AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Skrevet 8. juli 2024 Jeg hadde min første vaginale fødsel for snart tre måneder siden, der jeg endte med en grad to rift i mellomkjøttet og et par grad 1-rifter inni skjeden. Jeg ser at jeg har fått et arr ned mot mellomkjøttet, men fremdeles er ikke skjedeinngangen «avrundet» ned mot endetarmsåpningen - den er formet mer som et hakk nedover (som en «ø» med streken rett nedover og ikke diagonal), og huden her er øm. I tillegg er det et par sårflater i skjedeveggen like innenfor skjedeinngangen som fremdeles er litt rødlige - jeg lurer på om disse sårkantene var forbundet med et sting i begynnelsen (kan huske feil her), men de ligger i alle fall i nær relasjon til hverandre uten at de har grodd sammen. Altså er både huden (hakk ned mot perineum) og slimhinnen i vagina («delt» innenfor skjedeåpningen) annerledes etter fødsel - er det noen som har opplevd det samme? Hva gjorde dere i så fall? Er det mulig at ting gror ETTER tre måneder? Anonymkode: abcf1...d07
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #2 Skrevet 9. juli 2024 Jeg ble klippet. Alt føltes og så anderledes ut lenge etter fødsel. Husker ikke nøyaktig, men tror det var etter 8-10 mnd jeg syns det begynte å bli som før. Så venner man seg kanskje til det nye også 😅 Men nå er det flere år siden og jeg ser helt normal ut, kan ikke se det «krateret» jeg følte det var etter klippet o begynnelsen. Anonymkode: 25041...47e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #3 Skrevet 9. juli 2024 Har vel med syingen å gjøre sikkert. Ikke alltid det er like enkelt å samle alt slik som det var før. Eller st noen sting har gått opp og at vevet har grodd litt skjevt. Er det plagsomt eller kun kosmetisk? Anonymkode: 49234...540
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #4 Skrevet 9. juli 2024 Jeg ble sydd feil. De sydde fast en del av kronen til veggen. Måtte få ny henvisning og få det korrigert for jeg fikk jo plutselig to åpninger inn og ingen mulighet til penetrasjon uten at det ble vondt og blødde. Anonymkode: a1554...23a 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #5 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ble sydd feil. De sydde fast en del av kronen til veggen. Måtte få ny henvisning og få det korrigert for jeg fikk jo plutselig to åpninger inn og ingen mulighet til penetrasjon uten at det ble vondt og blødde. Anonymkode: a1554...23a Har tenkt på det mange ganger etter at jeg fikk en fødselsskade: kjenner de som syr på ansvaret? Det har så store konsekvenser for livskvaliteten når de syr dårlig/feil. Anonymkode: 9a9c7...e13 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #6 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg ble klippet. Alt føltes og så anderledes ut lenge etter fødsel. Husker ikke nøyaktig, men tror det var etter 8-10 mnd jeg syns det begynte å bli som før. Så venner man seg kanskje til det nye også 😅 Men nå er det flere år siden og jeg ser helt normal ut, kan ikke se det «krateret» jeg følte det var etter klippet o begynnelsen. Anonymkode: 25041...47e TS her. interessant og godt å høre at ting kan skje etter tre mnd også! AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har vel med syingen å gjøre sikkert. Ikke alltid det er like enkelt å samle alt slik som det var før. Eller st noen sting har gått opp og at vevet har grodd litt skjevt. Er det plagsomt eller kun kosmetisk? Anonymkode: 49234...540 kanskje mest psykisk - syns det er veldig rart og litt skummelt/ekkelt at jeg føler at man liksom ikke kan «hvile en finger» på er solid muskellag nedover mot perineum men i stedet kjenner på et hakk som går nærmere endetarmsåpningen enn tidligere. føles liksom veldig sårbart! gjør også vondt der under sex, men det har jeg bare forsøkt én gang. angående det kosmetiske så synes det ikke så godt, men jeg er litt stressa for at det ikke skal gro mer og ende med å gi meg en mye videre skjedeinngang enn før. kanskje noe som skjer med alle, men skulle likevel ønske jeg ikke hadde dette hakket. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ble sydd feil. De sydde fast en del av kronen til veggen. Måtte få ny henvisning og få det korrigert for jeg fikk jo plutselig to åpninger inn og ingen mulighet til penetrasjon uten at det ble vondt og blødde. Anonymkode: a1554...23a når ble dette oppdaget? og av hva slags helsepersonell? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har tenkt på det mange ganger etter at jeg fikk en fødselsskade: kjenner de som syr på ansvaret? Det har så store konsekvenser for livskvaliteten når de syr dårlig/feil. Anonymkode: 9a9c7...e13 er virkelig så enig! Anonymkode: abcf1...d07
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #7 Skrevet 10. juli 2024 Hm, så perineum er rett og slett mye kortere enn før? Anonymkode: 9a9c7...e13
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #8 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): når ble dette oppdaget? og av hva slags helsepersonell? Anonymkode: abcf1...d07 Jeg kjente det naturligvis selv aller først, og jeg så jo i speilet at noe ikke var riktig, snakket så med legen min om det, og hun sjekket og bekreftet. Hun sendte henvisning til sykehuset. Måtte vente ca 6 mnd i kø før jeg fikk korrigering. Anonymkode: a1554...23a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #9 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hm, så perineum er rett og slett mye kortere enn før? Anonymkode: 9a9c7...e13 ja, det stemmer. i tillegg til at nedre del av sjedeinngangen rett og slett er kantet nedover og ikke har buet form. skjedeinngangen blir litt som en «ruter» i en kortstokk liksom. kjenner at det er mye kortere vei til rumpehullet og det er ubehagelig😅 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg kjente det naturligvis selv aller først, og jeg så jo i speilet at noe ikke var riktig, snakket så med legen min om det, og hun sjekket og bekreftet. Hun sendte henvisning til sykehuset. Måtte vente ca 6 mnd i kø før jeg fikk korrigering. Anonymkode: a1554...23a Ah, så det tok 6 mnd å få ordnet opp altså… Men det du opplevde høres mye mer feil ut enn for meg - her virker det bare som at de ikke har sydd ferdig grad-to-riften eller at nedre sting har gått opp. Anonymkode: abcf1...d07
KaraThrace Skrevet 11. juli 2024 #10 Skrevet 11. juli 2024 Jeg har akkurat det samme som du beskriver, fikk samme grad 2 rift men også grad 2 innvendig i skjeden som måtte sys. Det var sånn i mange måneder, men nå 18 mnd senere har «inngangspartiet» fått litt mer polstring kl 18 om du skjønner. Det er litt mer å hvile på. Men åpningen er helt endret, og er mye mer åpent med èn gang. Innvendig føles det mer som før. Mye som kan skje enda for min del, og du har jo såvidt begynt helingsprosessen. ❤️
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 Hei! Jeg ble klippet og sydd etter min første fødsel. Ett av stingene gikk opp og jeg fikk da velge om jeg ville bli sydd en gang til med det samme eller komme tilbake om et år. Valgte selvsagt å få satt det stinget med det samme. Kan det være at ett av stingene dine løsnet? Kan du ringe til barsel og spørre om de kan ta en titt og eventuelt sy det til? Si at du tror at ett av stingene må ha løsnet og at du nå er urolig for det funksjonelle, utseendet og din seksuelle helse. Mest sannsynlig ber de deg ta kontakt med fastlegen og i så fall må du bare gjøre det. Men fastlegen kan sende henvisning til å få rettet det opp. Ring og eller bestill time idag😊 Lykke til❤️ Anonymkode: de33d...14a
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 Stingene mine løsnet i løpet av et døgn. De ble allikevel ikke sydd på nytt der og da. Etter et år ble det foretatt et inngrep der at ble åpnet og sydd på nytt. Det ble bedre etter det, men aldri som før. Anonymkode: 827eb...105
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 On 7/8/2024 at 7:41 PM, AnonymBruker said: Jeg hadde min første vaginale fødsel for snart tre måneder siden, der jeg endte med en grad to rift i mellomkjøttet og et par grad 1-rifter inni skjeden. Jeg ser at jeg har fått et arr ned mot mellomkjøttet, men fremdeles er ikke skjedeinngangen «avrundet» ned mot endetarmsåpningen - den er formet mer som et hakk nedover (som en «ø» med streken rett nedover og ikke diagonal), og huden her er øm. I tillegg er det et par sårflater i skjedeveggen like innenfor skjedeinngangen som fremdeles er litt rødlige - jeg lurer på om disse sårkantene var forbundet med et sting i begynnelsen (kan huske feil her), men de ligger i alle fall i nær relasjon til hverandre uten at de har grodd sammen. Altså er både huden (hakk ned mot perineum) og slimhinnen i vagina («delt» innenfor skjedeåpningen) annerledes etter fødsel - er det noen som har opplevd det samme? Hva gjorde dere i så fall? Er det mulig at ting gror ETTER tre måneder? Anonymkode: abcf1...d07 Jeg oppdaget i dag at jeg har det på samme måte. Jeg fikk et klipp, og revnet ikke naturlig, men prinsippet er det samme: Ting har grodd veldig fint i perineum, men rundt skjedeåpningen er det et hakk der klippet har blitt gjort. Altså er skjedeåpningen en slags «uavsluttet sirkel». Det er «bare» noen uker siden jeg fødte, så håper at ting fortsatt kan skje og at siste biten fortsatt kan Gro? Samtidig er kontrasten mellom stingene i perineum, der alt ser normalt ut, og skjedeåpningen litt stor … Anonymkode: 788b8...275 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Skrevet 17. juli 2024 On 7/11/2024 at 7:15 AM, KaraThrace said: Jeg har akkurat det samme som du beskriver, fikk samme grad 2 rift men også grad 2 innvendig i skjeden som måtte sys. Det var sånn i mange måneder, men nå 18 mnd senere har «inngangspartiet» fått litt mer polstring kl 18 om du skjønner. Det er litt mer å hvile på. Men åpningen er helt endret, og er mye mer åpent med èn gang. Innvendig føles det mer som før. Mye som kan skje enda for min del, og du har jo såvidt begynt helingsprosessen. ❤️ Så godt å høre at ting fortsetter å skje hele 18 mnd etter fødsel Anonymkode: 788b8...275
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Helt normalt at det kan se veldig annerledes ut der nede, jeg har født to ganger og det ser helt annerledes ut enn før jeg fikk barn. Men samtidig er det veldig tidlig for deg enda, for meg tok det laaang tid før ting føltes bedre ut. Anonymkode: b203f...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå