Gå til innhold

Betale seg bort fra innsamlingsdugnad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ene barnet vårt skal delta på cup med laget sitt. Etter avstemming i foreldregruppa ble det tidlig bestemt at de skulle på en cup ikke så langt unna, hvor det kunne leies buss til transport. Totalkostnaden for denne var ikke veldig høy, og vi har nesten samlet inn de pengene som kreves.

Nylig kom det innspill fra en forelder om å reise på et større arrangement, som krever flyreise og med langt høyere påmeldingsavgift. Dette er nå avgjort i foreldregruppa, og vi må nå samle inn ytterligere 65 000 - 70 000 til, hvis det ikke skal bli egenandel. Jeg ga med det samme beskjed at vi har kapasitet til delta på 1 stor dugnadsaktivitet til, og ønsker resten som egenandel. Vil da være 3000-4000 kr i egenandel.

Det sitter langt inne å ikke delta på alle dugnadene og heller betale inn vår andel, selv om jeg ga beskjed at det var vår forutsetning for å endre cup.

Noen som har noen innspill på dette? Er det svært usolidarisk av oss å ikke delta?

Anonymkode: 8b9e7...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Nei syns det er hel ok måte å gjøre det på jeg. Hadde gjort det samme fremfor så mye dugnad. Bedre ting å bruke fritiden vår på. 

Anonymkode: b37f8...d7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ok egentlig, men heller ikke ok at avgjørelsen ble tatt. Man bør i disse dager gjøre det rineligst mulig og gi alle mulighet å delta. Altså er jo første plan best. Men sikkert for sent nå. 

Er det mulig å pakke det litt inn på en annen måte? Si besteforeldre ønsker å "leie" inn barnet til diverse oppgaver og de betaler for det til dugnad? Skjønner at ikke alle har mulighet å delta på alt mulig. Og nå var jo egentlig annen planet satt først og så endret.

Anonymkode: 0c44a...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er kjipt å gjøre det sånn men det er meg

Anonymkode: 66f87...57e

Skrevet

Kjipt for de med dårlig råd om det er mye egenandel. 

Kjipt for de med dårlig helse om det er mye dugnad.

Kjipt for de med lite nettverk (eller folk som ikke liker å utnytte andre) om det er mye tigge fra og utnytte venner og familie (ala loddsalg, selge ræl etc).

Det siste synes jeg egentlig er mest problematisk - utrolig ugreit og mange ender opp med å kjøpe alt rælet og alle loddene selv heller enn å tigge og presse venner og familie til å punge ut, og det er mye dyrere å kjøpe masse lodd, usunne vonde kaker vi ikke spiser og sokker vi ikke trenger for 1000 kroner der 400 går til idrettslaget enn å bare betale 400 til idrettslaget.

• Nyttig 1
Skrevet

Det vi har gjort ved flere anledninger er bare å ikke si noe til noen, spørre de nærmeste om de vil kjøpe, og etter det bare kjøpt opp hele partiet med hva det nå enn som skal selges av ungene.  Det er jo ingen som merker forskjell på innsatsen av salget så lenge pengene kommer inn, og da blir det likt for alle.

Om det er dugnader i form av vareopptelling eller slike ting har vi deltatt i den grad vi har hatt muligheten til. 

AnonymBruker
Skrevet

Og nå sitter det noen foreldre som ikke har anledning til å betale egenandel og kanskje heller ikke har mulighet til å delta på dugnad.😏 Men har en råd til å betale seg ut av det er det helt greit. 

Men veldig lite inkluderende å velge en cup som plutselig er mye dyrere. Nå kommer det selvsagt også an på når denne cupen er, om det er 1 år eller lengre til.

Men dette kan medføre at noen barn må slutte på aktiviteten.

Anonymkode: e861f...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Kjipt å ikke samarbeide hvis man har helse til det. 

Anonymkode: c30bc...b63

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet når du betaler din del. 

Anonymkode: 71f84...50d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler meg ut av aktiviteter som loddsalg (kjøper hele blokka, får meg ikke til å tigge til slekt og venner, synes det er veldig ubehagelig), eller at i stedet for å selge bambussokker og kaker, så betaler vi klubbens fortjeneste rett til klubbkassa. Selv om styret i klubben murrer litt, for de synes tydeligvis at vi skal sponse bambussokk/dorull-produsentene ved å kjøpe varene deres i tillegg....

Det er vanskelig å finne jobb-dugnader som er innbringende, visstnok (stor konkurranse om å være garderobevakt osv blant alle lagene i byen vår), derfor er det nesten bare salgsdugnader.

De barna som ikke har råd til å betale egenandel, har foreldre som ikke gidder å møte opp på dugnader eller selge lodd uansett. De henter ikke loddbøkene, bare ignorerer alt som har med dugnad å gjøre. Har aldri sett noen av de fremmedkulturelle noen gang stå i kiosken når det er kamp, for eksempel.

Det tar helt av med dugnadsarbeid nå, synes jeg. Bedre å droppe store turneringer med overnatting når det skal være slik.

Anonymkode: 398e2...796

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, skal grunne litt mer på dette.

Jeg deltar som sagt normalt sett på alle dugnader, tror ikke vi har skippet en eneste på 8 år. Og er egentlig helt med på at lag og foreninger driftes i form av dugnad, for å holde kostnadsnivået nede.

Men akkurat denne gangen vet jeg at vi har en hektisk høst i vente, både på jobb og privat. Disse dugnadene vil komme på toppen av andre dugnader, styreverv og jobben som foreldrekontakt. Vi har akkurat nå større økonomisk kapital til å betale oss ut enn vi har tid og fysisk kapital til å samle inn pengene. Når det i tillegg ble bestemt 6 måneder før turen skal gjennomføres, og pengene må være samlet inn, mistet jeg motet.

Samtidig føler jeg ett vist ansvar for å delta for de barna som ikke har foreldre som står på i samme grad. Fra de tidligere dugnadene vet jeg at vi har samlet inn høyest sum penger, og langt mer enn de med lavest sum, dermed vil vår uteblivelse medføre at det muligens må gjennomføres flere dugnader enn om vi deltar eller så må resterende dekkes med høyere egenandel.

Har også tidligere vært pådriver for så lave egenandeler som mulig, ved å søke etter og velge billigere løsninger. Nettopp for at alle skal kunne delta. Og fordi jeg tror at det er lettere for oss som har mulighet til å betale, og snakke høyt om at det skal være mulig for alle å delta.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og nå sitter det noen foreldre som ikke har anledning til å betale egenandel og kanskje heller ikke har mulighet til å delta på dugnad.😏 Men har en råd til å betale seg ut av det er det helt greit. 

Men veldig lite inkluderende å velge en cup som plutselig er mye dyrere. Nå kommer det selvsagt også an på når denne cupen er, om det er 1 år eller lengre til.

Men dette kan medføre at noen barn må slutte på aktiviteten.

Anonymkode: e861f...ff9

Problemet med å betale seg ut av en dugnad er hvis for eks dugnaden går ut på å gjøre en oppgave for en bedrift, arrangement eller lignende, og hvis da mange velger å betale seg ut av dugnaden så har plutselig laget ikke mulighet til å gjøre den dugnaden fordi de ikke har folk nok.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra de tidligere dugnadene vet jeg at vi har samlet inn høyest sum penger, og langt mer enn de med lavest sum, dermed vil vår uteblivelse medføre at det muligens må gjennomføres flere dugnader enn om vi deltar eller så må resterende dekkes med høyere egenandel.

Med andre ord så trenger foreldregruppen en vekker om at de planlegger alt for dyre ting. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Kjetil E said:

Problemet med å betale seg ut av en dugnad er hvis for eks dugnaden går ut på å gjøre en oppgave for en bedrift, arrangement eller lignende, og hvis da mange velger å betale seg ut av dugnaden så har plutselig laget ikke mulighet til å gjøre den dugnaden fordi de ikke har folk nok.

Da må de som arrangerer dugnaden ta til etterretning at de har gjort en stor feilvurdering.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...