AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #61 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man betaler fortsatt for vannet som er brukt ved å betale for tømming av septiktanken. Anonymkode: 548aa...956 Vannet i min private brønn er mitt og ikke noe andre kan ta seg betalt for. Septiktanken har ingen ting med brønnen å gjøre, det koster dessuten ikke 16.000 å tømme heller. Anonymkode: 9727a...0bf
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #62 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 19.19): Alle voksne i Norge kunne fått gratis velge norskprodusert mat for 2.000kr hver måned! Anonymkode: 3059c...1bc Gratis😆 Ingenting er gratis, noen må betale. Anonymkode: f83b4...e9c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #63 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg foreslo barnetrygd. Det ville også blitt en omstilling på sosialstønad, der man kunne fjerne mat fra budsjettet til disse. Vi betaler allerede maten for de fattigste via Nav, så det hadde bare blitt noe annet, og ikke minst sunnere mat. Vi hadde også spart inn pengene indirekte via helsevesenet, mindre diabetes type 2, mindre overvekt osv. Anonymkode: 548aa...956 Men her i Norge er det jo opplest og vedtatt at det kun er barnefamilier som er verdt noe. Barnetrygden, som du nevner, har vel økt med 50 % på ett og et halvt år? Tror du virkelig politikerne fjerner et barnefamiliegode til fordel for generell velferd i befolkningen? Anonymkode: a883a...751
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #64 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Noen på landet har fortsatt egen brønn og septiktank.. Bitte litt strøm til vannpumpe, blir dog promille av et øre pr. liter vann da.. Anonymkode: 9727a...0bf Leier man bolig ser man vel ikke så mye til regningen fra kommunen på kommunale avgifter. Dette dekkes vel også av felleskostnader om man bor i leilighet. Anonymkode: f83b4...e9c 1
bvp Skrevet 14. juli 2024 #65 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leier man bolig ser man vel ikke så mye til regningen fra kommunen på kommunale avgifter. Dette dekkes vel også av felleskostnader om man bor i leilighet. Anonymkode: f83b4...e9c Leier man bolig så beregner utleier kommunale avgifter som en del av det husleien skal dekke. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #66 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 20.04): De som klager over å ikke ha råd til mat har merkelig nok ofte råd til falske øyevipper, påstøpte negler, lilla hår, tre-fire kjæledyr og bil. Prioritering er det de må lære seg. Anonymkode: bd40d...a4a Selvom enkelte har mer penger enn de trenger, og andre igjen et alt for høyt forbruk så forandrer ikke det, det faktum av at det finnes en god del mennesker med svært dårlig råd. Dette gjelder spesielt de med barn. Veldig få fattige familier hvor barna sulter og mor går i salongen og fikser seg flere ganger i måneden. Og for de som ikke har mye kunnskap om emne. Gele negler er svært enkelt å fikse selv. Det koster ikke all verden viss man velger et rimelig system. Så og tro alle med gel negler betaler over 1000 kr i måneden på negler er kunnskapsløshet. Anonymkode: fb49e...29e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #67 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 19.19): Alle voksne i Norge kunne fått gratis velge norskprodusert mat for 2.000kr hver måned! Anonymkode: 3059c...1bc Problemet er at vi forvalter ulikt. Noen hadde valgt billige matvarer og lagret lurt, slik at de hadde hatt nok mat for hele måneden + reserve med disse pengene. For disse hadde det vært topp. Andre hadde tatt den dyreste biffen første dagen «gavekortet kommer» + valgt andre matvarer med kort holdbarhet, slik at de hadde vært tomme etter en uke, og trengt mer penger til mat. Disse ville fortsatt klaget på å ikke ha råd til mat. Dette er satt litt på spissen, det er kanskje flest mennesker som er en mellomting. Men dette er også hvorfor ikke «alle hadde blitt like og hatt like mye» hvis alle hadde fått like mye penger hver måned. Anonymkode: 7b0d6...ab5 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #68 Skrevet 14. juli 2024 Staten kunne jo fjernet mva på all mat. Hadde hjulpet mye. Anonymkode: a127a...f5b 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #69 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvom enkelte har mer penger enn de trenger, og andre igjen et alt for høyt forbruk så forandrer ikke det, det faktum av at det finnes en god del mennesker med svært dårlig råd. Dette gjelder spesielt de med barn. Veldig få fattige familier hvor barna sulter og mor går i salongen og fikser seg flere ganger i måneden. Og for de som ikke har mye kunnskap om emne. Gele negler er svært enkelt å fikse selv. Det koster ikke all verden viss man velger et rimelig system. Så og tro alle med gel negler betaler over 1000 kr i måneden på negler er kunnskapsløshet. Anonymkode: fb49e...29e Men så gjør det obligatorisk for de som har dårlig råd at de må være med på sparekurs. Skal garantere at over 90% har områder de kan spare på. Ta telefonen, f.eks. Hadde de kuttet ut siste skrik i telefon, og hatt kun ring og sms. Det er snakk om mange, mange tusen spart i året! Har selv bare ring/sms og betaler 70 pr/mnd. Anonymkode: 9727a...0bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #70 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men så gjør det obligatorisk for de som har dårlig råd at de må være med på sparekurs. Skal garantere at over 90% har områder de kan spare på. Ta telefonen, f.eks. Hadde de kuttet ut siste skrik i telefon, og hatt kun ring og sms. Det er snakk om mange, mange tusen spart i året! Har selv bare ring/sms og betaler 70 pr/mnd. Anonymkode: 9727a...0bf Problemet med slik abonnement er at da virker ikke bankid, vipps, mms, apper (parkeingsapper, vy, ruter, osv). Har hatt lignende abonnement men måtte gi meg da det dukket stadig opp behov for nett og samfunnet (les: banker, skolen, reise/parkering) hadde INGEN forståelse for min manglende mobildata. Det var sykt pinlig og irriterende om hverandre, gang på gang.. Anonymkode: e8687...4e9 1 3
Perine Skrevet 14. juli 2024 #71 Skrevet 14. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (54 minutter siden): God og sunn mat er slett ikke overpriset, heller ikke potetene. Sett pris på maten du får hver dag, kloden er ikke i stand til å brødfø oss alle lenger, så det å spise seg mett er luksus. Så synes jeg du skal merke deg hvor mye strøm, drivstoff, gjødsel, forsikringer, arbeidskraft osv osv koster.. Gå så til en bonde å spør hvor mye av kjøpspris i butikk han får? Han må i tillegg ta eneansvar for avlingssvikt, tørke/flom og alt som kan gå galt. Synes du gladelig skal fortsette å kjøpe/spise poteter med god samvittighet! Anonymkode: 9727a...0bf Det er ikke bonden som stikker av med fortjenesten. Han får gj.sn 7 kr kg for poteter, inkl 13 kr for tidligpoteter. Så er det noen flere ledd på veien før forbruker må ut med over 40 kr for en kg poteter. Å spise seg mett må og skal ikke være luksus for norske borgere! Da mener jeg alle, og snakker ikke kun for meg selv. Om potetprisene er det en reportasje her omkring i dagsnytt 18 fredag, samt dagsrevyen lørdag https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202407/episode/NNFA56071224 Endret 14. juli 2024 av Perine 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #72 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet med slik abonnement er at da virker ikke bankid, vipps, mms, apper (parkeingsapper, vy, ruter, osv). Har hatt lignende abonnement men måtte gi meg da det dukket stadig opp behov for nett og samfunnet (les: banker, skolen, reise/parkering) hadde INGEN forståelse for min manglende mobildata. Det var sykt pinlig og irriterende om hverandre, gang på gang.. Anonymkode: e8687...4e9 Det spørs på hvilken leverandør. Ikke problem med vipps, jeg. De andre tingene du nevner vet jeg ikke, da jeg ikke har bruk for de. Bor på landet, er pensjonist og holder meg nesten bare hjemme. Like fullt, er garantert mange som kunne klart seg med billigere abonnement. Anonymkode: 9727a...0bf
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #73 Skrevet 14. juli 2024 Perine skrev (4 minutter siden): Det er ikke bonden som stikker av med fortjenesten. Han får gj.sn 7 kr kg for poteter, inkl 13 kr for tidligpoteter. Så er det noen flere ledd på veien før forbruker må ut med over 40 kr for en kg poteter. Å spise seg mett må og skal ikke være luksus for norske borgere! Da mener jeg alle, og snakker ikke kun for meg selv. Å spise seg mett burde ikke være luksus for noen på kloden, ikke bare for nordmenn. Nordmenn er ikke mer verdt enn andre mennesker. Anonymkode: 0a480...141 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #74 Skrevet 14. juli 2024 Perine skrev (6 minutter siden): Det er ikke bonden som stikker av med fortjenesten. Han får gj.sn 7 kr kg for poteter, inkl 13 kr for tidligpoteter. Så er det noen flere ledd på veien før forbruker må ut med over 40 kr for en kg poteter. Å spise seg mett må og skal ikke være luksus for norske borgere! Da mener jeg alle, og snakker ikke kun for meg selv. Hadde du fått oppleve (håper for Guds skyld ikke) hungersnød, atomnedfall el.lign. hadde du kanskje forandret mening. Dette kan skje før vi aner. Mange ber og takker for maten ved bordet hver dag, og det er en fin ting! Anonymkode: 9727a...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #75 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Man betaler fortsatt for vannet som er brukt ved å betale for tømming av septiktanken. Anonymkode: 548aa...956 Den ligger i renovasjon het. Vi betaler 1100kr mnd da for tømming av kloakk 1 gang i året og søppelhenting De som er påkoblet betaler 1700kr mnd pluss hvor mye de bruker i vann. Så hørte en som bor nede i bygda som er påkoblet sa ho hadde ca 20.000kr i året for vannforbruk oppe på det 1700kr i mnd. Anonymkode: dae5b...870
Perine Skrevet 14. juli 2024 #76 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å spise seg mett burde ikke være luksus for noen på kloden, ikke bare for nordmenn. Nordmenn er ikke mer verdt enn andre mennesker. Anonymkode: 0a480...141 Da er vi over på en annen del av politikken. Vi lever i Norge, lever og skatter her. Derfor skal alle borgere også kunne spise seg mette hver dag, selv om det dessverre ikke er alle som har råd til både mat og hjem. Da må politikken styres slik at vi har et godt land for alle å bo i. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #77 Skrevet 14. juli 2024 Husker min bestefar fortalte hvor luksus det var å ha brød/mat på bordet nok til å spise seg noenlunde mett. Vi i dag har aldri verdsatt det. Anonymkode: 9727a...0bf 3
Disco Skrevet 14. juli 2024 #78 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hjelper til det jeg kan, men har ikke selv så mye penger. Men når ho ikke forteller til meg at ho ikke henter ut medisiner får en ikke gjort så mye, og en bor 5 timer unna, er innom 1 gang i mnd. Så ikke kom med den. Og jeg har nå ikke for vanne å gå rundt å sjekke om medisiner i skapet til mor mi. Hadde i hvertfall ikke det før. Nå er jeg nøye den gangen jeg er der å ser i skapet. Men det kan allikevel ikke garantere for at ho fordeler medisiner utover for å vare lenger eller at ho dropper måltider for å spare penger. Eller at ho slår av varmen i huset når vi eller andre er der Mange eldre forteller ofte ikke barna at de sliter. Så er nok mange slik rundt om Anonymkode: dae5b...870 Ikke bry deg om sånne Karens som kommer med oppgulp av denne typen. Det er jo bare helt hjernedødt.
Perine Skrevet 14. juli 2024 #79 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde du fått oppleve (håper for Guds skyld ikke) hungersnød, atomnedfall el.lign. hadde du kanskje forandret mening. Dette kan skje før vi aner. Mange ber og takker for maten ved bordet hver dag, og det er en fin ting! Anonymkode: 9727a...0bf Hva har dette med meg å gjøre? Kan ikke jeg få mene at alle norske borgere bør kunne spise seg mette? Det er ingen grunn til annet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #80 Skrevet 14. juli 2024 Perine skrev (5 minutter siden): Hva har dette med meg å gjøre? Kan ikke jeg få mene at alle norske borgere bør kunne spise seg mette? Det er ingen grunn til annet. Men du mener det åpenbart ikke er en luksus? Som sagt, min bestefar sa det var luksus å ha mat på bordet. Det gjelder minst like mye i dag i vår utrygge verden. Jeg håper selvfølgelig det beste jeg også. Du må tåle å bli motsagt, det har med deg å gjøre når du er med i diskusjonen. Anonymkode: 9727a...0bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå