AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #1 Skrevet 9. juli 2024 Hei , eg var ein butikksjef på ein coop butikk, butikken var nedlagt da eg er i svangerskap permisjon, er ikkje tilbake på jobb før neste år, eg skal få jobb i annen coop butikk men ingen har ide enno om skal få jobb som butikksjef eller vanlig medarbeider,,..det eg lurer på , har eg rett til å beholde butikksjeflønn visst eg får tilbud om å jobbe som vanlig butikkmedarbeider? Det var ein som fortalt til meg at eg har rett til å beholde same lønn pga eg har kontrakt som butikksjef. Kan det stemme? Anonymkode: d55cf...a33
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Hvorfor skal du ha lønn som butikksjef når du er vanlig ansatt? Kontrakten som du hadde, hadde du jo med den andre butikken som ble lagt ned, når du nå begynner i en ny butikk så skriver man en ny kontrakt. Anonymkode: c6460...fae 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 Høres rart ut å kjøre en butikk til nedleggelse og bli innstilt som ny sjef i en annen. Raust å bli tilbudt en butikkansatt stilling i en annen butikk Anonymkode: 50c83...bdc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 Tenker det kommer an på om du var ansatt i et firma som nå er nedlagt, da har du mister jobben, og du får en ny jobb med nye betingelser. Eller om du er ansatt i Coop sentralt, da gjelder fortsatt kontrakten, og du skal ha samme lønn, og samme jobb i utgangspunktet. Les kontrakten. Anonymkode: fc78a...60b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 Dette kommer an på. Anbefaler rådgivning i form av fagforening eller andre. Har de gitt deg en endringsoppsigelse så får du tilbud om ny jobb med nye vilkår. Det er mye formkrav ifbm med dette Men hvis de "bare" har flyttet deg skal du beholde det du har i dag. Ikke godta lønnsnedgang før du har diskutert dette med fagforening, advokat eller annen ekspert. Anonymkode: d46c3...27f 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 Generelt så kan man ikke bare sette en ansatt ned i lønn. Men når en avdeling er nedlagt og en stilling opphører å eksistere, så kan man jo si opp folk, om det ikke er mulig å tilby tilsvarende jobb i annen avdeling. Sånn sett kan de vel si deg og opp og tilby lavere stilling. Endringsoppsigelse, heter det vel. Men se hva de gjør.. vil de ta vare på sine ansatte, så er du med videre for samme lønn. Du må jo høre med dem. Eller en advokat, om de ikke er greie. Anonymkode: 345c2...14f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 Møte på jobb er jo en god start, også ta det derfra Anonymkode: 50c83...bdc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres rart ut å kjøre en butikk til nedleggelse og bli innstilt som ny sjef i en annen. Raust å bli tilbudt en butikkansatt stilling i en annen butikk Anonymkode: 50c83...bdc Du forstår kanskje, med litt innsats, at avdelinger kan legges ned av andre årsaker og. Det kan f.eks være at befolkningsgrunnlaget ikke er der, det er andre butikker i nærheten. Butikken er i et såpass gammelt bygg at det ikke vil være lønnsomt å bygge et nytt på det grunnlaget det har, etc etc. Anonymkode: 4d96b...276 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres rart ut å kjøre en butikk til nedleggelse og bli innstilt som ny sjef i en annen. Raust å bli tilbudt en butikkansatt stilling i en annen butikk Anonymkode: 50c83...bdc Ja for dette er virkelig den eneste grunnen til at en butikk blir nedlagt 😖 Her ble den lokale Coopen lagt ned fordi leiekontrakten ikke ble fornyet. Bygger var gammelt og skulle rives til fordel for boliger. Det var garanter butikksjefen som hadde drevet butikken til nedleggelse ved å slite ut hele bygget og mentalt overføre ideen til grunneier om å selge tomten til utbyggere. TS: Nei du får ikke beholde lønnen din. Da butikken ble nedlagt forsvant stillingen din og du blir ansatt på nytt i den nye, med nye betingelser, når du kommer tilbake. Hadde vært noe annet hvis du bare ble flyttet og stillingen du hadde fortsatte å eksistere. Anonymkode: 28c66...98c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #10 Skrevet 9. juli 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Høres rart ut å kjøre en butikk til nedleggelse og bli innstilt som ny sjef i en annen. Raust å bli tilbudt en butikkansatt stilling i en annen butikk Anonymkode: 50c83...bdc Også har du for eksempel Merkur-programmet, som har som mål "å sikre innbyggerne i distriktene tilgang til en nærliggende dagligvarebutikk med god kvalitet." Det er noen butikker som driftes hvor de er avhengige av dette tilskuddet for at det skal være lønnsomt. Så hvis det eksisterer en Joker eller Marked i ei lita bygd, 25km utenfor kommunesenterum, så har kanskje butikksjefen drevet den lille butikken så godt godt det bare er mulig de siste 10 årene. Men så vokser sentrum i løpet av disse årene, og plutselig etableres det en Kiwi 18km unna Marked-butikken, og da velger Coop kanskje å avvikle den lille Marked-butikken, fordi uten tilskuddet er butikken nå et rent tapsprosjekt, uansett hvor dyktig butikksjefen er. Butikksjefen og kona har nemlig ikke sørget for å skaffe seg 100 barn for å øke bygdas befolkning, og dermed omsetningen nok, til å gjøre det lønnsomt å drifte butikken. Ellers er det også andre grunner, som ikke butikksjefen kan noe for, som det også blir påpekt, som at leiekontrakten kan ta slutt, eller at bygget er gammelt/skadet. Her hadde de to Kiwi butikker relativt nærme hverandre, men begge begynte å bli gamle og slitte, og bygget til det ene måtte rives - så da bygde de opp én stor Kiwi butikk og la ned de to andre i stedet, for de fant ut at det totalt sett ville være mer lønnsomt. Men de har bare én butikksjef i den nye butikken selvsagt. Anonymkode: 8149c...af3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå