Gå til innhold

Tipsing i USA

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi reiser på ferie til USA om en uke og jeg har et godt planlagt budsjett. Den eneste posten som gjør meg stresset er tips.

Hvordan vet man hvem som skal tipses og hvor mye? Om vi er en familie på 4 som skal ha en guide hvor vi allerede har betalt 10.000 kr for turen, skal guiden da tipses 20% av dette i tillegg? Tipser man bare servitørene på restauranten, eller også de som står i mottak? Tipser man resepsjonisten på hotellet, eller bare de som tar imot bagasje?

Og tipser virkelig alle 20% som standard?

Anonymkode: e9d30...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja man tipser alle. Alle på hotellet. Og alle du møter på på turiststeder og spisesteder. Tidligere tipset man ikke ansatte på mcdonalds, men det er endret. Nå tipses også de.

De eneste man ikke tipser er leger. Men respesjonsansatte på sykehus og legevakt skal tipses.

20% er minimum. Det vanligste er 25%. 30% hvis du var fornøyd med tjenesten.

En fordel er at de fleste nå tar i mot tips digitalt slik at du kan betale med kort. Men ha likevel en bunke 20-dollarsedler i lomma til enhver tid.

Anonymkode: c77ba...b12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke tipset noe sted i USA, verken før eller nå. Har ikke møtt sure miner, selv om det selvsagt kan hende de tenker sitt. 

Anonymkode: 88f4b...322

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

20% er standard på restauranter, ja. 
Guider: Her ville jeg sjekket litt, det er ikke nødvendigvis 20% av hele kostnaden på turen. Det kommer nok an på turens lenger (timer/dager). 
Jeg tipser ikke resepsjonisten på hotellet, og bærer min egen bagasje. 
Tipser alltid hvis man kjøper is, sandwich eller hva det måtte være. 
Sørg for å ha et lite utvalg småsedler. 

Anonymkode: d6c7e...ae4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke tipset noe sted i USA, verken før eller nå. Har ikke møtt sure miner, selv om det selvsagt kan hende de tenker sitt. 

Hvorfor ikke? Ja jeg synes det er dritt at bla servitøren ikke får rett betalt men om ikke du betaler hen må faktisk hen betale av egen lomme til bla kjøkken

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De ser at du er turist og legger på prisen.

Anonymkode: 8a13a...06b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipser bare på steder hvor jeg sitter ned, og får servering ved bordet. 

Typ McDonalds eller kaffisjappe, steder der man står og venter på mat/drikke tipser jeg ikke. 

Anonymkode: 8bc26...1f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg bodde der var det ikke vanlig å tipse eier/innehaver av for eksempel en restaurant eller en frisørsalong, kun ansatte.

Den gangen var det forresten bare 15%.

Anonymkode: 8a13a...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja man tipser alle. Alle på hotellet. Og alle du møter på på turiststeder og spisesteder. Tidligere tipset man ikke ansatte på mcdonalds, men det er endret. Nå tipses også de.

De eneste man ikke tipser er leger. Men respesjonsansatte på sykehus og legevakt skal tipses.

20% er minimum. Det vanligste er 25%. 30% hvis du var fornøyd med tjenesten.

En fordel er at de fleste nå tar i mot tips digitalt slik at du kan betale med kort. Men ha likevel en bunke 20-dollarsedler i lomma til enhver tid.

Anonymkode: c77ba...b12

Tipse ansatte på fastfood plasser også nå? Helt vilt. Den tiggingen i USA har jo tatt helt av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært en del i USA og tipser bare på restauranter der jeg setter meg og det er en servitør. Tipser rundt 20%. Aldri vært et problem. Om de har tips-glass på en kafé, kan jeg hive en dollarseddel eller to oppi der også.

Har aldri hatt guide da. Hadde kanskje tipset litt, men ikke 30% av 10 000, herregud 😂

Anonymkode: 312bf...bc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, Grevling said:

Tipse ansatte på fastfood plasser også nå? Helt vilt. Den tiggingen i USA har jo tatt helt av. 

Enig. Dette høres ut som et sykt samfunn.

Hadde likt å se folks reaksjoner hvis kassadamen på REMA skulle ha 20% i tips av beløpet folk betaler for matvarene.

Anonymkode: 15dc8...d5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konklusjonen så langt etter denne tråden er at jeg ikke er så mye klokere og at det ikke finnes noen fasit. Vi får forsøke oss frem og håpe det ikke sprenger budsjettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

https://www.newyork.no/gi-tips-i-new-york/
Dette er for New York, men kan sikkert brukes som utgangspunkt. 
Et greit utgangspunkt er å tipse de som yter en tjeneste direkte til deg. Alle i resepsjonen eller innehavere skal ikke nødvendigvis ha tips- de som tar bagasjen og kjører taxi skal det. Når du er på restaurant, er det bare å legge til 18-20% på regningen.
Mange steder er det allerede lagt til utregning av et utvalg prosenter. 
Tips gjøres som regel opp på regningen, og man trenger ikke stikke til folk dollar her og der. 😊 

Anonymkode: 6dcc3...bdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA lever mange i servicebransjen i stor grad på tipsen. Tipser mellom 15 og 25% avhengig av fornøyd jeg er av servicen.

Å risikere neglisjere levebrødet til mennesker som jobber i land jeg er gjest i  holder jeg meg for god til. Selv om jeg risikerer å tape på det.

Ellers er det kjekt å lese kviteringen så du ikke tipser dobbelt.

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Konklusjonen så langt etter denne tråden er at jeg ikke er så mye klokere og at det ikke finnes noen fasit. Vi får forsøke oss frem og håpe det ikke sprenger budsjettet!

Det fins ingen fasit fordi det er en sosial spilleregel. Som regel blir du sett ned på om du ikke tipser servitører, da dette er den vanligste gruppen å tipse, men om du er turist, skal det en del til før de sier fra selv da.

Du må bare velge selv. Til og med amerikanere vil ha helt ulike svar om du spør.

Anonymkode: 312bf...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Turistguider får en vesentlig del av lønna i form av tips.

Anonymkode: 8af11...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selfølgelig tenker de sitt, tips er jo lønna deres. Har du ikke råd til det så ikke reis dit. 

Anonymkode: 9ac3f...e9e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. Dette høres ut som et sykt samfunn.

Hadde likt å se folks reaksjoner hvis kassadamen på REMA skulle ha 20% i tips av beløpet folk betaler for matvarene.

Anonymkode: 15dc8...d5b

Det føles av og til sånn siden de legger på moms i kassa.  Du kjøper en vare til 10 dollar, så legger de jaggu meg på moms i kassa og ikke før, sånn at det blir 12 dollar du betaler  selv om prislappen er 10.  Det er lett å glemme når du handler der borte og så får du DEN nedturen i kassa 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...