Gå til innhold

Blander til Morsmelkerstatning og sterilisator

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva anbefaler dere av blander til morsmelk erstatning og maskin til sterilisering av flasker og smokker? 

Finnes det maskin som blander morsmelkerstatning og varmer melka? Gjerne link til de dere er fornøyd med.

Anonymkode: a675f...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen mme blander er god nok etter norske anbefalinger for temperatur på vann, så der vil jeg ikke anbefale noen. 

av sterilisator kan jeg anbefale philips sin med tørkefunksjon, den er gull ☺️

Anonymkode: 3215c...dd7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo babybrezza som er størst på dette med blanding og varming av MME. Kritikken mot maskiner som blander og varmer MME har da vært at det ikke blir kokt, som er det som er anbefalt av norske myndigheter. Men selv har jeg snakket med produsentene av MME som sier at produktene deres er produsert sterilt, men at de ikke kan kalle det sterilt grunnet regelverk. Så det skal absolutt være trygt å ikke koke MME, mener de. Hva man da velger å gjøre, om man skal følge de norske myndighetenes anbefaling eller ikke, er jo opp til en selv. 

Anonymkode: 42b3a...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva anbefaler dere av blander til morsmelk erstatning og maskin til sterilisering av flasker og smokker? 

Finnes det maskin som blander morsmelkerstatning og varmer melka? Gjerne link til de dere er fornøyd med.

Målte opp pulver og hadde oppi de minste tupperware beholdere. Stablet dem klart til dagsbruk.

Kokte opp vann, kjølte det ned og hadde i lufttett beholder i kjøleskap.

Når baby skulle ha flaske tømte jeg oppi halvparten av ønsket vannmengde kokende vann oppi flaska. Tømte i MME og blandet godt. Tømte så den resterende ønsket vannmengde med kaldt vann. Flaske fiks ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme på tur: hadde med ei flaske med kokt vann som jeg frøs i en flaske samt ei termos med kokende vann +ferdig oppmålt pulver i beger i tillegg til flaske (r).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (23 minutter siden):

Målte opp pulver og hadde oppi de minste tupperware beholdere. Stablet dem klart til dagsbruk.

Når baby skulle ha flaske tømte jeg oppi halvparten av ønsket vannmengde kokende vann oppi flaska. Tømte i MME og blandet godt. Tømte så den resterende ønsket vannmengde med kaldt vann. Flaske fiks ferdig.

Så du brukte da ikke blandings maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ingen mme blander er god nok etter norske anbefalinger for temperatur på vann, så der vil jeg ikke anbefale noen. 

av sterilisator kan jeg anbefale philips sin med tørkefunksjon, den er gull ☺️

Åja okei det visste jeg ikke, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (29 minutter siden):

Det skal kokes til 70 grader leste jeg nå, brukte du vanlig kjøkken termometer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte vannkoker å kokte opp til 100 grader, blandet pulver og vann rett i flaskene og kjølte ned i vannbad før jeg satte de i kjøleskapet 😊

Tok bare ut en flaske og varmet når baby skulle ha. De kan stå i kjøleskapet i 24 timer. Viktig at det blandes riktig og kjøles ned raskt (derfor vannbad). 

Anonymkode: fb38d...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maskinene er frarådet av en grunn , så ville aldri brukt de. 

brukte forresten Philips avent sterilisator (vasket i maskin eller for hånd, også puttet jeg de i sterilisatoren). Dette gjorde jeg hver kveld så hadde jeg rene og tørre flasker til morgenen😊 anbefaler å ha nok flasker så slipper man å vaske og styre med dette gjennom dagen 🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukte vannkoker å kokte opp til 100 grader, blandet pulver og vann rett i flaskene og kjølte ned i vannbad før jeg satte de i kjøleskapet 😊

Tok bare ut en flaske og varmet når baby skulle ha. De kan stå i kjøleskapet i 24 timer. Viktig at det blandes riktig og kjøles ned raskt (derfor vannbad). 

Åå takk, kan jeg spørre hvor varmt morsmelkerstatningen skal være når det gies til baby? Sorry jeg er førstegangs gravid og blir førstegangs mamma så har så mye å lære og jeg skal på ammekurs snart, men jeg driver å skriver ned i boka mi hva jeg skal huske å gjøre😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er jo babybrezza som er størst på dette med blanding og varming av MME. Kritikken mot maskiner som blander og varmer MME har da vært at det ikke blir kokt, som er det som er anbefalt av norske myndigheter. Men selv har jeg snakket med produsentene av MME som sier at produktene deres er produsert sterilt, men at de ikke kan kalle det sterilt grunnet regelverk. Så det skal absolutt være trygt å ikke koke MME, mener de. Hva man da velger å gjøre, om man skal følge de norske myndighetenes anbefaling eller ikke, er jo opp til en selv. 

Faren med disse maskinene er at det kan danne seg sykdomsfremkallende mikroorganismer som bakterie og mugg. På kort sikt kan det gå bra,  men sårbare babyer som utsettes for små mengder muggsopper og andre mikroorganismer kan få varige helseskader på sikt, som nyre og over skader. 
Er det verdt å gamble med babyers helse bare fr å skulle være «lat» forelder? 
For en del år siden så var det greit med babyflasker og andre flasker med BPF men så oppdaget noe at dette ikke var greit lengre….

Anonymkode: 3a91f...6aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Maskinene er frarådet av en grunn , så ville aldri brukt de. 

brukte forresten Philips avent sterilisator (vasket i maskin eller for hånd, også puttet jeg de i sterilisatoren). Dette gjorde jeg hver kveld så hadde jeg rene og tørre flasker til morgenen😊 anbefaler å ha nok flasker så slipper man å vaske og styre med dette gjennom dagen 🫢

Ja skjønte det nå når noen andre sa det over her i tråden, har bare sett mange av venninnene mine bruker det. Men søkte opp på ammehjelpen og der sto det at det ikke anbefales😅 så styrer unna det da! 

Hvor mange flasker anbefaler du å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Faren med disse maskinene er at det kan danne seg sykdomsfremkallende mikroorganismer som bakterie og mugg. På kort sikt kan det gå bra,  men sårbare babyer som utsettes for små mengder muggsopper og andre mikroorganismer kan få varige helseskader på sikt, som nyre og over skader. 
For en del år siden så var det greit med babyflasker og andre flasker med BPF men så oppdaget noe at dette ikke var greit lengre….

Takk for fordypende info😁 

Mange andre som sa det samme så jeg leste meg opp☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Åå takk, kan jeg spørre hvor varmt morsmelkerstatningen skal være når det gies til baby? Sorry jeg er førstegangs gravid og blir førstegangs mamma så har så mye å lære og jeg skal på ammekurs snart, men jeg driver å skriver ned i boka mi hva jeg skal huske å gjøre😅

Nyfødt baby skal ha melk som er kroppstemperatur, hvis melken er for kald bruker de mye energi på å fordøye melken😊

Etterhvert er det litt hva babyen liker, ungen min har alltid vært nøye på at melken skal være varm nok når hu skal drikke den (altså ikke sånn at hun kan brenne seg). Du kjenner med noen dråper på innsiden av håndleddet ditt. 

Du kan gå inn på ammehjelpen.no å lese om morsmelkerstatning 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja skjønte det nå når noen andre sa det over her i tråden, har bare sett mange av venninnene mine bruker det. Men søkte opp på ammehjelpen og der sto det at det ikke anbefales😅 så styrer unna det da! 

Hvor mange flasker anbefaler du å ha?

Det kommer an på om du skal kun gi MME eller om du skal amme også. Jeg delammet de første mnd og baby fikk kanskje 4 flasker i døgnet med MME, etterhvert gikk vi over til kun MME og større flasker (når de begynner å drikke mer), da hadde vi ca 10 flasker 😊

Anbefaler at du kjøper inn noen i forkant også kan du bare kjøpe flere når du ser at det blir behov for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De blander vel heller ikke i 70 grader som anbefalt? Kan være bakterier i MME pulveret som babyen kan bli alvorlig syk av. Nå var det vel tilfelle senest i fjor med tilbaketrukket nan pga mistanke om bakterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De blander vel heller ikke i 70 grader som anbefalt? Kan være bakterier i MME pulveret som babyen kan bli alvorlig syk av. Nå var det vel tilfelle senest i fjor med tilbaketrukket nan pga mistanke om bakterier. 

Når jeg skrev faren med disse maskinene så inkluderer det både pulveret man har i flasken og vannet i maskinen samt delene i maskinen, flaskene regner jeg med blir sterilisert forsvarlig? Alle disse stedene kan få oppvekst av mikroorganismer mennesker ikke bør få i seg, og sørlig ikke små, sårbare babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja så klart sier jo produsentene det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/

Anbefaler denne artikkelen om hvordan å tilberede MME trygt og enkelt! Ja, det er enklere å bruke en blandingsmaskin, men det er en risiko å tenke gjennom om det er verdt å ta. 

Når det gjelder sterilisator kan jeg anbefale Phillips sin. Funker fint den uten tørkefunksjon også, da anbefaler jeg å sette flaskene med åpningen OPP med en gang kokingen er ferdig, slik at at vannet fordamper. Snur du flaskene med tuten ned, samler på en måte vannet seg som damp på innsiden. Man får billige på Finn.no💪🏼

Anonymkode: 01383...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...