Gå til innhold

Luftavfukter i kjeller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Er det noen som har luftavfukter i kjeller? Vi har en rå kjeller, det er mur og huset er gammelt (1942) på sikt skal vi gjøre noe med kjelleren, men enn så lenge funker den ok som vaskerom. Vi har ikke plass til vaskemaskin eller tørketeommel noen andre plasser derfor er kjelleren egentlig genial. Problemet er bare at det stinker kjeller og dermed lukter også klærne kjeller. Har noen erfaring med luftavfukter slik at lukten fjernes samt at klærne kanskje tørker litt raskere og ikke får lukt?  ☺️  

Anonymkode: d87ca...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen mulighet å tørke klærne andre plasser? 
Uansett så bør du kjøpe luftavfukter. Hvor mye lukt den vil fjerne vet jeg ikke men den vil utsette fuktproblemene noe. Vi kjøpte et gammelt udrenert hus og satte inn luftavfukter med en gang og har holdt fukten i sjakk så lengt. Skal så klart drenere men har ikke blitt gjort enda

Anonymkode: a79d1...5d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen mulighet å tørke klærne andre plasser? 
Uansett så bør du kjøpe luftavfukter. Hvor mye lukt den vil fjerne vet jeg ikke men den vil utsette fuktproblemene noe. Vi kjøpte et gammelt udrenert hus og satte inn luftavfukter med en gang og har holdt fukten i sjakk så lengt. Skal så klart drenere men har ikke blitt gjort enda

Jeg tørker klærne ute når det er fint vær, men ellers må de tørkes i kjelleren… med hunder, barn og baby blir det mye støv og et tørkestativ som tar plass i stua har vi ikke plass til. Huset er ikke så stort 😅 kanskje jeg kjøper en for å teste det ut, er nok bedre at det er en luftavfukter der enn ingen uansett ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp luftavfukter og en slange til å la vannet renne ut i gulvsluket. Da unngår du at den stopper hver gang beholderen er full. De avfukterne jeg har hatt har den muligheten. Sjekk før du kjøper.

Du vil helt sikker merke forskjell på inneklima i kjelleren!

Vi har avfukter for å tørke klærne fortere, uten å bruke tørketrommel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tørker klærne ute når det er fint vær, men ellers må de tørkes i kjelleren… med hunder, barn og baby blir det mye støv og et tørkestativ som tar plass i stua har vi ikke plass til. Huset er ikke så stort 😅 kanskje jeg kjøper en for å teste det ut, er nok bedre at det er en luftavfukter der enn ingen uansett ☺️ 

Ja det er bedre enn ingenting 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker avfukter på vaskerummet (i kjeller). Klær tørker veldig raskt, bruker ikke tørketrommel. Som allerede skrevet, velg en med slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å sette inn en mekanisk vifte? Mannen gjorde det i vår gamle kjeller. Før det slet vi med sølvkre, rå lukt og at klær ikke tørket. Etter ble det helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! 
Er det noen som har luftavfukter i kjeller? Vi har en rå kjeller, det er mur og huset er gammelt (1942) på sikt skal vi gjøre noe med kjelleren, men enn så lenge funker den ok som vaskerom. Vi har ikke plass til vaskemaskin eller tørketeommel noen andre plasser derfor er kjelleren egentlig genial. Problemet er bare at det stinker kjeller og dermed lukter også klærne kjeller. Har noen erfaring med luftavfukter slik at lukten fjernes samt at klærne kanskje tørker litt raskere og ikke får lukt?  ☺️  

Ja funker supert. Men jeg kjøpte den minste på biltema. Så anbefaler å kjøpe en litt større en. 

Sliter du med fukt i kjeller, bør du vurdere å få drenert rundt huset. Her er det litt vanskelig å få til da graveren sa massen over huset kan komme ved sånn graving her

Anonymkode: ee9f2...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja funker supert. Men jeg kjøpte den minste på biltema. Så anbefaler å kjøpe en litt større en. 

Sliter du med fukt i kjeller, bør du vurdere å få drenert rundt huset. Her er det litt vanskelig å få til da graveren sa massen over huset kan komme ved sånn graving her

Har også vifte i en ventil. Men sjekk om du har nok ventiler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har også vifte i en ventil. Men sjekk om du har nok ventiler også. 

Ikke kombiner luftavfukter og ventilasjon utenfra, det går dårlig å prøve å avfukte hele atmosfæren.

Anonymkode: f0f76...c80

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avfukter er fint det, men min fungerer bare når et er en viss temperatur i rommet (fungerer veldig dårlig når det er mindre enn 22 grader), og ville ikke fungert i en kjølig råkjeller.

Anonymkode: c9d09...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Avfukter er fint det, men min fungerer bare når et er en viss temperatur i rommet (fungerer veldig dårlig når det er mindre enn 22 grader), og ville ikke fungert i en kjølig råkjeller.

Anonymkode: c9d09...08a

Ser ut som om det finnes avfuktere for lavere temperatur også.

"En luftavfukter med tørkerotor er suveren i temperaturer helt ned til null grader. De brukes ofte i kjeller, krypkjeller, båt, bobil og vinterhage."

https://bedre-inneklima.no/kategori/luftavfukter/torkerotor/

Lavest mulige romtemperatur: 0

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftavfukter/apt-8l-luftavfukter-hvit/635593#specifications

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes systemer som hinder fukt utenfra å komme inn uten at en må drenere på nytt. Kan være greit å sjekke ut. 

Anonymkode: 9a9be...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...