Gå til innhold

Vil lungebetennelse alltid gå over av seg selv eller kan man trenge antibiotika?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg leser vil lungebetennelse som regel gå over av seg selv uten medisiner, men kan det være situasjoner hvor man faktisk trenger antibiotika?

Har legetime i morgen, men ville gjerne høre litt erfaringer her om noen vet. Har vært langvarig syk uten å vite hva det er, men noen av symptomene er sårt bryst, litt tungpust og såre lunger, så har begynt å lure på om det faktisk kan være en seig lungebetennelse som ikke går over av seg selv.

Anonymkode: 13a0c...787

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man aldri hadde trengt antibiotika hadde ingen dødd av lungebetennelse

Anonymkode: a36d6...864

• Liker 5
Skrevet

Du må ha antibiotika, om legen sier det. Du kan faktisk dø av lungebetennelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan få blodforgiftning og dø eller måtte amputere kroppsdeler

Anonymkode: 6c38a...fa8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man aldri hadde trengt antibiotika hadde ingen dødd av lungebetennelse

Anonymkode: a36d6...864

Ja, men er ikke det gjerne eldre mennesker som dør av lungebetennelse i dag?

Er vel ulik alvorlighetsgrad også. Kanskje jeg har stille lungebetennelse. Den gir visst ikke like sterke symptom. Høres rart ut å håpe man har lungebetennelse, men det gjør jeg nå siden det forhåpentligvis betyr at jeg kan få behandling :) 

Skrevet

Da jeg hadde lungebetennelse hadde jeg crp på nesten 300, kjentes ut som jeg var kjørt over av en bil. Hadde 50% pustekapasitet og hvilepuls på 125. Visste godt at det var lungebetennelse 😂

Men er flere typer ja. Om du mistenker lungebetennelse så kom deg til legen. 

AnonymBruker
Skrevet
Anjatapinjata skrev (14 minutter siden):

Da jeg hadde lungebetennelse hadde jeg crp på nesten 300, kjentes ut som jeg var kjørt over av en bil. Hadde 50% pustekapasitet og hvilepuls på 125. Visste godt at det var lungebetennelse 😂

Men er flere typer ja. Om du mistenker lungebetennelse så kom deg til legen. 

Og når jeg har lungebetennelse så kan jeg fremdeles gå topptur 🤣 Sånn er det å være kroniker som ikke lar seg hefte med sånt 🤪🫠🙈 Jeg vil derimot ikke anbefale det. Endte med en runde på lungeavdelingen.

Jeg er nå vaksinert mot lungebetennelse, har sterke medisiner, får noen kurer med kortison i året, samt går på vedlikeholdsdose med antibiotika. (Blir fulgt opp av lungelege) Dette har virkelig hjulpet. Rekorden er 11 lungebetennelser på ett år. 
Jeg har likevel klart å få lungebetennelse nå, men sånt kan skje når lungene alt er irritert av pollen. Jeg er normalt ikke forkjølet, men det går rett til lungene og/eller bihulene. Jeg har betennelse begge steder nå, og fått meg en kur som skal ta begge deler. Heldigvis lenge siden sist jeg har trengt for lungene, annet enn den faste dosen. 

Uansett: ta antibiotika om legen mener du trenger det, og hvil deg. God bedring 😊 

Anonymkode: 8631b...d0f

• Hjerte 1
Skrevet

Kommer helt an på type lungebetennelse. Ganske mange som ikke hadde levd i dag hvis de ikke hadde fått antibiotika når de hadde lungebetennelse..

AnonymBruker
Skrevet

Når min far hadde lungebetennelse (er vel 15 år siden) så måtte han ha antibiotika. Han hadde død uten. Skal sies at mannen hadde dobbeltsidig lungebetennelse. Har man ensidig lungebetennelse så kanskje det kan gå over uten antibiotika. Men uansett hvis legen sier du trenger antibiotika så trenger en antibiotika.

Anonymkode: 29191...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Må ikke nei, hadde dobbelsidig som høygravid, hostet på meg ribbbeinsbrudd. Men gikk over av seg selv. Jeg ville ikke ha, så vi så ann, og det funket. 

Anonymkode: fb7dc...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar :) 

Jeg tar gjerne antibiotika siden det kunne høres ut på svarene som om noen trodde jeg var redd for det.

Lurte mest med tanke på om det kunne være en mulighet for at jeg har hatt det en stund og at grunnen til at det ikke har gått over av seg selv er fordi jeg ikke har fått behandling. Siden jeg har hanglet lenge.

Synes huske en venn av meg hanglet i månedsvis for noen år tilbake og til slutt fant de ut at det var stille lungebetennelse. Svake, men langvarige symptomer.

Får høre hva legen sier i morgen. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har likevel klart å få lungebetennelse nå, men sånt kan skje når lungene alt er irritert av pollen. Jeg er normalt ikke forkjølet, men det går rett til lungene og/eller bihulene. Jeg har betennelse begge steder nå, og fått meg en kur som skal ta begge deler. Heldigvis lenge siden sist jeg har trengt for lungene, annet enn den faste dosen. 

Uansett: ta antibiotika om legen mener du trenger det, og hvil deg. God bedring 😊 

Anonymkode: 8631b...d0f

Dette var litt interessant. Jeg er allergisk også. Har lurt på om symptomene min kan forklares med en forverring av allergi.

God bedring til deg også! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...