Gå til innhold

Hvis det er så forferdelig at folk ikke har råd til mat.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 20.09):

Folk kan kjøpe seg fiskestang og ta seg en tur og fiske. Vi var ikke rike da jeg var barn og min far dro ut og fisket flere ganger i uken. Det var også fisk til middag i fem dager hos oss.

Folk må være litt løsningsorienterte.

Anonymkode: 75ec7...a67

https://www.forskning.no/fisk-miljoovervakning-naturvern/fisk-i-oslofjorden-ser-ut-som-spokelser-noen-har-apne-sar-er-bleike-og-fulle-av-parasitter/2021004

Anonymkode: fa2ea...afd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Folk kan kjøpe seg fiskestang og ta seg en tur og fiske. Vi var ikke rike da jeg var barn og min far dro ut og fisket flere ganger i uken. Det var også fisk til middag i fem dager hos oss.

Fisk til middag i mitt barndomshjem også, og vi hadde poteter til, med brun saus, hvit saus eller bare fett. Poteter var det nok av, og de ble variert på alle mulige måter.   Nå holder potetene på å prise seg ut av det norske kostholdet, med prisøkning på 30% siste året.  På nyhetene fredag og lørdag virket det ikke trolig med noe stort prisfall.  Der ble det også nevnt at forbrukerne ville komme til å fase ut poteter og gå over til mer ris og pasta.  Drit i folkehelsen, kvitt oss med de sunneste karbohydratene og klag på at folk ikke velger sunt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 19.04):

De som klager over å ikke ha råd til mat har merkelig nok ofte råd til falske øyevipper, påstøpte negler, lilla hår, tre-fire kjæledyr og bil. Prioritering er det de må lære seg. 

Anonymkode: bd40d...a4a

Er så smakløst svar, og en hån mot mange av de som sliter for å få endene til å møttes.

Vet om flere ikke går de til frisør, ikke til noen å steke negler osv. Ikke drikker ikke røyker.

Alt går til å prøve å holde hodet over vannet med det de har blitt tilbudt enten pga skadder, sykdom eller rett og slett alderdom.

Ser bare på mor mo ho har knapt 17000kr ut i mnd det ska gå til leie 10.000kr, så kommer strøm, og forsikring, mat, tlf og medisiner. Vet faktisk ho har droppet medisiner i perioder pga ho ikke har hatt mulighet å hente ut. Og dermed havnet på sykehuset med høyt blodsukker og blodpropp. Ikke røyker ho ,ikke drikker ho og ikke har ho snop og godt i huset.  

Anonymkode: dae5b...870

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 17.36):

Man finner endel gratis mat i naturen, og går du på biblioteket får du låne bøker gratis som lærer deg å ta vare på denne maten så den rekker til neste gang du kan høste. 
Gratis glass osv finner du nok på Finn.no (låne gratis internett på biblioteket). 
Du kan plukke flasker for å evt kjøpe noen ting du trenger. 
Så ja, om helsen er tilstrekkelig og du finner tid, så kan du få ordnet deg gratis mat i bøttevis.

Anonymkode: 1351a...3d9

Antar at dette er trolling, men jeg svarer som om det var seriøst.

Det er selvsagt urealistisk at folk med dårlig økonomi kan sanke nok mat i naturen til at det holder hele året. Det koster å komme seg til og fra skogen, også. Dessuten må de ha et sted å lagre maten. Folk med lav økonomi har sjelden store hus eller leiligheter.

Siden det virker som at du er fullstendig overbevist om at folk må klare seg selv og at offentlige tjenester er helt overflødige, går jeg ut fra at du aldri har fått hjelp fra noen. Aldri tatt imot gratis skolegang, vaksiner i barneprogrammet, brukt offentlige helsetjenester… 

Anonymkode: 3c40a...2d0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er så smakløst svar, og en hån mot mange av de som sliter for å få endene til å møttes.

Vet om flere ikke går de til frisør, ikke til noen å steke negler osv. Ikke drikker ikke røyker.

Alt går til å prøve å holde hodet over vannet med det de har blitt tilbudt enten pga skadder, sykdom eller rett og slett alderdom.

Ser bare på mor mo ho har knapt 17000kr ut i mnd det ska gå til leie 10.000kr, så kommer strøm, og forsikring, mat, tlf og medisiner. Vet faktisk ho har droppet medisiner i perioder pga ho ikke har hatt mulighet å hente ut. Og dermed havnet på sykehuset med høyt blodsukker og blodpropp. Ikke røyker ho ,ikke drikker ho og ikke har ho snop og godt i huset.  

Huff, dette var vondt å lese! ♥️

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 7/9/2024 at 7:04 PM, AnonymBruker said:

De som klager over å ikke ha råd til mat har merkelig nok ofte råd til falske øyevipper, påstøpte negler, lilla hår, tre-fire kjæledyr og bil. Prioritering er det de må lære seg. 

Skal man først bruke dèt blikket, så er nok Pepsi Max- gjengen i uovertruffen flertall :knegg:

Endret av Tradegy
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig. Nå bugner det av blåbær og bringebær i naturen, bl.a. Selv plukker jeg masse, ser aldri noen andre som gjør det. Ripsbusker fulle av bær blir kuttet og kastet, trist syn. Skjønner at ikke alle har tilgang, men selv de som har det, bryr seg ikke. Vi fjerner oss mer og mer fra naturen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting skal være gratis, pengesystemet er noe man laget for å ha kontroll på mennesket. Yte for å få pengene, det er den store sorgen i livet. Pengene styrer livet ditt 100%, du kan evt dyrke og fange så mye mat du kan selv. Men få orker dette, for du må jo ha noe penger uansett.

Banksystemet er også den største løgnen vi lever på, drever av fiatpenger. Du låner penger som ikke finnes, så skal du betale tilbake enorme summer i renter for å få lov til dette. Helt sykt! 

-Hilsen Eks Økonom som ga opp det falske livet.

Anonymkode: ed470...2c3

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 19.04):

Og ubegrensede mengder Pepsi Max og Red Bull. 

Anonymkode: 134bc...7e1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 19.35):

Staten kan betale. Blir vel ca 8 milliarder totalt for mat til alle voksne i Norge. I tillegg mat til barn og unge inkludert gratis skolemat 3 måltider pr dag (heldagsskole).

Anonymkode: 3059c...1bc

Mener du 8 milliarder i året? I så fall lurer jeg på hvordan du får det regnestykket til å gå opp. Befolkningen over 18 år (voksne) utgjør 4,4 millioner mennesker. Det blir FEM kroner per dag per person. Jada, jesus greide å mette 5000 mennesker med 5 brød og 2 fisk, men det er ingen som har klart det etter han, i alle fall ikke staten.

Gjennomsnittsnordmannen bruker 80-100 kroner per dag på mat. Om vi går ut i fra 80 kroner per person per dag blir 128 milliarder i løpet av et år. Det er mer enn det koster å drifte hele den norske grunnskolen! Og i tillegg kommer skolematen! Men staten har jo selvsagt uendelig med penger...

Hvis det er nivået på folks økonomi- og mattekunnskaper er det jo ikke rart mange strever.

Endret av Jdz
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så heldig at hun har et voksent barn som sørger for at hun ikke må droppe medisiner da! Eller….?

Nei, alt er vel statens ansvar.

Anonymkode: 8f0d1...e0c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi kunne nok hatt ordninger som ga folk gratis mat, som et varmt skolemåltid hver dag og matkuponger til vanskeligstilte.

Det er og muligheter for gratis mat, selvplukk av bær og sopp. Mange lar folk plukke epler gratis i hagen sin og noen sper på med å fiske og dyrke grønnsaker selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er selvsagt urealistisk at folk med dårlig økonomi kan sanke nok mat i naturen til at det holder hele året. Det koster å komme seg til og fra skogen, også. Dessuten må de ha et sted å lagre maten. Folk med lav økonomi har sjelden store hus eller leiligheter.

Siden det virker som at du er fullstendig overbevist om at folk må klare seg selv og at offentlige tjenester er helt overflødige, går jeg ut fra at du aldri har fått hjelp fra noen. Aldri tatt imot gratis skolegang, vaksiner i barneprogrammet, brukt offentlige helsetjenester… 

Ikke meg du kommenterte her, Trolling eller ikke,- under krigen gjorde nøden at kreativiteten ble stor. Folk hadde kaniner i hagen som levde av løvetann og gress, som gav en del "gratis" kjøtt tilbake. Folk hadde kjøkkenhager, og klarte seg generelt med mye mindre. At det derfor kan gå an å klare seg med svært lite penger er ikke trolling. Så er det i tillegg det tullet at "alle" må bo urbant i eller rundt Oslo i dag. Flytt tilbake til bygda, mye lavere boutgifter, som regel mye større tomter med muligheter til å dyrke egen mat. Gå på jakt og fiske i elver og vann. Kanskje folk slipper sykdom og vaksiner ute i friske, sunne miljøer også? Pluss alle by-relaterte uvaner i byen med å gå på cafeer, shopping ++ Masse man kan spare inn på.

Anonymkode: 9727a...0bf

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (4 minutter siden):

Vi kunne nok hatt ordninger som ga folk gratis mat, som et varmt skolemåltid hver dag og matkuponger til vanskeligstilte.

Når man ser summen av hva NAV koster så er nok den beste ordningen at folket får penger bare...til å klare seg selv. NAV bør fjernes.

Anonymkode: ed470...2c3

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (1 minutt siden):

Mener du 8 milliarder i året? I så fall lurer jeg på hvordan du får det regnestykket til å gå opp. Befolkningen over 18 år (voksne) utgjør 4,4 millioner mennesker. Det blir FEM kroner per dag per person. Jada, jesus greide å mette 5000 mennesker med 5 brød og 2 fisk, men det er ingen som har klart det etter han, i alle fall ikke staten.

Gjennomsnittsnordmannen bruker 80-100 kroner per dag på mat. Om vi går ut i fra 80 kroner per person per dag blir 128 milliarder i løpet av et år. Det er mer enn det koster å drifte hele den norske grunnskolen! Og i tillegg kommer skolematen! Men staten har jo selvsagt uendelig med penger...

Med så fraværende kunnskaper om økonomii og matematikk er det jo ikke rart mange strever.

Hvor får du 8 milliarder i året fra? 2000*4400000*12=105600000000. Ikke meg du siterer, men det er jo ganske flaut å snakke om fraværende kunnskaper når det er du selv som surrer. 

Anonymkode: 296f9...75e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 17.41):

Hva med de som leier og ikke har stor fryseplass

Anonymkode: f86a3...c5c

Da kan du tørke, eller hermetiserte (men det er nok ikke allmennkunnskap lenger...

Anonymkode: 4c14d...7e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 17.43):

Fordi matvarer er business, og det koster både å produsere og transporteres. 
Skal bonden jobbe gratis? Sjåførene kjøre gratis og folk produsere og jobbe med kjøtt, fisk og grønt gratis? 
Men er enig at prisen på mat bør senkes. Bøndene får lite, mens Norge as tjener ei formue 

Anonymkode: ac8ee...409

Bøndene jobber ikke gratis her i Danmark heller. Alt er blitt dyrere her også, men forsatt billig sammenlignet med Norge. Og bedre utvalg.

Anonymkode: 4d4f7...804

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor får du 8 milliarder i året fra? 2000*4400000*12=105600000000. Ikke meg du siterer, men det er jo ganske flaut å snakke om fraværende kunnskaper når det er du selv som surrer. 

Anonymkode: 296f9...75e

Vedkommende siterte en annen bruker som skrev 8 milliarder.

80 x 365 x 4,4 mill = 128 480 000 000.

Anonymkode: 0a480...141

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke alle bor midt i byen vet du. Og selv om man er fattig  kan man ha arva hus med frysere og jordkjeller f.eks . Helt ypperlig til lagring av mat. Å plukke bær til syltetøy et helt år krever ikke så mye, det greier man om man vil . Mange bor rett ved skogen eller ha egen hage. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Anonymkode: 83824...f98

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...