AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Hei, jeg finner meg nå i en veldig vanskelig situasjon der jeg er avhengig av bil for å komme meg til å fra den nye jobben jeg begynner i. Og er dermed også avhengig av å få billån. Problemet mitt er at jeg har på grunn av dårlig mental helse det siste året som følge av sorg, klart å pådra meg to betalingsanmerkninger som jeg i dag ikke har anledning til å betale på egenhånd. Har heller ingen nære familiemedlemmer eller venner med god nok økonomi til å hjelpe meg å betale ned disse. Det er vell ingen sannsynlighet for å få billån med betalingsanmerkninger? Har også undersøkt litt, og ser at noen banker tilbyr refinansiering/forbrukslån med betalingsanmerkning, men alle krever sikkerhet i feks bolig. Er det noen som vet om det finnes noen måte å få lån til å få betalt unna betalingsanmerkningene uten at det er nødvendig med sikkerhet? Eller om noen har noen andre tips til å komme meg ut av situasjonen. Er ikke snakk om veldig store beløp, har bare hatt alt for lite inntekt de siste mnd til å betale det i tillegg til husleie og andre utgifter. Anonymkode: 977ff...d3b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Du må betale lånene, punktum. Det finnes ingen andre løsninger. Anonymkode: 44a5e...d9a 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må betale lånene, punktum. Det finnes ingen andre løsninger. Anonymkode: 44a5e...d9a Er jo fullt klar over det? Spørsmålet er om noen har råd om hvordan jeg skal få det til når økonomien er som den er. Anonymkode: 977ff...d3b 3
frøkna Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 Mulig for deg å lease en bil frem til du har nedbetalt gjeld da? 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Hør med nav. De kan faktisk hjelpe både med økonomisk rådgivning generelt, og støtte til bil hvis det er helt nødvendig for jobben du kan ha. Anonymkode: 1f0af...81b 6
C-girl Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 frøkna skrev (39 minutter siden): Mulig for deg å lease en bil frem til du har nedbetalt gjeld da? Man blir kredittsjekket ved leasing av bil og, så det er nok neppe noe TS får godkjent mtp betalingsanmerkning. Dessuten må man stille med et startbeløp ved leasing, som oftest er summen opp mot 150 000,- 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 Folk som ikke har vært i din situasjon, skjønner ikke dette. Derfor svarer de "betal din lån" og slike ting som selvfølgelig ikke hjelper deg. Du hadde jo gjort det hvis du kunne. Men gi ikke opp, det er det absolutt verste du kan gjøre. Snakk først med banken din, eller eventuelt en ny bank. Be om rådgivning, desuten, å få lån til bil i ditt tilfelle, er jo ikke forbruk, men investeringer i inntekt. Vil ingen bank høre på deg, be om gjeldsrådgiver i kommunen du bor. Søk om lån i Nav. Ikke gi deg! Lykke til❤️ Anonymkode: 7e352...fca 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 Hvor langt unna er jobben? Er det helt umulig å bruke kollektivt? Anonymkode: 71129...0e7 2
Schmuhu Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 (endret) Men hvorfor har du takket ja til en jobb du ikke får reist til 🤔 ? Jeg skjønner det er kjip men man kan ikke alltid takke ja til alt. Du visste jo om dine anmerkninger og du kunne sikkert også sjekket opp dette med bil før du takket ja til en jobb. Billån krever som regel også litt egenkapital for å slippe de verste rentene. Kan denne egenkapitalen være nok til en gammel bil? Eller tenkte du på en finansiering uten egenkapital? Schmuhj Endret 9. juli 2024 av Schmuhu 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #10 Skrevet 9. juli 2024 Har du mulighet til å flytte nærmere jobb? Er det noen du kunne carpoole med til jobb eller like ved dit du skal? Anonymkode: 1b94c...b60
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #11 Skrevet 9. juli 2024 C-girl skrev (12 minutter siden): Man blir kredittsjekket ved leasing av bil og, så det er nok neppe noe TS får godkjent mtp betalingsanmerkning. Dessuten må man stille med et startbeløp ved leasing, som oftest er summen opp mot 150 000,- Nei, noen har 0,- i startbeløp. Anonymkode: 42785...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #12 Skrevet 9. juli 2024 Schmuhu skrev (4 minutter siden): Men hvorfor har du takket ja til en jobb du ikke får reist til 🤔 ? Jeg skjønner det er kjip men man kan ikke alltid takke ja til alt. Du visste jo om dine anmerkninger og du kunne sikkert også sjekket opp dette med bil før du takket ja til en jobb. Billån krever som regel også litt egenkapital for å slippe de verste rentene. Kan denne egenkapitalen være nok til en gammel bil? Eller tenkte du på en finansiering uten egenkapital? Schmuhj Tror ikke jobber vokser på trær i områder uten kollektiv trafikk. Bor du på Landsbygda, er det bare å glemme kollektiv transport. Den finnes ikke, eller går på fullstendig umulige tidspunkt. Blir for dumt å takke nei til sannsynligvis den eneste jobben du kan få. Anonymkode: 7e352...fca 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #13 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke jobber vokser på trær i områder uten kollektiv trafikk. Bor du på Landsbygda, er det bare å glemme kollektiv transport. Den finnes ikke, eller går på fullstendig umulige tidspunkt. Blir for dumt å takke nei til sannsynligvis den eneste jobben du kan få. Anonymkode: 7e352...fca Ja, for etterpå å måtte si fra at man dessverre ikke kommer på jobb fordi man ikke har bil er smart...? Anonymkode: 71129...0e7 1
Schmuhu Skrevet 9. juli 2024 #14 Skrevet 9. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tror ikke jobber vokser på trær i områder uten kollektiv trafikk. Bor du på Landsbygda, er det bare å glemme kollektiv transport. Den finnes ikke, eller går på fullstendig umulige tidspunkt. Blir for dumt å takke nei til sannsynligvis den eneste jobben du kan få. Anonymkode: 7e352...fca Jeg er uenig. Kandidatens troverdighet og motivasjon står på spill. En jobb der en ikke kan møte opp er et kjempestort problem på mange måter. Spesielt når en har det så vanskelig så er det viktig å lykkes og dermed også å ha realistiske forhold til hva som er mulig å få til. Eller så blir folk rundt deg bare skuffet og du selv blir også skuffet. Det er lov å si til en arbeidsgiver på et jobbintervju at en bor litt utenfor og ikke har råd til en bil før etter første lønningen og at dette er en utfordring. Om du er en spennende kandidat, så pleier mange arbeidsgivere å håndtere dette med forskudd og gunstige lån, om ikke sjefen kan låne vekk sin tredje bil en liten periode. Synes dette med nav var også god tipsing forresten. Schmuhu Endret 9. juli 2024 av Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #15 Skrevet 9. juli 2024 Kjøp en bil du har råd til uten lån, om den så kun koster vrakpanten. Så får du håpe den er kjørbar fram til du får betalt ned lånene. Pass på at den ikke må EU-godkjennes med det første. Anonymkode: eb56b...0ae 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #16 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, for etterpå å måtte si fra at man dessverre ikke kommer på jobb fordi man ikke har bil er smart...? Anonymkode: 71129...0e7 Jobben jeg sa ja til var i førsteomgang en sommerjobb, og har bil jeg får låne i sommerferien. Har ikke enda takket ja til videre mulighet for jobb til høsten, men fått beskjed av arbeidsgiver om at muligheten er der. Dette er en jobb jeg hittill trives godt i og derfor ønsker å fortsette i om det ordner seg med bil. TS Anonymkode: 977ff...d3b 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #17 Skrevet 9. juli 2024 Schmuhu skrev (4 minutter siden): Jeg er uenig. Kandidatens troverdighet og motivasjon står på spill. En jobb der en ikke kan møte opp er et kjempestort problem på mange måter. Spesielt når en har det så vanskelig så er det viktig å lykkes og dermed også å ha realistiske forhold til hva som er mulig å få til. Eller så blir folk rundt deg bare skuffet og du selv blir også skuffet. Det er lov å si til en arbeidsgiver på et jobbintervju at en bor litt utenfor og ikke har råd til en bil før etter første lønningen og at dette er en utfordring. Om du er en spennende kandidat, så pleier mange arbeidsgivere å håndtere dette med forskudd og gunstige lån, om ikke sjefen kan låne vekk sin tredje bil en liten periode. Synes dette med nav var også god tipsing forresten. Schmuhu Hvis dette er en jobb "på golvet" kan du bare glemme at arbeidsgiver starter med å gi deg lån. Knapt direktører kan forhandle om dette. Helt urealistisk. Hvis det er en som kan gjøres delvis eller helt fra hjemmekontor, er dette mer realistisk. Anonymkode: 7e352...fca 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #18 Skrevet 9. juli 2024 da får du kjøpe ei kjerre til 5000 kroner, eller sykle. det er ikke noen magisk annen måte å løse dette på. Anonymkode: bc645...665 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #19 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor langt unna er jobben? Er det helt umulig å bruke kollektivt? Anonymkode: 71129...0e7 Er ikke umulig, så kommer absolutt til å gjøre det frem til at det løsner seg med bil. Men er bare veldig upraktisk da det sjelden går busser fra her jeg bor, og må ta både buss og tog som tar litt vell lang tid. Også upraktisk med tanke på veldig varierte og ugunstige arbeidstider (start fra kl. 04 osv) Anonymkode: 977ff...d3b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #20 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobben jeg sa ja til var i førsteomgang en sommerjobb, og har bil jeg får låne i sommerferien. Har ikke enda takket ja til videre mulighet for jobb til høsten, men fått beskjed av arbeidsgiver om at muligheten er der. Dette er en jobb jeg hittill trives godt i og derfor ønsker å fortsette i om det ordner seg med bil. TS Anonymkode: 977ff...d3b Prøv i en facebook gruppe, kjøp og salg, kanskje noen har en superbillig bil som fungerer. Er uhørt at du eventuelt må takke nei til en jobb pga dette. Prøv alle muligheter 💪 Anonymkode: 7e352...fca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå