Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer fastrenteinnskudd, fordi det kun er snakk om kort tid. Men skjønner ikke helt hvorfor man må binde seg for 12 mnd for å få 5%, når kalkulator på finansportalen viser 5% når jeg legger inn sum og 6 mnd. Bankrådgiveren sier at det blir 2,5% på 6 mnd, og 5% på 12 mnd. Mens i bankens prisliste står det 4,90% 12 mnd🫣Haha jeg er helt lost. Ender vel med å ha det på lønnskontoen.

Anonymkode: 3ab5e...b08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig enkel matematikk.

Rentene regnes pr. dag og for at det skal bli 5% på hele beløpet må de stå i 12 måneder. Hvis du velger å binde de i 6 måneder, så får du fortsatt  5% pr dag, men fordi beløpet står halvparten av tiden blir summen du får også halvert. Setter du 1.mill på 12 måneder, så tjener du 50.000, binder du i 6 måneder så blir beløpet 25.000.

Anonymkode: fc0ab...f12

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo sparekontoer uten binding som har nesten like høy rente dom det nå.

Anonymkode: db79f...114

AnonymBruker
Skrevet

5% er jo årlig rente, så om du lar pengene stå i 12 mmd vil du ha tjent 5%, mens hvis du lar pengene stå halvparten av tiden, 6mnd, vil du ha tjent 2.5%.

svea har forresten fastrente på 5,30% (årlig rente seff) for 3 mnd binding

Anonymkode: 3c84e...3f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

5% er jo årlig rente, så om du lar pengene stå i 12 mmd vil du ha tjent 5%, mens hvis du lar pengene stå halvparten av tiden, 6mnd, vil du ha tjent 2.5%.

svea har forresten fastrente på 5,30% (årlig rente seff) for 3 mnd binding

Anonymkode: 3c84e...3f4

Takk for tips🤞

Og tusen takk for oppklaringene rundt dette😀Har ikke lyst å sette det i fond, som bankrådgiveren rådet meg til. Er bare snakk om maks ett år sparing🤨

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips🤞

Og tusen takk for oppklaringene rundt dette😀Har ikke lyst å sette det i fond, som bankrådgiveren rådet meg til. Er bare snakk om maks ett år sparing🤨

😱😱 Absolutt ikke følge rådet til denne selgeren 😱

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker fastrenteinnskudd når det er snakk om penger som er planlagt brukt innen 2-3 år, for eksempel ny bil. 

Jeg har nå noe i 3mnd og noe i 6mnd. Hadde valgt 12mnd men sist jeg gjorde endringer var rentene der lavere enn 6mnd. 

Rentene er som allerede påpekt per år. Årsaken til at du kan oppleve at satsen er ulik mellom 6mnd og 12mnd er at denne er satt ut i fra bankens forventning til utvikling rentenivået.

Ja, det er mange sparekonti som nå er nesten like gode. Mener jeg har 4,9% i Sparesmart nå, og beste fastrenteinnskuddet står til 5,2%. Men med ny bil i sikte er det snakk om millionen, så da velger jeg selvfølgelig høyest mulig rente.  

Anonymkode: 227ec...61c

AnonymBruker
Skrevet

Bulder har 4,5% rente på vanlig konto. Du kan jo bare åpne en konto der? Det gjorde jeg.

Anonymkode: 79c31...adc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bulder har 4,5% rente på vanlig konto. Du kan jo bare åpne en konto der? Det gjorde jeg.

Anonymkode: 79c31...adc

Hvorfor det når man kan få opp mot 5,3% på fastrenteinnskudd nå? Og 4,9% på ordinær konto? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det når man kan få opp mot 5,3% på fastrenteinnskudd nå? Og 4,9% på ordinær konto? 

Kommer vel også litt an på beløpet som settes inn?

Når vi kun snakker om en halv hundrelapp og om 6 måneder så hadde jeg bare brukt min vanlig bank og det tilbudet de har av enkelhets skyll. 

Utgjør det derimot mange tusenlapper i renteforskjell så må en selvsagt absolutt vurdere.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er veldig enkel matematikk.

Rentene regnes pr. dag og for at det skal bli 5% på hele beløpet må de stå i 12 måneder. Hvis du velger å binde de i 6 måneder, så får du fortsatt  5% pr dag, men fordi beløpet står halvparten av tiden blir summen du får også halvert. Setter du 1.mill på 12 måneder, så tjener du 50.000, binder du i 6 måneder så blir beløpet 25.000.

Anonymkode: fc0ab...f12

😅

* Rentene regnes per dag

* Halvparten så mange dager gir halvparten så mye rente

- Finn feilen!

Anonymkode: 8a78b...379

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (7 timer siden):

Kommer vel også litt an på beløpet som settes inn?

Når vi kun snakker om en halv hundrelapp og om 6 måneder så hadde jeg bare brukt min vanlig bank og det tilbudet de har av enkelhets skyll. 

Utgjør det derimot mange tusenlapper i renteforskjell så må en selvsagt absolutt vurdere.

Schmuhu

Nå er det ikke akkurat de som sitter på en halv hundrelapp som ønsker å diskutere ulike spareordninger... 

Dessuten tar det ca 5 minutter å opprette en konto, i alle fall dersom du er ren når det kommer til hvitvaskingsregelverket . Siste to månedene har jeg stengt en bankforbindelse, åpnet to nye, samt bestilt to nye kredittkort. Da betingelser stadig endrer seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Beløpet er 1,4 mill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her. Beløpet er 1,4 mill.

Åh, definitivt god idé med 5% rente. Det er jo 70 tusen du får! 🙂

Anonymkode: b83a7...577

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Åh, definitivt god idé med 5% rente. Det er jo 70 tusen du får! 🙂

Anonymkode: b83a7...577

Ja blir 70 k på 12 mnd☺️Tør ikke gamble med fond eller annet da jeg skal kjøpe bolig om ca ett år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vurderer fastrenteinnskudd, fordi det kun er snakk om kort tid. Men skjønner ikke helt hvorfor man må binde seg for 12 mnd for å få 5%, når kalkulator på finansportalen viser 5% når jeg legger inn sum og 6 mnd. Bankrådgiveren sier at det blir 2,5% på 6 mnd, og 5% på 12 mnd. Mens i bankens prisliste står det 4,90% 12 mnd🫣Haha jeg er helt lost. Ender vel med å ha det på lønnskontoen.

Renter

3 måneder 6 måneder 12 måneder
Fastrente 4,80 % per år 5,10 % per år 4,75 % per år
Salgsstart 01.07.2024  01.07.2024  01.07.2024
Bindingsperiode 01.08.2024  - 31.10.2024  01.08.2024  - 31.01.2025  01.08.2024 - 31.07.2025

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...