Jeg blir raskt veldig stresset.

Jeg har lite energi og mister den raskere av alle sanseinntrykk.

Jeg er veldig opptatt av regler, men utfordrer normer.

Jeg har ikke de innebygde sosiale kodene. 

Jeg deler ofte for private ting med feil personer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...