Gå til innhold

Bære kiste i begravelse. Er det tungt selv om den i kista er lett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg skal være kistebærer i en begravelse. Har tidligere gjort det og da syntes jeg det var ekstremt tungt. Denne gangen er det en svært lett person som er død. Men vil det fortsatt bli tungt pga vekten av kista? Er det kista som gjør forskjellen?

Grunnen til jeg spør er også fordi jeg så vidt klarte å bære kista sist gang. 

Anonymkode: 54d79...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri syntes det er for tungt, i betydningen at jeg var redd for å slippe. Og er en relativt utrent kvinne. Har imidlertid alltid bært i midten da de fleste som bærer er menn som er høyere enn meg (da er det for eksempel nesten fysisk umulig å ta vekta ned kirketrappa). 

Tungt, ja, men føles likevel rett og viktig, så da ga jeg det jeg hadde. 

Anonymkode: a4b8b...0dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri syntes det er for tungt, i betydningen at jeg var redd for å slippe. Og er en relativt utrent kvinne. Har imidlertid alltid bært i midten da de fleste som bærer er menn som er høyere enn meg (da er det for eksempel nesten fysisk umulig å ta vekta ned kirketrappa). 

Tungt, ja, men føles likevel rett og viktig, så da ga jeg det jeg hadde. 

Anonymkode: a4b8b...0dc

Takk! Det er nettopp de to tingene jeg tenker på. Både at jeg føler det er viktig og riktig at jeg bærer og at jeg er redd for å miste.  Men jeg skal snakke med de andre og si at jeg ønsker å bære i midten. 

TS

Anonymkode: 54d79...0ea

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virkelig aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 34f51...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ei sterk dame, men slet skikkelig da jeg skulle bære kista til bestefar. Mulig de andre ikke tok i noe da, for blant annet mamma synes det var sååå lett 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 2fafb...39d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var med å bar en nett liten dame, var overraskende tungt! Men jeg bar bakerst, og regner med at det var overkroppen. Var også vinter og jeg var livredd for å gli.

Anonymkode: 29541...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er tungt. Og vanskelig om de rundt er mye høyere enn deg, da blir man gående skjevt. 

Anonymkode: f5407...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er tyngre å bære hodeenden enn fotenden. På vei ut av kirke/seremonirom bærer de bakerste hodeenden, mens ut av bilen og til gravplassen er det de fremste som bærer hodeenden. Noen steder har de vogn/tralle som kista legges på utenfor kirka/seremonirommet, og trilles til grava. Det er uansett det samme, hodeenden ligger nærmest gravsteinen og de fremste bærer da hodeenden. Det er lurt å ha omtrent samme høyde på bærerne. Hvis det er stor høydeforskjell, bør de laveste bære i midten.

Anonymkode: 3c3e4...e52

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre sier ; bruk de svakest og de som er uerfarne i midten. Bak og foran er utrolig tungt. Men en annen ting er at de er tungt psykisk, vondt og vanskelig. 

Og så kommer det an på kirka ; hvordan utgangen er, om det er bratt trapp ut osv . Her er det veldig utfordrende med bratt trapp og smal utgang der man må åle seg gjennom. Men uansett  så bør dere ha en gjennomgang sammen med prest eller begravelsesagent som har gode råd fordi h*n har vært med på det  i den kirka mange ganger. 

Vi hadde en begravelsesagent som hjalp oss så godt på forhånd at det gikk veldig bra tross den tunge oppgaven. 

Anonymkode: f8fbc...3db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i det de andre skriver om tyngden og hvor det kan være best å bære for det, Ts.

Kondolerer ❤️ :klem3:

Anonymkode: 169a6...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er tungt. Og vanskelig om de rundt er mye høyere enn deg, da blir man gående skjevt. 

Anonymkode: f5407...5a0

Ja det kan bli ekstra tungt for de som er høyest av kistebærerne….og ofte spesielt hvis de som er lave ikke er fysisk sterke i tillegg.

Mulig andre har andre erfaringer en meg da.

Anonymkode: 3ca22...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har alltid planlagt hvem som skal bære i fht fysisk styrke og høyde og plasser de slik at de to sterkeste med nogenlunde lik høyde bærer foran, og lik høyde bak. Når min svoger døde brått bar samboeren i midten fordi hun var redd hun ikke skulle takle det. Her fires kisten ned med tau og håndmakt så man må være ganske sterk i hendene så ikke tauet glipper.

Anonymkode: adfd7...a91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar min eksmann og det var helt ekstremt tungt. Han var rundt 87 kg, og så veier jo kista en hel del. Men jeg bar foran, da. Har hørt at det skal være litt lettere på midten, og at de fire sterkeste av de som skal bære derfor bør bære foran og bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det slik at de som bærer som er i nærmest slekt av alle som bærer, skal bære hodeenden. Men blir det for tungt kan man forandre selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Som andre sier ; bruk de svakest og de som er uerfarne i midten. Bak og foran er utrolig tungt. Men en annen ting er at de er tungt psykisk, vondt og vanskelig. 

Og så kommer det an på kirka ; hvordan utgangen er, om det er bratt trapp ut osv . Her er det veldig utfordrende med bratt trapp og smal utgang der man må åle seg gjennom. Men uansett  så bør dere ha en gjennomgang sammen med prest eller begravelsesagent som har gode råd fordi h*n har vært med på det  i den kirka mange ganger. 

Vi hadde en begravelsesagent som hjalp oss så godt på forhånd at det gikk veldig bra tross den tunge oppgaven. 

Begravelsesagenten sa til oss at det er tyngst fysisk å gå bakerst, og tyngst psykisk å få foran, for der er man mest eksponert for publikums blikk. Jeg er ikke fysisk sterk, men jeg greidde å bære min mors kiste foran. Så hadde vi to uerfarne barnebarn i midten, og to sterke menn bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...