AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Hei, har midlertidig ansettelse som løper ut september. Greia er at jeg fått et jobbtilbud annen plass hvor jeg blir fast ansatt hvor de ønsker at jeg starter snarest mulig, gjerne 1 august. Problemet er at jobben og jeg har en måneds gjensidig oppsigelstid i min midlertidige ansettelse. Tenker å sende inn min oppsigelse i løpet av dagen i dag. Kan jeg bare si at jeg sier opp min jobb og siste arbeidsdag ønskes å være 31/07-24 ? Anonymkode: 6157c...5b2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Selv om du sier opp idag må du egentlig jobbe ut august men du kan jo prøve å snakke med jobben å få til en ordning Anonymkode: 13347...077 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 Du må følge oppsigelsestida også som midlertidig ansatt, men du kan prate med sjefen din og høre om du får gå tidligere. Anonymkode: 66400...e62
Granskudd Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 Ja, du kan be om å få gå tidligere, men det er ikke sikkert at du får det godkjent 🙂
Summeer Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Om du sier opp idag med 1 mnd oppsigelse så starter du 8 august. Det må da være kjapt nok for nye jobben. Men hør om du evt kan avvikle ferie på slutten hos nåværende arbeidsgiver, da kan du starte tidligere hos ny. (og oppstart om 3 uker i fast jobb er for de fleste arbeidsgivere ikke et krav, det er normalt å ha 6 mnd perspektiv i en ansettelsesprosess med utlysning, intervjuer og så 3 mnd oppsigelse fra 1. i påfølgende måned)
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 Takk for raske svar, Sender da med forespørsel om mulighet for fratredelse raskere i eposten jeg sender sjefen. Sånn på siden, og bare helt teoretisk: Hva skjer om man bare velger å ikke møte opp på jobben i oppsigelsestiden. Man får bare ikke lønn, eller er det andre punkter også? Anonymkode: 6157c...5b2
Summeer Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 Du brenner broer, og ny arbeidsgiver vil også tenke sitt om du oppfører deg sånn mot en arbeidsgiver vil du prøve å få gått tidligere ville jeg sagt opp muntlig og pratet med sjefen. Så sender du selvfølgelig skriftlig oppsigelse rett etterpå. Men å ta en prat er nesten alltid den riktige måten å gjøre det på, og særlig hvis du vil ha forståelse for at du ønsker å gå før!
Granskudd Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for raske svar, Sender da med forespørsel om mulighet for fratredelse raskere i eposten jeg sender sjefen. Sånn på siden, og bare helt teoretisk: Hva skjer om man bare velger å ikke møte opp på jobben i oppsigelsestiden. Man får bare ikke lønn, eller er det andre punkter også? Anonymkode: 6157c...5b2 Om du velger å opptre dårlig i slutten av oppsigelsestiden vil du få dårlig referanse og dårlig omdømme. Hvordan du opptrer under oppsigelse sier alt om deg som arbeidstaker. Du vil kutte alle potensielle bånd til arbeidsplassen. Rent praktisk tror jeg de færreste arbeidsgivere vil gjøre noe, men rent hypotetisk kan de trekke deg for retten og be deg komme tilbake for å fullføre. Har aldri hørt om noe slikt, men en kontrakt er en kontrakt. Om de kan bevise at fordi du ikke møtte hadde de tapt inntekt denne perioden kan du bli stående ansvarlig. Mer sannsynlig er det nok at vil få advarsler og en veldig dårlig slutt attest.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for raske svar, Sender da med forespørsel om mulighet for fratredelse raskere i eposten jeg sender sjefen. Sånn på siden, og bare helt teoretisk: Hva skjer om man bare velger å ikke møte opp på jobben i oppsigelsestiden. Man får bare ikke lønn, eller er det andre punkter også? Anonymkode: 6157c...5b2 Du kan bli erstatningspliktig for utgifter de har med ditt fravær og for å få inn en erstatter. Anonymkode: bad70...d33 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #10 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hei, har midlertidig ansettelse som løper ut september. Greia er at jeg fått et jobbtilbud annen plass hvor jeg blir fast ansatt hvor de ønsker at jeg starter snarest mulig, gjerne 1 august. Problemet er at jobben og jeg har en måneds gjensidig oppsigelstid i min midlertidige ansettelse. Tenker å sende inn min oppsigelse i løpet av dagen i dag. Kan jeg bare si at jeg sier opp min jobb og siste arbeidsdag ønskes å være 31/07-24 ? Anonymkode: 6157c...5b2 Nei, du kan ikke bare si opp å si at du ikke har tenkt å følge kontrakten du har skrevet under på. Ville du likt om arbeidsgiver sa deg opp å ikke giddet følge kontrakten? Kontraktsfestet gjensidig oppsigelsestid betyr at både du og arbeidsgiver er juridisk forpliktet til det. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for raske svar, Sender da med forespørsel om mulighet for fratredelse raskere i eposten jeg sender sjefen. Sånn på siden, og bare helt teoretisk: Hva skjer om man bare velger å ikke møte opp på jobben i oppsigelsestiden. Man får bare ikke lønn, eller er det andre punkter også? Anonymkode: 6157c...5b2 Du kan be om å få gå tidligere, men du kan ikke kreve det. Hvis du ikke møter så vil du miste lønn, og du kan bli erstatningsansvarlig dersom de får ekstra utgifter grunnet skulkingen din. For fremtidige jobber vil også referanser være viktig, det vil være veldig lite smart å skulke jobben slik at du ikke kan bruke de som referanse ved senere anledning. Hvis de er i samme bransje som du ønsker jobbe senere, så risikerer du også at det ryktes om at du skulker jobb, har mye ugyldig fravær og/eller ikke overholder kontrakter. Anonymkode: 99fce...e06
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #11 Skrevet 9. juli 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan bli erstatningspliktig for utgifter de har med ditt fravær og for å få inn en erstatter. Anonymkode: bad70...d33 Hei, har du noen dokumentasjon på dette utsagnet? Anonymkode: 6157c...5b2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #12 Skrevet 9. juli 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du kan ikke bare si opp å si at du ikke har tenkt å følge kontrakten du har skrevet under på. Ville du likt om arbeidsgiver sa deg opp å ikke giddet følge kontrakten? Kontraktsfestet gjensidig oppsigelsestid betyr at både du og arbeidsgiver er juridisk forpliktet til det. Du kan be om å få gå tidligere, men du kan ikke kreve det. Hvis du ikke møter så vil du miste lønn, og du kan bli erstatningsansvarlig dersom de får ekstra utgifter grunnet skulkingen din. For fremtidige jobber vil også referanser være viktig, det vil være veldig lite smart å skulke jobben slik at du ikke kan bruke de som referanse ved senere anledning. Hvis de er i samme bransje som du ønsker jobbe senere, så risikerer du også at det ryktes om at du skulker jobb, har mye ugyldig fravær og/eller ikke overholder kontrakter. Anonymkode: 99fce...e06 Misste lønn er jo greit når man har annet arbeidssted. Det er interessant med erstatningsansvar. Hvor er dette beskrevet? Anonymkode: 6157c...5b2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #13 Skrevet 9. juli 2024 Summeer skrev (5 timer siden): Du brenner broer, og ny arbeidsgiver vil også tenke sitt om du oppfører deg sånn mot en arbeidsgiver vil du prøve å få gått tidligere ville jeg sagt opp muntlig og pratet med sjefen. Så sender du selvfølgelig skriftlig oppsigelse rett etterpå. Men å ta en prat er nesten alltid den riktige måten å gjøre det på, og særlig hvis du vil ha forståelse for at du ønsker å gå før! Hvorfor så brennsikker på hvordan en arbeidsgiver tenker? De aller fleste seriøse arbeidsgivere vil forstå at et menneske er interessert i å ha en fast jobb og inntekt . Nåværende arbeidsgiver har hatt sjansen til å gi TS fast jobb, men ikke benyttet seg av muligheten . Derfor så bør TS poengtere nettopp det at hun trenger fast jobb og forutsigbarhet. Det er 100% seriøs fremgangsmåte Anonymkode: 4c131...47c
Summeer Skrevet 9. juli 2024 #14 Skrevet 9. juli 2024 Mye lettere for arbeidsgiver å avslå en Mail med «jeg sier opp. kan jeg gå før?» enn en hyggelig prat der man takker for seg, ser på hverandre ansikt til ansikt og finner en løsning som er god for begge parter. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #15 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Misste lønn er jo greit når man har annet arbeidssted. Det er interessant med erstatningsansvar. Hvor er dette beskrevet? Anonymkode: 6157c...5b2 https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-15 her feks Sitat e. når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, Når du unnlater møte i oppsigelsetid, så er det "rettstridig fratredelse" https://www.nhosh.no/jus-hjelp/arbeidsliv/fagartikler-arbeidsliv/Uteblirfrajobb/ Sitat Dersom arbeidsgivere påføres skade eller tap som følge av at den ansatte rettstridig fratrer sin stilling, har arbeidsgiver adgang til å holde tilbake/trekke i lønn og feriepenger https://www.ung.no/oss/9MSTkQScaozYLtwCk5feNs Sitat Utover å ikke få lønn for oppsigelsestiden kan arbeidsgiver kreve økonomisk kompensasjon for eventuelt tap som følge av at du ikke går ut din oppsigelsestid. For eksempel hvis de må leie inn en vikar for deg i din oppsigelsestid som er dyrere. Anonymkode: 99fce...e06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå