Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dere som er gravide eller har vært gravide og jobber i helsevesenet, har dere/ville dere ha gått inn til pasienter med ESBL luft og kontaktsmitte? Er det noe annen smitte dere ikke ville gått inn til? Jeg vet at ESBL ikke er farlig for verken meg eller foster, men det som stresser meg er at de må isolere meg ved innleggelse og fødsel om jeg får det, samt at både babyen min, barna mine fra før av, barnefar og resten av familien min vil kunne bli smittet av meg igjen, er vel ingen som vil besøke oss da… Nei jeg blir veldig stressa over dette her, har virkelig ikke lyst inn til denne pasienten å sitte der i 8 timer med fult smittevernutstyr (hun trenger personal 24/7 pga hun er veldig ukritisk).

Anonymkode: dab08...9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noen regler for ESBL smitte med gravide. Men jordmor fra bedriftshelsetjenesten rådet meg til å ikke stelle pasienter med ESBL smitte i tredje trimester for å unngå eventuell isolasjon under fødsel om jeg skulle få ESBL. Nå fikk jeg tilrettelegging fra uke 17 og det ble ikke noe problem uansett. Så lenge du følger smittevernrutiner så ville jeg ikke tenkt så mye på det før i slutten av graviditeten. 

Om dere har annen smitte som kan være farlig for deg og baby så skal jo sjefen din vite om du skal gå der eller ikke. Cellegift skal du selvfølgelig holde deg unna. 

Anonymkode: 0e0f6...a86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men når jeg leser nå at pasienten må ha personal inne hos seg hele tiden så er det nok ikke så lurt at du skal være der. Snakk med leder og få et møte med bedriftsjordmor, det hjalp masse for meg 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo ikke ESBL av å gå inn til en pasient med dette. Bruker jo smittevernutstyr. Det er høyere risiko for å få det av noen med uoppdaget ESBL hvis du ikke er god nok på basale smittevernrutiner. Jeg er virkelig ikke bekymret for ESBL da jeg ikke akkurat deler toalett med pasientene mine osv. 

Jeg er selv gravid og hadde MRSA-pasient her om dagen. Null problem. Var der nesten hele vakten, og bruker smittevernutstyr.

Anonymkode: a40bd...608

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke noen regler for ESBL smitte med gravide. Men jordmor fra bedriftshelsetjenesten rådet meg til å ikke stelle pasienter med ESBL smitte i tredje trimester for å unngå eventuell isolasjon under fødsel om jeg skulle få ESBL. Nå fikk jeg tilrettelegging fra uke 17 og det ble ikke noe problem uansett. Så lenge du følger smittevernrutiner så ville jeg ikke tenkt så mye på det før i slutten av graviditeten. 

Om dere har annen smitte som kan være farlig for deg og baby så skal jo sjefen din vite om du skal gå der eller ikke. Cellegift skal du selvfølgelig holde deg unna. 

Testes du for resistente bakterier før fødsel når du ikke har oppfylt noen av kriteriene for å testes for dette da? Jeg har aldri blitt testet for MRSA/ESBL/VRE, og trenger heller ikke gjøre dette før fødsel siden jeg har brukt smittevernutstyr når jeg har hatt pasienter med dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Testes du for resistente bakterier før fødsel når du ikke har oppfylt noen av kriteriene for å testes for dette da? Jeg har aldri blitt testet for MRSA/ESBL/VRE, og trenger heller ikke gjøre dette før fødsel siden jeg har brukt smittevernutstyr når jeg har hatt pasienter med dette. 

Det vet jeg ikke 😅 Var bare rådet jeg fikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja fordi jeg fylte ut sånn fødselsskjema nå hvor spørsmålet er om jeg har vært i nærkontakt med ESBL smitte, men nærkontakt vil si uten smittevernsutstyr da? Kan jeg skrive nei der selv om jeg er i kontakt med ESBL men jeg har hatt smittevernsutstyr på?😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du får jo ikke ESBL av å gå inn til en pasient med dette. Bruker jo smittevernutstyr. Det er høyere risiko for å få det av noen med uoppdaget ESBL hvis du ikke er god nok på basale smittevernrutiner. Jeg er virkelig ikke bekymret for ESBL da jeg ikke akkurat deler toalett med pasientene mine osv. 

Jeg er selv gravid og hadde MRSA-pasient her om dagen. Null problem. Var der nesten hele vakten, og bruker smittevernutstyr.

Takk for svar! Ja det er helt sant, jeg er bare redd da jeg må eventuelt være der i 8-9 timer og det er luftsmitte og pasienten har mye slim så vi må drive å tørke hele tiden (pasienten har ESBL i luftveier). Men du synes fortsatt det er veldig liten risiko for smitte og du ville fortsatt ha sittet der inne?😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja fordi jeg fylte ut sånn fødselsskjema nå hvor spørsmålet er om jeg har vært i nærkontakt med ESBL smitte, men nærkontakt vil si uten smittevernsutstyr da? Kan jeg skrive nei der selv om jeg er i kontakt med ESBL men jeg har hatt smittevernsutstyr på?😊

Når du har beskyttet deg har du jo ikke hart nærkontakt som kan føre til smitte. Ville skrevet nei. Spørsmålet dreier seg jo om du har vært utsatt for mulig smitte eller ikke. 

Som skrevet lenger opp her - de pasientene man bruker smittevernutstyr hos er ikke de jeg var bekymret for 😅

Anonymkode: e3a33...a73

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja du har ikke vært i nærkontakt når du bruker smittevernutstyr.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar! Ja det er helt sant, jeg er bare redd da jeg må eventuelt være der i 8-9 timer og det er luftsmitte og pasienten har mye slim så vi må drive å tørke hele tiden (pasienten har ESBL i luftveier). Men du synes fortsatt det er veldig liten risiko for smitte og du ville fortsatt ha sittet der inne?😊

Så vidt meg bekjent er dette dråpesmitte, men hvis jeg tar feil og pasient er på luftsmitteisolat, så er det fortsatt ikke noe å bekymre seg for tenker jeg. Jeg synes det blir tungt etter noen timer med luftsmitte selv med TBC-pasienter pga åndedrettsvernet blir helt umulig å puste i, men har vært flink å avlaste hverandre, så har da byttet på en gang i timen. Når man er gravid kan man i tillegg bli svimmel og dårlig når det blir så varmt i smittevernutstyret på luftsmitteisolatene, så da er det ekstra viktig å få avlastning ihvertfall.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Esbl er ikke luftsmitte. Det har ingenting å si så lenge du bruker rett smittevernutstyr.

Anonymkode: aef6e...bbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Esbl er ikke luftsmitte. Det har ingenting å si så lenge du bruker rett smittevernutstyr.

Anonymkode: aef6e...bbd

Jo pas har fått påvist ESBL i luftveier, hun har respirator

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville bedt om tilrettelegging slik at du slipper å ta slike oppgaver mens du er gravid. En ting er risiko for smitte, men 8 timer i fullt smittevernutstyr er tøft nok som ikke-gravid. 

Anonymkode: e7c00...4d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg personlig ville bedt om tilrettelegging slik at du slipper å ta slike oppgaver mens du er gravid. En ting er risiko for smitte, men 8 timer i fullt smittevernutstyr er tøft nok som ikke-gravid. 

Anonymkode: e7c00...4d1

Takk for svar! Ja helt enig. I tillegg er jeg inn og ut av toalettet å tisser hver andre time😅 Har også blodmangel og blir nok fort dårlig om jeg i tillegg skal bli drit varm og svett og ikke kunne drikke og spise når jeg trenger😅 Vurderer å ringe legen å be om han kan sende en melding til sjefen om at jeg helst ikke skal være der inne, er bare så redd kollegaene mine reagerer på det og synes det er teit… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...