Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min skal studere nå, og jeg må si jeg er litt sjokkert. Det virker for meg som det er umulig å klare seg på bare det man får i studiestøtte lenger, i motsetning til da jeg var ung og studerte. 

Husleie uten strøm er 6500 kroner, og det er i et billig kollektiv utenfor byen. Studiestøtte per måned er 10.400 (?) kroner. På disse 3900 skal man altså klare å betale strøm, mat, transport, aktiviteter på fritid og med venner… 

Er det noe jeg har misforstått? Virker som studentbudsjett henger igjen fra 2002, og Sifo standard kan man definitivt glemme!

Anonymkode: b6696...e86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utstyrstøtte i starten semesteret er noe større. Ikke alt trenges å bruke på bøker. Det fungerer greit om en ikke drikker eller gjør annen tull.

Anonymkode: 3adec...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må selvsagt jobbe ved siden av for å få det til å gå opp… ikke noe nytt i det. 

Anonymkode: 3303e...677

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er kjempeheldig som bor så billig.

Anonymkode: 526f6...915

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utstyrstøtte i starten semesteret er noe større. Ikke alt trenges å bruke på bøker. Det fungerer greit om en ikke drikker eller gjør annen tull.

Men sønnen min trenger nå feks ny pc. Sammen med bøker ryker jo en veldig stor del av det ekstra beløpet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han må selvsagt jobbe ved siden av for å få det til å gå opp… ikke noe nytt i det. 

Anonymkode: 3303e...677

Jo, det er nytt faktisk. Da jeg studerte klarte jeg å leve et helt normalt liv, inkludert masse festing, på studielånet mitt, og jeg jobbet ikke ved siden av. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er kjempeheldig som bor så billig.

Anonymkode: 526f6...915

Hva har det med saken å gjøre? Det er jo ikke temaet her i det hele tatt. Har du noen mening om det jeg tar opp?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Javel? Månedskort på buss koster ca 500, strøm ca 700, da er det 2700 igjen. Forsikring, mobil, mat og ellers bare sitte på rommet sitt hele tiden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men sønnen min trenger nå feks ny pc. Sammen med bøker ryker jo en veldig stor del av det ekstra beløpet. 

Kan jo få en god nok pc for 5000kr. Bøker kan for det meste lånes på biblioteket eller kjøpes brukt. Det er vel 27 som betales ut i august. Minus pc og eventuelt en bok så er det 21k igjen. Da blir det 10K ekstra å fordele på 5 mnd hvis du regner med august. Lurt med en sommerjobb i hvert fall for å spe på. Ikke nødvendig med deltidsjobb hvis man klarer å holde seg til budsjett. 

Anonymkode: 89db1...a8f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg studerte mellom 2009 og 2013, og jeg måtte også jobbe 1-3 dager i uka for at det skulle gå an
å ha et morsomt og sosialt liv.

Endret av Supertramp89
  • Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint ann å leve på studiestøtten i dag, men man må nesten gjøre sine prioriteringer. Studietiden er og skal ikke være luksus, med festing og støy.

Jeg studerte mellom 2017-2020, og da var vel stipendet på rundt 7-8 k om jeg husker riktig. Klarte meg utmerket disse tre årene. Han må nesten bare rette seg etter det han får inn av studielån, ellers så må han rett og slett jobbe på siden.

Anonymkode: 32c9b...e26

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er 57, og kjenner ingen som ikke har jobbet litt ved siden av studier. Må vel i såfall være de som ikke flytter ut av barndomshjemmet. Jeg jobbet ca 12 timer i uka. Min sønn jobbet mye i helger mens han tok bachelor, bodde i billig kollektiv, og sparte til bolig. De fleste har kapasitet til litt jobbing ved siden av studier. Og jobber man 6 - 7 uker i sommerferien, så sparer man opp penger til resten av året. Burde gå helt fint 🙂

Anonymkode: 9d60d...a2d

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er nytt faktisk. Da jeg studerte klarte jeg å leve et helt normalt liv, inkludert masse festing, på studielånet mitt, og jeg jobbet ikke ved siden av. 

Hva har det med saken å gjøre? Det er jo ikke temaet her i det hele tatt. Har du noen mening om det jeg tar opp?

Da jeg studerte fra 2010, var det ikke normalt å bare leve på studielån iallfall. De aller fleste jobbet ved siden av. Man kan nok klare seg om man lever veldig nøkternt. 
Utbetalingen i august er noe høyere da, så sønnen din kan jo kjøpe seg pc da. Det finnes mange billige PC-er😊

Anonymkode: 1803b...e46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At man ikke lengre kan leve kun på studiestøtten har vært en av kampsakene til studentorganisasjoner i allefall siden jeg studerte for 15 år siden. 
Den gangen var det kun de i de billigste kollektivene som hadde mulighet til å studere uten jobb ved siden av, eller hjelp hjemmefra. 

Man begynte rope varsku om dette allerede for 20 år siden
Studiestøtten følger ikke velstandsveksten (aftenbladet.no)

Nå jobber 86 % av studentene 
9 av 10 studenter har jobb ved siden av studiene – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Dette har vært tatt opp i media uendelig mange ganger de siste 10 årene, så det burde virkelig ikke komme som noen overraskelse på noen, verken kommende studenter eller foreldre. 

Anonymkode: 31464...b01

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine barn (20, 23, 25) må jobbe ved siden av studiene. De jobber på kafé, i omsorgsbolig og i matbutikk. De har valgt litt forskjellig metode: én jobber fast i noe som nesten tilsvarer en 60%-stilling, én jobber så lite som mulig, én jobber nesten ikke i hverdagen men mest mulig i alle ferier.

Det er kanskje teoretisk mulig å klare seg på studiestøtte, men jeg tviler på det, i alle fall i Oslo hvis du må leie privat. Det var vanskelig da jeg studerte også, for 22-25 år siden. Det var bare én i vennegjengen min som ikke hadde ekstrajobb, og hun var kronisk blakk...

Anonymkode: 0c62d...437

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan jo få en god nok pc for 5000kr. Bøker kan for det meste lånes på biblioteket eller kjøpes brukt. Det er vel 27 som betales ut i august. Minus pc og eventuelt en bok så er det 21k igjen. Da blir det 10K ekstra å fordele på 5 mnd hvis du regner med august. Lurt med en sommerjobb i hvert fall for å spe på. Ikke nødvendig med deltidsjobb hvis man klarer å holde seg til budsjett. 

Man er veldig heldig om man kun trenger en bok på studiet og/eller får kjøpt alt brukt. Det var ikke mulig for meg fordi en del av bøkene var så nye at de ikke fantes brukt. Brukte hvertfall 3500kr på bøker hvert semester

Anonymkode: 8fcfd...855

AnonymBruker
Skrevet

Vår er akkurat ferdig med studier og det hadde nok ikke gått uten jobb dersom vi ikke sendte penger. Ga 2000 i mnd. Da holdt det

Anonymkode: c7c4a...c62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er veldig heldig om man kun trenger en bok på studiet og/eller får kjøpt alt brukt. Det var ikke mulig for meg fordi en del av bøkene var så nye at de ikke fantes brukt. Brukte hvertfall 3500kr på bøker hvert semester

Anonymkode: 8fcfd...855

Mente jo ikke at man trenger kun en bok. Men at man kanskje måtte kjøpe en bok. Biblioteket har også nye bøker. Jeg er snart ferdig med min andre bachelor. På forrige brukte jeg mye penger på pensum fordi jeg ikke gadd å låne bøker på biblioteket og ville ha nytt. Så da kunne det fint gå 5000kr hvert semester. På dette studiet så betaler de som kjøper alle bøker 3000kr ca i semesteret. Men på 2 år så har jeg kjøpt 1 bok fordi jeg har brukt biblioteket. Et par ganger har jeg fått gå for en eldre versjon noen uker,  men det har ikke vært noen problemer. Vil ikke si at jeg har vært heldig men heller smart og brukt pengene på en bedre måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bachelor fra 2001-2004. Jeg jobbet tredjehver helg samt 1 måned hver sommer, og følte at jeg hadde nokså god råd. Fikk 6000 kr i lån/stipend hver måned pluss det jeg tjente selv. Hadde studenthybel som kostet 2400 kroner hvor 9 delte kjøkken og bad (var helt fantastisk gøy, fikk så mange gode venner som jeg fremdeles holder kontakten med), samt månedskort som kostet 500. 

Søsteren min studerte medisin og kunne ikke jobbe ved siden av, da det var et svært krevende studie. Hun jobbet masse hver sommer, tror faktisk at hun overlevde på det resten av året. Hun bodde i likhet med meg billig; hun bodde i kollektiv med 3 til.

Anonymkode: 51130...93f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mente jo ikke at man trenger kun en bok. Men at man kanskje måtte kjøpe en bok. Biblioteket har også nye bøker. Jeg er snart ferdig med min andre bachelor. På forrige brukte jeg mye penger på pensum fordi jeg ikke gadd å låne bøker på biblioteket og ville ha nytt. Så da kunne det fint gå 5000kr hvert semester. På dette studiet så betaler de som kjøper alle bøker 3000kr ca i semesteret. Men på 2 år så har jeg kjøpt 1 bok fordi jeg har brukt biblioteket. Et par ganger har jeg fått gå for en eldre versjon noen uker,  men det har ikke vært noen problemer. Vil ikke si at jeg har vært heldig men heller smart og brukt pengene på en bedre måte. 

Når jeg tok bachelor så husker jeg godt at vi kopierte opp mye av pensumet som vi trengte på bibliotek. Dette gjaldt de bøkene hvor det bare var 1-3 kapitler som var pensum. Veldig mye billigere enn å kjøpe alle bøker.

Anonymkode: 51130...93f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sønnen min skal studere nå, og jeg må si jeg er litt sjokkert. Det virker for meg som det er umulig å klare seg på bare det man får i studiestøtte lenger, i motsetning til da jeg var ung og studerte. 

Husleie uten strøm er 6500 kroner, og det er i et billig kollektiv utenfor byen. Studiestøtte per måned er 10.400 (?) kroner. På disse 3900 skal man altså klare å betale strøm, mat, transport, aktiviteter på fritid og med venner… 

Er det noe jeg har misforstått? Virker som studentbudsjett henger igjen fra 2002, og Sifo standard kan man definitivt glemme!

Studiestøtten i 2007 var i hvert fall 6000,- pr måned, da hadde jeg mitt siste studieår. Hybelen kostet meg 4000,- + strøm, så jeg vil ikke si vi var så priviligerte for to tiår siden heller. Jeg måtte jobbe ved siden av for å få det til å gå rundt, og hadde ca 6000,- utbetalt i lønn månedlig. 

Jeg har forstått at dagens studenter ikke liker å jobbe, men de aller fleste jeg studerte med MÅTTE ha en jobb for å overleve. Ellers må man tåle å ha svært lav standard i noen år, og ikke bruke penger på festing eller shopping. 

Anonymkode: 44e2c...d6f

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...