AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Jeg og min mann har 2 snart voksne barn. Boligen står på oss begge, men hytte, motorsykkel og båt står registrert på min mann. Vi har kjøpt alt dette sammen. Han er mye eldre enn meg, og vil sannsynligvis falle fra før meg. Bør vi sørge for at tingene står i mitt navn også, dvs vil jeg kunne selge dette videre hvis det står kun på han, den dagen han dør? Anonymkode: b4cf8...222
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Hvis dere er gift går det automatisk til deg ved dødsfall Anonymkode: 3e58e...c01
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 Etter mange år som gift har det ikke noe å si. Alt opptjent i ekteskapet er felles. Og eiendelene man tok med seg inn i ekteskapet er ikke mulig å spore direkte lenger. Det jeg imidlertid reagerer på er at dere ikke har papirene på plass. Ektepakt, testamente, fremtidsfullmakt. Det er viktig i ethvert forhold selv om man juridisk har visse rettigheter. Anonymkode: 34fc0...dfd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter mange år som gift har det ikke noe å si. Alt opptjent i ekteskapet er felles. Og eiendelene man tok med seg inn i ekteskapet er ikke mulig å spore direkte lenger. Det jeg imidlertid reagerer på er at dere ikke har papirene på plass. Ektepakt, testamente, fremtidsfullmakt. Det er viktig i ethvert forhold selv om man juridisk har visse rettigheter. Anonymkode: 34fc0...dfd Vi har kun felles barn, ingen utenom. Hvorfor er det da viktig med ektepakt etc? Anonymkode: b4cf8...222
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Du har rett til å sitte i uskiftet bo. Dette blir en problemstilling dersom du ønsker å starte samliv med ny partner, da kan (og bør) barna motta farsarven sin. Anonymkode: 91357...a3b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har rett til å sitte i uskiftet bo. Dette blir en problemstilling dersom du ønsker å starte samliv med ny partner, da kan (og bør) barna motta farsarven sin. Anonymkode: Er vel kun hvis jeg gifter meg på nytt at dette blir aktuelt. Anonymkode: b4cf8...222
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 Først og fremst, inngår det i felleseie, har du din del av verdien, mens den som står som eier har rett til å beholde/få på sin del ved en skilsmisse (verdiene deles). Ved dødsfall eier du fortsatt din halvdel, og kan ved et skifte arve 25%. Hvorvidt man bør skifte, kommer an på hvor gammel man er. I og med at de fleste fortsetter å oppbygge verdier i felleseie, blir det dyrere ved å vente. Dersom dere bare har felleseie og skal følge arveloven, trenger dere verken testamente eller ektepakt. Dere bør begge vurdere framtidsfullmakt som gir ektefelle mulighet til f.eks å selge felles bolig hvis en blir dement eller på annen måte ikke regnes som istand til å ta slike beslutninger. Anonymkode: 550ae...320
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi har kun felles barn, ingen utenom. Hvorfor er det da viktig med ektepakt etc? Anonymkode: b4cf8...222 Ektepakten vår regulerer hvordan eiendeler skal fordeles ved brudd. Hvem som har rett til å kjøpe ut hvem, og hvordan verdsettelse skal skje (både hus, hytte og bil). Hvem som har rett på kattene. At vi tar med oss brylluspgaver og arvestykker fra respektive familier (er en del dyre gjenstander). Og veldig mye mer. Fremtidsfullmakt gir deg rettigheter lang utover hva du har som ektefelle. Blant annet til å selge felles bolig om han er i en tilstand der han ikke kan ta selvstendige valg. Eller i det hele tatt styre over deres felles midler. Anonymkode: 34fc0...dfd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er vel kun hvis jeg gifter meg på nytt at dette blir aktuelt. Anonymkode: b4cf8...222 Eller samboerskap / stabilt samliv, i 2+ år. Gjensidig livsforsikring, testamente, og å skifte, betyr mye. Anonymkode: 34fc0...dfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå