AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Får for tiden kastet over meg en form for nedstemthet, skamfølelse og negative tanker. Ikke hatt det slik før. Har selvsagt hatt dårlige dager og perioder som alle andre; men dette er annerledes, mer brå endringer. Det går fort over, og jeg har overblikk over meg selv underveis, jobber og gjør alt det vanloge. Det kjennes ut som en bølge som kommer og går. Har jevne blødninger, månedlig, ikke hetetokter eller andre symptomer. Kan disse humørendringene være tegn på overgangsalder? Er 49 år. Og bør jeg i så fall allerede kontakte lege, og hva slags lege? Anonymkode: 71530...f73
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Blir nærmest paranoid i 5-7 dager før menstruasjon nå, noe jeg ikke hadde for et par år siden. Hadde PMS plager da også, men ikke så ille som nå. "Alt" er feil, jeg er redd for at folk er sinte på meg, jeg tror mannen min er utro, at ungene skal dø, jeg har mareritt og sover dårlig. Gråter for ingen ting og folk som puster irriterer meg. 😅 Nå kommer menstruasjonen sjeldnere og sjeldnere, så det er ikke slik hver måned lengre, HELDIGVIS! (30-40 dager mellom, mot 23 tidligere) Jeg tar ikke noe tilskudd, men begynner å vurdere det. Tror jeg er ille å være i nærheten av når jeg har disse faukene. Kommer til å snakke med fastlegen min om det til høsten/vinteren hvis neste rundene blir like ille. K48 Anonymkode: 6bcdb...d3c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 Det føles vel litt ulikt fra person til person, men jeg merket det på at jeg ble så nedfor og bekymret meg veldig over alt og ingenting. I verste fall begynte jeg å gråte av små problemer. Egentlig som å ha PMS nesten hele tiden. Har nå begynt på hormoner men er usikker på hvor mye de hjelper mot humørsvingninger. Hetetoktene er helt borte og jeg føler huden min ser bedre ut og er mindre tørr, og jeg plages mindre med urinveiene enn før. Ellers har jeg merket bare en liten endring i humøret, men på den annen side fått mer vann i kroppen og plutselig gått opp flere kilo Anonymkode: cabaf...08a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 Takk for svar, det dere skriver likner på det jeg føler. Da får jeg se hvor dette bærer, orker ikke kjenne meg så uabalansert mye av tiden altså, så da er kanskje hormoner veien. Får man det før man reelt sett er i overgangsalderen med avsluttet blødning? Er ingen tegn til at det skal gi seg med det første. Anonymkode: 71530...f73
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Startet for et par år siden, og jeg har fortsatt menstruasjon. Jeg er antakelig i klimakteriet, noe som er (i noen år) før menopausen, da menstruasjonen slutter. Jeg var 45 da jeg begynte å merke endringer i kroppen. Anonymkode: 6bcdb...d3c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 Helt jævlig. Livet blir helt meningsløst, hater alt og alle - inkludert meg selv. Angst for alt mulig, våkner av angstanfall. Følelse av å ikke strekke til på jobb, angst for å miste jobben. Blir helt handlingslammet Anonymkode: e3bc5...9aa
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 Har hatt det vondt i en par-tre år og helt forferdelig i ett års tid. Sint, lei meg, angst (tankekjør), vil skilles og bytte jobb. Ikke så veldig plaget med hetetokter, og av div grunner vet jeg ikke om mensen er uregelmessig eller ikke. Fikk hrt tabletter siden plaster er vanskelig å få tak i. Kjente virkning fra første tablett, og har det så mye bedre! Anonymkode: f7234...0a5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 Fastlege fikk jeg lite hjelp av, hun ville se an... jeg kostet etter en stund på meg privat gynekolog som ikke nølte med å tilby hrt (etter ultralyd og en prat). Anonymkode: f7234...0a5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 Prøver Womens care nå. Kjøpt på helsekost. Håper den hjelper. Sliter mest med hetetokter og urolig inni meg. Anonymkode: 64ce1...ab9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå