Gå til innhold

Finnes det tilfeller der noen kan bli tvangssterilisert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når de helt åpenbart ikke er i stand til å ta seg av barn, men fortsetter å få dem?

Anonymkode: 5a321...886

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men burde vært det. Du får anmelde til barnevernet

Anonymkode: d4ea5...d2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det gjør det ikke.

Anonymkode: e11e6...811

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det burde vært det. Er mange som aldri burde fått barn

Anonymkode: c1a7e...4a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i Norge nei.

Anonymkode: 2a1d4...a21

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre ikke

Anonymkode: f4d26...a99

Skrevet

Jeg mener at det er feil å tvinge noen til å steriliseres, men det er et interessant moralsk dilemma.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kusinen min med downs ble det. Nå er dette riktignok mange år siden. Men tror det var til det beste, hun er og har alltid vært veldig seksuell av seg

Anonymkode: c6298...8ac

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis så lever vi ikke i et naziregime

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, feks urbefolkninger har det blitt drevet utstrakt sterilisering på. Aboriginerne, samer, osv… 

Anonymkode: 2bc31...1cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, feks urbefolkninger har det blitt drevet utstrakt sterilisering på. Aboriginerne, samer, osv… 

Det er jo et tilbakelagt kapittel, selv om det var galt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (2 timer siden):

Jeg mener at det er feil å tvinge noen til å steriliseres, men det er et interessant moralsk dilemma.

Ja, ikke sant? For hva er egentlig verst, å tvinge noen (selvsagt måtte det vært ekstremt strenge kriterier, og garantert ingen utsikter for bedring), eller at noen setter barn etter barn til verden som barnevernet overtar en etter en? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, ikke sant? For hva er egentlig verst, å tvinge noen (selvsagt måtte det vært ekstremt strenge kriterier, og garantert ingen utsikter for bedring), eller at noen setter barn etter barn til verden som barnevernet overtar en etter en? 

Ts

Problemet vil jo bli hvor grensene skal gå for å tvinge noen til kirurgi. For eksempel kan du ha en far som ikke har tatt vare på 1, 2 eller 3 av barna han har lagd verken økonomisk eller ved fysisk tilstedeværelse og omsorg. Når er det nok? Og man kan ha unge foreldre på 16 som ikke evner å ta vare på barna sine, og må overlate omsorgen til andre, eller folk som har lidelser eller rusproblemer som kan behandles. Når skal man steriliseres? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dessverre. Synd at folk som ikke klarer ta vare på seg selv eller et barn velger å få flere og flere barn. 
Ei jeg kjenner til har 9 barn. 
forskjellige menn, mistet omsorgen for noen, men fortsetter å få flere barn. 
Jobber ikke, og har dårlig råd. 
Når alderen tok henne var hun skuffet for å ikke kunne få flere barn. Hun elsket å gå gravid. Tenker ikke på at det er når barnet blir født at det kreves mye av henne i mange mange år. 
Det skal sies at de siste 3 barna hennes har det bra. 
enkelte ser ikke sine egne begrensinger. Ei annen jeg kjenner kronisk syk, og er mye på sykehus og behandlinger. Ufør av dette. 
har 4 barn og to av barna er det noe ekstra med. 
legen var tydelig på at hun ikke bør få flere barn grunnet egen helse, og at hun har begrensinger med oppfølging av de 4 hun allerede har. Dette såret henne fordi hun ønsker seg flere. 

Anonymkode: 8f9ee...7ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man kan søke om det for personer med alvorlig utviklingshemming (psykisk) som i tillegg er seksuell som person uten evne til å forstå konsekvensen. Men jeg tror det er mer vanlig å gi de p-piller. 

Anonymkode: efaa1...78d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det feil? Mye verre for barna som blir datt til verden og må rett i fosterhjem

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (7 timer siden):

Problemet vil jo bli hvor grensene skal gå for å tvinge noen til kirurgi. For eksempel kan du ha en far som ikke har tatt vare på 1, 2 eller 3 av barna han har lagd verken økonomisk eller ved fysisk tilstedeværelse og omsorg. Når er det nok? Og man kan ha unge foreldre på 16 som ikke evner å ta vare på barna sine, og må overlate omsorgen til andre, eller folk som har lidelser eller rusproblemer som kan behandles. Når skal man steriliseres? 

Det er noe helt snnet enn å få barn etter barn man ikke kan ta vare på, forskjell på ikke vil og ikke kan

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For orden skuld: Minoritetsgruppar har ikkje blitt systematisk tvangssteriliserte på etnisk grunnlag i Noreg. Romanifolket (tatarene) var overrepresentert blant dei tvangssteriliserte, men dette var som regel med sosiokulturelle argument (dei var lausaktige, dagdrivarar, sinnsvake, tilbakeståande. Kor mange av desse diagnosande var vikarierande argument som kamuflerte rasehygienisk tenkning skal eg ikkje spekulere i).

Sterilisering var ikkje ein del av fornorskningspolitikken. 

Anonymkode: 374e6...13f

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 23.24):

Kusinen min med downs ble det. Nå er dette riktignok mange år siden. Men tror det var til det beste, hun er og har alltid vært veldig seksuell av seg

Anonymkode: c6298...8ac

Det var nok ikke tvangssterilisering, men at vergen hennes (vanligvis en av foreldrene) søkte om sterilisering på vegne av henne. Tvangssterilisering betyr at myndighetene bestemmer at en person skal steriliseres.

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 23.29):

Som #19 skriver, så stemmer ikke det helt. Nå har ikke jeg full oversikt over hva som har skjedd i Australia, men i Norge har i alle fall aldri tvangssterlisering vært en del av den norske politikken mot samene. De gruppene i Norge som har blitt tvangssterlisert, er i hovedsak to grupper - tatere/romanifolk uten fast bosted og psykisk syke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...