Gå til innhold

Hvordan få slutt på uønskede kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal dyrlegene jobbe gratis da mener du? Hvordan er det dyrlegenes ansvar å ta at katteeiere velger å anskaffe dyr som får avle fritt?

Det blir som at jeg mener det er Petter Stordalens ansvar å sørge for å gi meg ny seng fordi han driver med hoteller.

Anonymkode: c3f65...e13

  • Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at (uønskede) katter er et så stort miljøproblem at staten kunne sponset kastrering. 

Utekatter er et stort problem for økosystemene våre. 

Det burde ikke vært lov å ha innførte rovdyr gående ute. 

Anonymkode: 33bce...24f

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal dyrlegene ta regningen for dette? 

Hvis det skal bli billigere å kastrere, må det i så fall subsidieres av staten. Og da må det jo være fordi det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre det - altså at problemet/kostnaden med overskudd av kattunger er større enn kostnaden av kastrering....og pengene må jo tas fra en annen post i statsbudsjettet. Spent på hva du vil kutte for å finne pengene... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å legge ansvaret for dette noe annet sted enn katteeiere?

Skal staten blande seg her må det være for å bøtelegge uansvarlige katteeiere, og ikke subsidiere uansvarlige katteeiere.

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Nå er det mange dyrleger som har kampanjer og reduserer prisen på kastrering rundt starten av vårmånedene og med tanke på at p-piller til katt en tilnærmet 100 % garanti for at de får kreft så er det veldig bra at dette ikke bare er noe de kaster rundt seg med. Og er det noen som har ansvar så er det de som skaffer seg dyr. Og synes man kastrering er for dyrt så får man slutte å søke rundt på finn etter gratis kattunger og heller adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen. Det beløpet man betaler der innebærer også at man får en katt som er kastrert og har fått de første viktige vaksinene.

Anonymkode: 46ed1...8d3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Australia har de skuddpremie på katt, og det er krav om at alle eide katter skal være innekatter. Jeg er helt for den idèen, katteproblematikken går fullstendig over stokk og stein.

Anonymkode: 58381...ce2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alle ha katter ? Altfor mange av dem 

Anonymkode: e976b...ace

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enrste måten å få slutt på overfloden av katter er å få strengere regler. Krav om å holde inne eller i bånd og krav om kastrering/sterilisering med mindre de skal brukes i oppdrett.

At vetrinærer med lang utdannelse og høyt studielån skal jobbe gratis er ikke rett vei å gå.

Anonymkode: 4483c...1a6

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om at staten bør sponse sterilisering av katt. 

Terskelen bør være så lav som overhodet mulig for å sterilisere. Kanskje skulle man hatt egne "steriliseringsveterinærer" som reiste hjem til folk... Men det er selvfølgelig vanskelig pga ikke sterilt miljø, og ikke minst kostnadene.

Anonymkode: 25199...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på katt må opp mener jeg. Dugnad fra dyrleger er ikke løsningen.

 

De som gir faen i katten gidder ikke ta katten til dyrlege uansett.

Anonymkode: d5949...d9f

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering burde bli lovpålagt. De som ikke har råd til å kastrere katten har ikke råd til å ha katt, så enkelt er det. Det koster ikke særlig mye å kastrere en katt, så såpass må man klare å betale om man skal ha ansvaret for et levende vesen. 

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen må bli litt kyniske og begynne med avlivning. Å fange villkatter og bruke masse tid og ressurser på å temme dem er bortkastet, mange av dem blir aldri helt tamme heller. Redd de som faktisk er egnet som kjæledyr, avliv resten. 

Anonymkode: 74dda...3ea

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dyrebeskyttelsen må bli litt kyniske og begynne med avlivning. Å fange villkatter og bruke masse tid og ressurser på å temme dem er bortkastet, mange av dem blir aldri helt tamme heller. Redd de som faktisk er egnet som kjæledyr, avliv resten. 

Anonymkode: 74dda...3ea

Man avliver ikke friske dyr! Fikk samme beskjed av en dyrlege ang mine «villkatter» de kom aldri til å bli tamme. Bare tull, de er ordentlige kosegriser

Anonymkode: 3b44e...9da

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det det flommer over av kattunger? Her selges kattunger for en tusenlapp eller mer.

Jeg mistenker at du dikter opp noe nå.

Anonymkode: 6b005...bf2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav om ID-merking, mer sterilisering (hvis de ikke er innekatter), dyrere å anskaffe seg katt og folkeopplysning, er tiltak jeg har trua på. Det er kampanjer på sterilisering jevnlig, men jeg tror ikke informasjonen kommer ut til folk.

Mattilsynet har kjæledyr-veiledninger på siden sin, men denne informasjonen kommer heller ikke ut nok. Selgere av katter (og alle andre kjæledyr) burde absolutt opplyse om hva som er lov og ikke i Norge, hva som er minimum krav til dyrehold og hvordan de best skal ta vare på sitt nye kjæledyr. Terskelen for å melde til mattilsynet om mangelfull dyrehold burde også være lavere. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan bare svare for meg selv. Kattene mine er sterilisert, kastrert. Men dog, har en nabokatt som ikke er det. Er enig i alt som sies her i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dyrevernorganisasjonene bør sponse sterilisering

Anonymkode: cf4dc...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at dyrevernorganisasjonene bør sponse sterilisering

Anonymkode: cf4dc...26b

Tror du dyrevernorganisasjonene har flust med penger siden du tenker at de skal betale? 

Anonymkode: 75511...0e1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er det det flommer over av kattunger? Her selges kattunger for en tusenlapp eller mer.

Jeg mistenker at du dikter opp noe nå.

Anonymkode: 6b005...bf2

Kan  jeg spørre om hvor dette er? Overalt ellers er dette et reelt problem. Og supert at katter i ditt område koster penger, da er det litt færre dimlinger som skaffer seg en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...