Gå til innhold

Campingtur til Sverige/Sør Norge, TBE/Flått

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere som reiser på typisk campingferie (campingbil/vogn/telt) i spesielt sør Sverige og Norge, hvor det er stor forekomst av flått med TBE smitte, har dere vaksinert dere? Eller er det noe dere ikke tenker noe på? 

Vi skal til Sverige på ferie, campingplasser er jo gjerne gress/skog/mark, og «hele» sør Sverige, og opp forbi Stockholm, er der mye TBE. Har slekt i Sverige, hvor alle er vaksinert. De har og TBE- vaksinebusser, som faste dager vaksinerer de som ønsker, i de fleste byer i Sverige. Altså, det er mye smitte og stor forekomst av flått med sykdom. Føler vi tar en sjanse når vi nå skal dra uvaksinert, til områder der anbefales vaksine (begynte å tenke på dette litt for sent, ble mer opplyst etter flere artikler i svenskmedia), og begynner å tenke vi skal avlyse turen dit?

Men samtidig føler jeg «alle» andre nordmenn drar, uten å tenke over dette, eller tar jeg feil (at folk faktisk er vaksinert)? 

Anonymkode: 12c54...fe9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor ofte bruker du få flått på deg på campingtur? Det er langt fra alle flåtter som er smittebærere, og de færreste som blir bitt blir faktisk smittet. Og de færreste som blir smittet blir faktisk syke. 

Jeg ville tatt vanlige forholdsregler mot flått (langerma, lyse klær om dere går tur i skogen, insektsspray osv), og ellers ikke tenkt for mye på det. 

Anonymkode: f6f5c...ffb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...