AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Psyken er jo skrevet om hvor viktig den er like mye som det fysiske for ett godt liv. Og når man ser at man må true med selvmord for å få tilgang til en psykolog er det noe feil her i landet og køene vokser. Anonymkode: b75b7...90b 1
Momma Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 (endret) Selvsagt fordi "alle" har behov for fastlege, men de færreste, i hvert fall langt færre, har behov for psykisk hjelp. Når dette er sagt, heier jeg selvsagt på at tilbudet om psykisk helsehjelp skal bli langt bedre! Endret 9. juli 2024 av Momma 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 Det er uten tvil noe alvorlig galt med den psykiatriske delen av helsevesenet vårt. Men at alle skal ha fri tilgang til psykolog blir samtidig litt drøyt. De fleste har ikke behov for psykolog regelmessig, selv om mange har det. En fastlege har et langt bredere arbeidsfelt enn psykolog, så følgelig må vi alle ha èn fast lege. Men tilgangen til offentlige psykologer må bli bedre, og kvaliteten på psykologen må også bli bedre. Anonymkode: 7f55c...52d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 Hvor mange pasienter blir det da på hver enkelt psykolog? Anonymkode: b2a86...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Fastlegeordningen er faktisk under kraftig press grunnet for få fastleger. Det er naturligvis ikke gjennomførbart at alle har en psykolog, og veldig mange som har lette psykiske vansker kan snakke med andre yrkesgrupper enn psykologen. F.eks kan en prest være en fin samtalepartner, og når man går på skole eller studerer har man skolehelsetjenesten og studenthelsetjenesten. Helsestasjon for ungdom er mange steder opp til 25 år og der jobber ofte både helsesykepleiere, psykiatrisk sykepleier og lege. Fastleger kan også brukes til slike mer lette, psykiske vansker som kan gå bort ved støttesamtaler. Anonymkode: 60c9f...e46 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 De færreste har behov for en psykolog. Å snakke med nettverket sitt eller fastlege holder for de aller fleste. Dessverre sykeliggjør vi normale reaksjoner på hendelser som dødsfall, brudd med kjæresten, skilsmisse, mobbing osv. Alt dette kan i de aller fleste tilfeller håndteres av medmennesker. Fungerer ikke det så har man fastlegen og lavterskel tilbudene i kommunene. Anonymkode: dd762...fda 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 Jeg synes i alderen 15-21 år burde alle få tilbud på en samtalepartner eller psykolog fordi de årene er kritisk og har en ikke venner eller noe særlig andre eller et nettverk på denne tiden vil det bli vanskelig. Noen ganger trenger en å snakke med andre enn foreldre. Anonymkode: 16f95...1f1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 Ellers er mental helse forumet bra https://sidetmedord.mentalhelse.no/ Noen ganger trenger kanskje ikke snakke fast med psykolog, men bare spørre om generelle ting for få råd om situasjoner som like greit kunne spurt om på et forum Anonymkode: 16f95...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes i alderen 15-21 år burde alle få tilbud på en samtalepartner eller psykolog fordi de årene er kritisk og har en ikke venner eller noe særlig andre eller et nettverk på denne tiden vil det bli vanskelig. Noen ganger trenger en å snakke med andre enn foreldre. Anonymkode: 16f95...1f1 Alle i denne aldersgruppen har tilbud om å snakke med helsesykepleier. Og så blir de henvist videre til psykolog i kommunen for barn eller ungdom (avhengig av alder) og evt BUP ved større problemstillinger. Anonymkode: 60c9f...e46 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #10 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor mange pasienter blir det da på hver enkelt psykolog? Anonymkode: b2a86...aa3 DEt blir vel som hos fastlegen. Som flere sier er mange som ikke trenger psykolog hele tiden men å vite at man har en fast en man kunne ringe og få time til når man trenger det hadde vært fint. Jeg har masse dritt jeg ikke får bearbeidet fordi jeg ikke føler det er alvorlig nok men det hemmer meg en del i det daglige. Og det handler om overvekt, at man feilet som mor, at man mistet barna sine, at man sliter med å få jobb, havnet i ett hekt jeg ikke kommer meg ut av, venneløs, at man har mista all tro på seg selv og sine egne valg. Ja jeg hadde trengt en psykolog men fordi jeg ikke er på selvmordets rand og ikke har råd til privat psykolog så har jeg ingen og prate med om disse tingene. Hadde jeg hatt en fast psykolog så hadde terskelen vært langt lavere for å få hjelp når jeg hadde trengt det som mest for 4 - 5 år siden. I stedet går man å føler seg mindre verd, taper, ikke like mye verd som andre mennesker, trøsterspiser når ting blir vanskelig. I stedet kunne man ha fått hjelp med det man sliter med som hadde gjort at man kanskje kunne fått det bedre med seg selv. Anonymkode: b75b7...90b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #11 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ellers er mental helse forumet bra https://sidetmedord.mentalhelse.no/ Noen ganger trenger kanskje ikke snakke fast med psykolog, men bare spørre om generelle ting for få råd om situasjoner som like greit kunne spurt om på et forum Anonymkode: 16f95...1f1 Problemet med sånne telefoner og jeg har prøvd det Kirkens SOS er at de sier bare at de ikke kan hjelpe meg med noe annet enn å lytte, men det hjelper da ingenting for min del. Det er hjelp jeg hadde trengt fått noe verktøy og bruke få bearbeidet alt det tunge jeg går og bærer på. Anonymkode: b75b7...90b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #12 Skrevet 10. juli 2024 Momma skrev (11 timer siden): Selvsagt fordi "alle" har behov for fastlege, men de færreste, i hvert fall langt færre, har behov for psykisk hjelp. Når dette er sagt, heier jeg selvsagt på at tilbudet om psykisk helsehjelp skal bli langt bedre! Jeg mener det er feil at de færreste har behov for psykisk hjelp. Dvs om vi hadde et opplegg ala brystscanning eller celleprøveopplegget der alle ble kallet inn si hvert 3. år til en psykolog så kunne mye psykisk uhelse vært oppdaget tidlig evt forebygget. Dette er jeg helt sikker på. Hvis det ble en vane å åpne seg litt for en innen psykisk medisin så ble det ikke så vanskelig den dagen det evt ble alvor. Jeg har på mange fronter i livet, ikke bare helse, klokkertro på å forebygge i stedet for å reparere. Anonymkode: 82fc9...b12
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #13 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor mange pasienter blir det da på hver enkelt psykolog? Anonymkode: b2a86...aa3 Trenger ikke psykolog, psykiatriske sykepleiere er og dyktige folk . Bare det å ha noen å snakke med som ikke er så nære, kan gjøre stor forskjell. ALLE har en psykisk helse og den er det viktig å ta på alvor. Akkurat som trening og sunn kost tar vare på det fysiske så kan å snakke med fagfolk ta vare på det psykiske. Anonymkode: 82fc9...b12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå