AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Skrevet 8. juli 2024 Jeg har ibd og ibs, er gravid. Skal ta glukosebelastningstest, og jeg blir veldig dårlig generelt om jeg skal ha i meg sukker uten å spise noe først. Jeg får anfall med oppkast og diaré, kan bekrefte da dette har skjedd flere ganger når jeg har spist noe søtt på tom mage. Smertene i magen er helt jævlig når disse anfallene kommer. Jeg bare skjønner ikke hvordan det skal være anbefalt å ta denne testen når jeg har dette underliggende 😅 jeg forstår det er viktig, men skal jeg utsettes for et anfall? Kan jeg snakke med legen på forhånd, jeg prøvde å snakke med jordmor men hun sa jeg bare måtte. Merker jeg gruer meg, og er redd rett og slett. Anonymkode: 5e288...0be
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Skrevet 8. juli 2024 Snakk med legen, mest sannsynlig får du råd om å måle blodsukkeret ditt før og 2 timer etter frokost og middag i et par uker. Disse målingene vil gi like god pekepinn på om du har svangerskapsdiabetes som glukosebelastningen. Forøvrig er all svangeskapsoppfølging frivillig, så glukosebelastningen er ikke noe man «må» ta Anonymkode: d9926...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har ibd og ibs, er gravid. Skal ta glukosebelastningstest, og jeg blir veldig dårlig generelt om jeg skal ha i meg sukker uten å spise noe først. Jeg får anfall med oppkast og diaré, kan bekrefte da dette har skjedd flere ganger når jeg har spist noe søtt på tom mage. Smertene i magen er helt jævlig når disse anfallene kommer. Jeg bare skjønner ikke hvordan det skal være anbefalt å ta denne testen når jeg har dette underliggende 😅 jeg forstår det er viktig, men skal jeg utsettes for et anfall? Kan jeg snakke med legen på forhånd, jeg prøvde å snakke med jordmor men hun sa jeg bare måtte. Merker jeg gruer meg, og er redd rett og slett. Anonymkode: 5e288...0be Jeg har ibs og reagerte litt på glukosebelastningen, men jeg ble ikke så dårlig som jeg hadde sett for meg. Fikk også ligge på eget rom å slappe av de to timene, så jeg trengte ikke sitte i en stol på venteværelset med andre. Eventuelt kan du avtale med legen din at du måler blodsukkeret 4 ganger om dagen i 14 dager. Fastende (med en gang du står opp) , etter frokost, før middag og etter middag. Jeg syns det var enklere for meg å bare ta glukosebelastningen å være litt dårlig den dagen, enn å styre med å måle masse i 2 uker (jeg har gjort begge deler). Anonymkode: 01259...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har ibd og ibs, er gravid. Skal ta glukosebelastningstest, og jeg blir veldig dårlig generelt om jeg skal ha i meg sukker uten å spise noe først. Jeg får anfall med oppkast og diaré, kan bekrefte da dette har skjedd flere ganger når jeg har spist noe søtt på tom mage. Smertene i magen er helt jævlig når disse anfallene kommer. Jeg bare skjønner ikke hvordan det skal være anbefalt å ta denne testen når jeg har dette underliggende 😅 jeg forstår det er viktig, men skal jeg utsettes for et anfall? Kan jeg snakke med legen på forhånd, jeg prøvde å snakke med jordmor men hun sa jeg bare måtte. Merker jeg gruer meg, og er redd rett og slett. Anonymkode: 5e288...0be Snakk med legen din - finnes andre alternativer til glukosebelastning. Anonymkode: 36e26...f90
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #5 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ibs og reagerte litt på glukosebelastningen, men jeg ble ikke så dårlig som jeg hadde sett for meg. Fikk også ligge på eget rom å slappe av de to timene, så jeg trengte ikke sitte i en stol på venteværelset med andre. Eventuelt kan du avtale med legen din at du måler blodsukkeret 4 ganger om dagen i 14 dager. Fastende (med en gang du står opp) , etter frokost, før middag og etter middag. Jeg syns det var enklere for meg å bare ta glukosebelastningen å være litt dårlig den dagen, enn å styre med å måle masse i 2 uker (jeg har gjort begge deler). Anonymkode: 01259...cdf Litt dårlig kan jeg takle, men jeg har fare for sykehus innleggelse pga blodig tømminger😅 er i aktiv sykdom med ibd i tillegg så det gjør det vondt verre. Hadde anfall for 3 uker siden fordi jeg spiste dårlig pga kvalmen i svangerskapet, Da endte jeg på sykehuset igjen😅 jeg vil virkelig unngå det om jeg kan! Men om jeg kan måle i 14 dager skal jeg ta dette opp med fastlegen, tusen takk for info!! Anonymkode: 5e288...0be
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #6 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt dårlig kan jeg takle, men jeg har fare for sykehus innleggelse pga blodig tømminger😅 er i aktiv sykdom med ibd i tillegg så det gjør det vondt verre. Hadde anfall for 3 uker siden fordi jeg spiste dårlig pga kvalmen i svangerskapet, Da endte jeg på sykehuset igjen😅 jeg vil virkelig unngå det om jeg kan! Men om jeg kan måle i 14 dager skal jeg ta dette opp med fastlegen, tusen takk for info!! Anonymkode: 5e288...0be Da sier du nei til glukosebelastning og ber fastlege skrive ut resept på måleutstyr ! Du skal måle i 14 dager, og hvis du har 3 målinger over grensen skal du henvises videre til svangerskapspoliklinikk for oppfølging. HVIS du får påvist svangerskapsdiabetes er det enda viktigere at du får riktig oppfølging av kosthold mtp sykdommen din. Anonymkode: 01259...cdf
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da sier du nei til glukosebelastning og ber fastlege skrive ut resept på måleutstyr ! Du skal måle i 14 dager, og hvis du har 3 målinger over grensen skal du henvises videre til svangerskapspoliklinikk for oppfølging. HVIS du får påvist svangerskapsdiabetes er det enda viktigere at du får riktig oppfølging av kosthold mtp sykdommen din. Anonymkode: 01259...cdf Takk for info, da tar jeg dette opp med fastlegen! 🙂 Anonymkode: 5e288...0be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå