Gå til innhold

Sen pubertet og vekst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som blir 16 år etter sommeren. Han har ikke kommet helt i puberteten ennå og har ikke vokst mye det siste året. Han er ca 168 cm nå. Storebror er 20 år nå og 187 cm nå. Han var høyere enn lillebror på den alderen. Ikke at det er noen fasit.

Men han føler seg veldig alene om dette. Kompisene har vokst mye mer de siste årene og har kommet langt uti puberteten. 

Noen flere som har/har hatt gutter som er trege i vekst?. Trenger å betrygge han litt. Han tror at han aldri kommer i puberteten eller kommer til å vokse mer 🤭

Anonymkode: ac894...1d4

AnonymBruker
Skrevet

Når er det greit å kontakte lege pga dette? 16 år? 17 år? 18 år?

Skrevet

"For gutter har du forsinket pubertet når testiklene ikke har begynt å vokse i det hele tatt når du er 14,5 år. Det trenger ikke å bety at noe er galt."

"Har du forsinket pubertet, bør du ta kontakt med fastlegen din for å se om det kan være en annen årsak til at du ikke har kommet i puberteten ennå."

https://www.ung.no/kropp/pubertet/4366_Hjelp,_jeg_har_ikke_kommet_i_puberteten.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når er det greit å kontakte lege pga dette? 16 år? 17 år? 18 år?

Det er nok ikke så mye legene kan gjøre så sent uansett. Veksthormoner er for sent uansett, men hvis han ikke har kommet i puberteten vokser han jo mer. Vi har vært i utredning til sønnen min. Hvis barnet blir over 160 gir de ikke hormoner heller 

Anonymkode: f80a6...752

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med ungdom, og 15-årige gutter kommer i alle utgaver, fra små og spinkle på 160 cm med pipestemme, til 190 cm høye med hår på brystet og skjegg. Ser man de samme igjen et par-tre år senere er de fleste ganske like.

Alle blir heller ikke like høye selv om de er søsken, så høyde er en dårlig indikator. Stemmeskifte, hår på bena og under armene og lignende er mer universalt.

Altså, hadde ikke bekymret meg over en slik 15-åring. Er det fremdeles like lite pubertet når han nærmer seg 17 hadde jeg kanskje vurdert å få sjekket litt.

Anonymkode: bcf73...6b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...