Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eier leilighet på 70 km sentralt i Oslo og har ikke lån på leiligheten. Jeg er eneforsørger og har tatt opp noen forbrukslån de siste årene, nesten 200000.- totalt. Er det en ide å heller ta opp et mindre boliglån på leiligheten for å få nedbetalt forbrukslånene? 

Anonymkode: 45c15...f1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om banken hadde godtatt det hadde jeg gjort det ja, som regle laver rente.

Anonymkode: d3d97...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 5e4fe...03c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om banken hadde godtatt det hadde jeg gjort det ja, som regle laver rente.

Anonymkode: d3d97...0e6

Hvorfor godtar ikke banken det, om jeg kan spørre? Ts

Skrevet

Så absolutt . . . . Forbrukslån er vanligvis MYE dyrere enn lån med sikkerhet i bolig. Dersom du er i stand til å betale renter og avdrag på forbrukslånene bør du være kvalifisert til boliglån. Du bør kontakte banken umidddelbart og kvitte deg helt med forbrukslånene. Og så bør du lære å ikke ta forbrukslån heretter . . . .

AnonymBruker
Skrevet

Om du bør ha lån med 5-6 % renter eller 15-20% ? Er det virkelig mye å lure på?

Fem år med boliglånsrente koster deg 30-40 000 i renter, og med 16% rente koster det 93 000 i renter.

Anonymkode: 48e27...2f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig bør du det, boliglån lønner seg alltid. Også hvis man skal kjøpe bil, men nedbetalingstiden må holdes som det var ett billån for at det skal lønne seg. Men alltid viktig å få vest rente, og da er det som regel boliglån som lønner seg.

Anonymkode: 4f742...171

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok opp boliglån for å kvitte meg med kredittgjelden. I mitt tilfelle er jeg ferdig med den gjelden om to år. Hvis ikke ville jeg vært ferdig med den om tolv år. Lønner seg å ta boliglån og bli ferdig :) . Og jeg har angret meg bittert på kredittgjelden. Det skjer ikke en gang til at jeg tar sånne valg. 

Anonymkode: f3d77...258

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis du har så lav inntekt/så høye utgifter at du ikke har betjeningsevne, for eksempel. 

Anonymkode: d3232...755

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har så lav inntekt/så høye utgifter at du ikke har betjeningsevne, for eksempel. 

Jeg har 600000.- inn i året, 100% fast jobb i Oslo kommune, ingen betalingsanmerkninger , men har studielån. Håper jeg får innvilget boliglån. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Forbrukslån er et signal om at du har brukt mer penger enn du har og kan gi banken tvil om du har evne til å betjene et boliglån uten å fortsette å ta opp nye forbrukslån. Jeg jobber i bank og vi refinansierer normalt ikke forbrukslån til boliglån.

Anonymkode: a825b...860

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forbrukslån er et signal om at du har brukt mer penger enn du har og kan gi banken tvil om du har evne til å betjene et boliglån uten å fortsette å ta opp nye forbrukslån. Jeg jobber i bank og vi refinansierer normalt ikke forbrukslån til boliglån.

Håper jeg får innvilget.. leiligheten min er verdt nesten 6 mill og har som nevnt ikke boliglån fra før. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jaha, hvilken bank er så dette? Jeg jobber også i bank, har 10 år bak meg innen finans og vi refinansierer forbrukslån og kredittkort inn i boliglån hele tiden.

Så lenge man er innenfor på gjeldsgrad, betjeningsevne og belåningsgrad og såklart ikke har betalingsanmerkninger er det null problem. Om kunden ønsker å refinansiere og er innenfor kriteriene så bruker de pengene på akkurat hva de vil.

Har til gode å høre om en bank som ikke refinansierer boliglån, so I call bullshit 🤪

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaha, hvilken bank er så dette? Jeg jobber også i bank, har 10 år bak meg innen finans og vi refinansierer forbrukslån og kredittkort inn i boliglån hele tiden.

Så lenge man er innenfor på gjeldsgrad, betjeningsevne og belåningsgrad og såklart ikke har betalingsanmerkninger er det null problem. Om kunden ønsker å refinansiere og er innenfor kriteriene så bruker de pengene på akkurat hva de vil.

Har til gode å høre om en bank som ikke refinansierer boliglån, so I call bullshit 🤪

Det var godt å høre! Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eier leilighet på 70 km sentralt i Oslo og har ikke lån på leiligheten. Jeg er eneforsørger og har tatt opp noen forbrukslån de siste årene, nesten 200000.- totalt. Er det en ide å heller ta opp et mindre boliglån på leiligheten for å få nedbetalt forbrukslånene? 

Har du arvet leiligheten?

Anonymkode: 5fff4...f40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du arvet leiligheten?

Nei, nedbetalt hele boliglånet jeg hadde for noen år siden. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, nedbetalt hele boliglånet jeg hadde for noen år siden. Ts

Hvorfor valgte du egentlig å betale ned hele lånet uten å først sette av en solid buffer? Og spesielt siden du betalte ned lånet på den tiden det var lave renter?

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det burde være mulig med sikkerhet i boligen. Du kan også vurdere å søke rammelån. Men det krever jo litt disiplin hva forbruk angår. Men fint å ha hvis man skal pusse opp, pluss at du slipper å søke refinansiering hver gang. 
Det koster noe i gebyr osv. 

Anonymkode: 2445e...c0a

Skrevet (endret)

Forbrukslån i korte periode er ikke farlig. Det er mange som gjør det og det kan bety sure penger. Men jeg personlig hadde vært ukomfortabel med et forbrukslån i mer enn tre måneder. 

Om du kan nedbetale de 200k i løpet av kort tid, så hadde jeg gjort det. Men hvis dette trenger litt mer tid så hadde jeg absolutt søkt om refinansiering gjennom boligen.

Og som de andre har påpekt, så kan det være greit med litt buffer oppsparing slik at du ikke alltid trenger lån for dine økonomiske mål.

Lykke til.

Schmuhu

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...