Gå til innhold

Får leger beskjed om medisinmangel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Apoteket kan ikke svare på om de får inn en medisin igjen. De kan heller ikke bestille denne medisinen. Pasient må leve i uvisshet om viktig medisin som hen er avhengig av. Får legen beskjed om at en medisin ikke selges lenger eller at den er vanskelig å få tak i? 

Anonymkode: b08b3...7f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ofte ikke. Det går ut generelle nyhetsbrev og informasjonsmailer, og kan informeres om i Tidsskriftet. Men det er sjelden noen som tar kontakt med legene direkte for informasjon, utover til enkelte spesialistmiljøer.

Anonymkode: db7f9...a05

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min endret resepten min på en time jeg hadde fordi hun sa det var store leveringsproblemer fra leverandør, og det var noe annet jeg heller kunne bruke. Det var ikke livsviktig medisin, men smertestillende. Vet ikke om hun fikk beskjed via noe system, eller om flere pasienter kanskje hadde gitt henne beskjed?

Ville vel uansett tatt kontakt med legen og fortalt at medisinen du skal ha ikke er å få tak i, og hørt om det er noen alternativer. Sa de om det var problemer fra leverandør, og sjekket de om det var noen andre apoteker i samme kjede som hadde? Nå bor jeg sånn at jeg ar mange apotek i nærheten, og enda fler om jeg gidder å kjøre en halvtimes radius. Pleier da å sjekke tilgjengeligheten hos andre apotek. Ofte kan man se det på nett selv, men hvis det er leveringsproblemer så er man like langt neste gang man skal hente ut medisiner..

Anonymkode: 459f0...cf4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fastlegen min endret resepten min på en time jeg hadde fordi hun sa det var store leveringsproblemer fra leverandør, og det var noe annet jeg heller kunne bruke. Det var ikke livsviktig medisin, men smertestillende. Vet ikke om hun fikk beskjed via noe system, eller om flere pasienter kanskje hadde gitt henne beskjed?

Ville vel uansett tatt kontakt med legen og fortalt at medisinen du skal ha ikke er å få tak i, og hørt om det er noen alternativer. Sa de om det var problemer fra leverandør, og sjekket de om det var noen andre apoteker i samme kjede som hadde? Nå bor jeg sånn at jeg ar mange apotek i nærheten, og enda fler om jeg gidder å kjøre en halvtimes radius. Pleier da å sjekke tilgjengeligheten hos andre apotek. Ofte kan man se det på nett selv, men hvis det er leveringsproblemer så er man like langt neste gang man skal hente ut medisiner..

Anonymkode: 459f0...cf4

Apoteket sier bare at de kan ikke bestille og vet ikke hvorfor den er utsolgt overalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ofte ikke. Det går ut generelle nyhetsbrev og informasjonsmailer, og kan informeres om i Tidsskriftet. Men det er sjelden noen som tar kontakt med legene direkte for informasjon, utover til enkelte spesialistmiljøer.

Anonymkode: db7f9...a05

Dette stemmer ikke for der jeg jobber, der fikk vi elektroniske varsler via journalsystemet. 

Anonymkode: 12747...64f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Apoteket kan ikke svare på om de får inn en medisin igjen. De kan heller ikke bestille denne medisinen. Pasient må leve i uvisshet om viktig medisin som hen er avhengig av. Får legen beskjed om at en medisin ikke selges lenger eller at den er vanskelig å få tak i? 

Nei, det er ingen automatikk i det. Som regel gir pasientene beskjed om det når de ikke får medisinen. Noen ganger kommer det generelle beskjeder fra SLV om legemiddelmangel, men ikke særlig info om hvor lenge. 

Anonymkode: 7803d...5b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Trenger du medisin som apoteket ikke kan skaffe, så kontakter du legen og spør hvordan dette kan løses. Som pasient har også du et ansvar…

Anonymkode: e92a3...8c0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Leger får ikke direkte beskjed, men kan sjekke statens legemiddelverk og felleskatalogen. Ikke sikkert det er oppdatert. Og å sjekke alle kanaler tar uforholdsmessig lang tid på et legekontor. 

Anonymkode: d06ff...bb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trenger du medisin som apoteket ikke kan skaffe, så kontakter du legen og spør hvordan dette kan løses. Som pasient har også du et ansvar…

Anonymkode: e92a3...8c0

Ja skal gjøre det hvis det blir aktuelt. Har foreløpig medisin noen måneder til. 

AnonymBruker
Skrevet

Den gang jeg jobbet i kommunehelsetjenesten kom det beskjeder om mangel fra SLV via journalsystemet, men vet ikke om det gjør det fra i alle journalsystem. Men det er jo helt umulig å huske alt det som kom derfra, var jeg ikke på jobb på tre dager så kunne det ligge 8-9 varsler der, og når der kommer flere ganger i uken så er det umulig å huske. Det er kun hvis noe er gjentakende, alvorlig (mangel på epilepsimedisin, stoffskiftehormoner ect) at man husker det, ellers så er det ofte fordi flere pasienter har fortalt om det. Lege kan sjekke hos SLV eller felleskatalogen, men å gjøre det på alle medisiner til alle pasienter er jo en massiv jobb. Så da er det best om du kontakter lege og sier fra om leveringsproblemer, og ber om at det skrives ut noe annet. (felleskatalogen kan du og sjekke btw)

Anonymkode: 56bda...b83

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å sjekke på nett? De fleste apotekkjeder har en ordning der du kan logge inn med BankID og bestille medisiner hjem, både Apotek1, Vitusapoteket, Boots og Farmasiet.
Hvis ikke det finnes å få tak i, så må du kontakte legen for resept på lignende medisin.

Anonymkode: 77eab...759

AnonymBruker
Skrevet

Viste seg at de hadde fått ny grossist så regner med at den kommer inn igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...