Gå til innhold

Varsel om tvangssalg, håndtering og helse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer rett og slett på om andre har erfaring med å ha en partner med vanvittig dårlig økonomisk styring som førte til pant i hus og varsel om tvangssalg?

Hvordan håndterte du det i så fall og hvordan påvirket det deg ellers (feks helse, familieforhold osv)?

Jeg føler meg veldig alene i situasjonen, men det må jo være andre som har opplevd lignende som meg. 

Anonymkode: 69406...85d

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja. Det ble tatt pant i hans del av huset. Jeg betalte på lånet, og han hadde lønnstrekk pga forbrukslån som var gått til inkasso. Jeg aner ikke hva de pengene gikk til siden han aldri ville prate om økonomi med meg. 

Vi gikk fra hverandre. Det ble litt ekstra arbeid for eiendomsmegleren vi brukte. Han måtte inngå avtale med de kreditorene som hadde tatt pant i huset. 

Det vil jeg råde deg også til hvis det ikke er for sent. Selg huset før det blir tvangssalg. Og gå fra han. Den belastningen det er å være sammen med en som ikke kan styre økonomien sin, det skal jeg ikke gå gjennom flere ganger. 

Endret av Sansx
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar @Sansx . Det høres ut som du klarte å være handlingssterk og fattet midt oppi dette, det klarer ikke jeg. Alt er bare kaos i hodet og uansett hvilken løsning jeg tenker ut, fungerer den ikke i praksis. To små barn også oppi dette. Føler meg veldig alene. Han vil ikke snakke om dette i det hele tatt, vil ikke gi innsikt i hans økonomi, han sier han vet ikke hva som har ført til pant i hus og blir sinna fordi jeg «maser». 

Samtidig har han aldri penger selv pga trekk i lønn og tar mine penger, så jeg vet aldri om det er nok til nødvendige ting. 

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en partner som var helt håpløs med penger (på tross av ok inntekt), men jeg visste jo det lenge før forholdet var seriøst, så det ble aldri aktuelt å eie noe sammen. Det var ikke pengene som førte til at det tok slutt, men ble jo lei av stadige smålån og utlegg. Opplevde aldri at det var noen stor helsemessig belastning, men som sagt, vi eide ingenting sammen.

Anonymkode: b723d...18f

Skrevet

Ja alt det der høres veldig kjent ut. Vi kranglet mye. 

Dråpen kom da han nektet å betale noe som helst på bhg, huslån, forsikringer, kommunale avgifter. Bare overlot alt til meg og i tillegg kjeftet på meg og truet med at han skulle gå i fra meg. Den trusselen var jo en velsignelse. Så da satt jeg i gang med hussalget. 

Det var noen slitsomme måneder. Men huset ble solgt. Og alle sånne praktiske ting ordner seg faktisk etterhvert. Vi har også to små barn. 

Nå har jeg veldig god økonomi alene. Vi har delt omsorg. 

Du klarer mer enn du tror. Ikke la en ubrukelig mann ødelegge livet ditt. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, her må du og partner handle. Så enkelt men akk så vanskelig. 

Personlig ville jeg stilt et ultimatum til han og sagt at fra nå er det endring og dere må og skal være sammen om det, hvis ikke er du nødt å gå. 

Jeg kan nesten med 100% sikkerhet garantere at han drar deg med ned i dritten enten du vil eller ikke om dere ikke snur, og enda værre - barna deres fortjener foreldre som er god forbilder og forbereder de på voksen livet på en trygg og positiv måte. Det betyr ikke at man må være rik, men det betyr definitivt at man ikke kan være i situasjoner hvor hjemmet er påtur til å bli tvangsolgt.

Sett dere ned å snakk, still ultimatum og ta tak. Rent praktisk først og fremst, kontakt den som har begjært tvangsalg og snakk med de. Omså bare en utsettelse til dere får oversikt. Om dere ikke evner å få oversikt selv så kontakt nav å be om økonomisk rådgivning ( forvent ventetid, det er gratis og de er pliktige) samt forklare den akutte situasjon med tvangsalg for å få evt fortgang. 

Jeg jobber selv med dette uten å gå innpå hvilken etat, og kan med fulstendig ærlighet si at det raserer folk, familier og barn. Så ta tak før alt raseres.

Anonymkode: c96da...a2e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror du kan logge inn på kartverket og se hvem som har tatt pant i eiendommen. Selvfølgelig vet han. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar @Sansx . Det høres ut som du klarte å være handlingssterk og fattet midt oppi dette, det klarer ikke jeg. Alt er bare kaos i hodet og uansett hvilken løsning jeg tenker ut, fungerer den ikke i praksis. To små barn også oppi dette. Føler meg veldig alene. Han vil ikke snakke om dette i det hele tatt, vil ikke gi innsikt i hans økonomi, han sier han vet ikke hva som har ført til pant i hus og blir sinna fordi jeg «maser». 

Samtidig har han aldri penger selv pga trekk i lønn og tar mine penger, så jeg vet aldri om det er nok til nødvendige ting. 

Ikke la ham disponere dine konti. Gå i nettbanken og fjern ham som disponent umiddelbart. 

Anonymkode: 1a9fd...3e5

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sansx skrev (9 minutter siden):

Jeg tror du kan logge inn på kartverket og se hvem som har tatt pant i eiendommen. Selvfølgelig vet han. 

Jepp, logg inn på seeiendom.no, så ser du hvem som har utleggsforretning, når og hvilken sum.

Anonymkode: db918...09f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sansx skrev (32 minutter siden):

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jepp, logg inn på seeiendom.no, så ser du hvem som har utleggsforretning, når og hvilken sum.

Anonymkode: db918...09f

Det har jeg gjort, men det står ikke hva kravet gjelder, bare navnet på flere firma og beløp. Fire ulike pant i huset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke la ham disponere dine konti. Gå i nettbanken og fjern ham som disponent umiddelbart. 

Anonymkode: 1a9fd...3e5

Ja, men han har ikke penger og krever at jeg betaler. Han trenger bensin til bilen sin, så er det plutselig en mobilregning jeg må betale før den blir stengt, så må han på butikken. Prøver jeg å nekte blir han rasende. 

Skrevet

Det er nettopp derfor du må avslutte forholdet. Du kan ikke gå på nåler fordi du er redd for sinnet hans. 

Blir du ikke sint selv? Jeg ble rasende. Da jeg satt i gang prosessen med å selge huset, måtte jeg bare bite tenna sammen og stå i det. Han mente ikke det han hadde sagt. Han angret seg. Men jeg sto i det og jeg har det mye bedre i dag. 

Dette må du bare finne styrke til å klare. Det er også bare en glede å være alene med barna når de er hos meg. Alt er mye lettere nå. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde en sånn samboer engang . Hadde . Prøv å kom deg vekk fra han. De blir sjelden bedre. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er enige om at du bør avslutte forholdet. I hvert fall må økonomien splittes opp igjen for å beskytte deg og barna i saken. Etter det kan man jo vurdere situasjonen på nytt.

Pust litt rolig da.

Det kan være interessant å vite om det er snakk om ekteskap eller samboerskap. Det er litt forskjellige regler her. Om dere ikke er gift, så har dere heller ikke "felles" økonomi per definisjon. Da er det muligens lettere å splitte økonomien.

Du burde undersøke om du kan overta full eierskap av huset og hva som eventuell må til med tanke på ditt eget budsjett.

Eventuell se frem til å selge huset før tvangssalg blir reell. Et tvangssalg vil også påføre deg skade og bør unngås med all makt. 

Ja, men han har ikke penger og krever at jeg betaler. Han trenger bensin til bilen sin, så er det plutselig en mobilregning jeg må betale før den blir stengt, så må han på butikken. Prøver jeg å nekte blir han rasende. 

Det er ganske enkelt og brutalt.

Du nekter. Punktum. 

Blir han truende så tar du en telefon til politiet og ber om bistand.

Er han ikke truende, så møter du han argumentativ. Hvorfor har han egentlig endt opp i en sånn situasjon? Hva har han brukt penger på som gjør at det ikke strekker til? Har han laget et budsjett? 

Lykke til.

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må få solgt huset, du kommer til å tape veldig mye på et tvangssalg. Det er en tidkrevende prosess med høy risiko for kjøper, derfor blir prisen også langt under det som kunne vært om dere solgte på vanlig måte. 

Og jeg støtter de som sier at du må gå. Jeg var i samme situasjon som deg, og hadde heldigvis svigerforeldre som hjalp meg med å komme meg unna. Eks-mannen min har like ustabil økonomi i dag, 12 år etterpå, mens jeg har god økonomi og er trygt samliv. 

Anonymkode: 4e667...d73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå fra ham. Dette er så ugreit, på så mange plan. Det har ikke noe å si at dere har barn - faktisk vil du beskytte dem fra å vokse opp i evig økonomisk usikkerhet ved å gå fra ham. 

Anonymkode: 73e69...991

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

GÅ. 
Hva hadde du sagt til en venninne som fortalte dette om sin mann? Du hadde sagt GÅ. Helt sikkert.

Anonymkode: 73e69...991

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Da er det bare å forlate ham med en gang. Ingen, uansett alder, kjønn eller livssituasjon, burde bli værende med en partner som krever penger og blir rasende når vedkommende ikke får det som den vil. Hvis du mener rasende som i farlig, ville jeg rådført meg med krisesenter og politi.

Anonymkode: b723d...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil bli dratt ned i dragsuget. Enda mer. 

Hvis dere får masse gjeld vil det gå utover barna som må leve på minimumseksistens. 

Har du råd til å kjøpe han ut? 

Anonymkode: 820b2...513

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...