Gå til innhold

Hvor forpliktet er man til feiringer i familien, i ferien?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre året på rad blir ferien vår med en noe bitter smak. I fjor var det svigerbrors bryllup, midt i vår ferie, og vi kunne da ikke dra på grunn av egne ferieplaner med reise utenlands.

I år inviterer de til barnedåp midt i fellesferien, med 3 ukers varsel.. Det er en lang reise dit. Og, siden vi ikke har reiseplaner denne sommeren, mener svigerbror at det passer utmerket for oss å komme. Men, jeg og samboer ønsket dette nettopp fordi vi kunne reise på impuls  noen steder med barna dersom vi fikk lyst og mulighet. Dette blir vanskelig om vi drar i barnedåp fordi den faller midt i ferien. Min samboer sier han ikke kommer til å prioritere å reise til hans bror dersom vi plutselig ønsker en impulstur et annet sted - nettopp fordi ferien blir "ødelagt" av å må følge andres kalender i ferietiden.

Men, er dette greit av oss? Vet det kommer til å bli dårlig stemning i hele svigerfamilien.. vi er jo tross alt barnets onkel og tante. Samtidig, vi har svært krevende jobber begge to, og har slitt noe i forholdet seneste år. Ferien er ment å bygge relasjonen vår tilbake etter et langt år..

Anonymkode: a3314...1a8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å invitere til dåp på 3 ukers varsel - midt i ferien? 

Da kan man ikke forvente at mange dukker opp……..

Anonymkode: 0c663...2eb

• Liker 43
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad i familien min at jeg gjør det jeg kan for å kunne delta i deres feiringer.

Anonymkode: 44526...f8a

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å invitere til dåp på 3 ukers varsel - midt i ferien? 

Da kan man ikke forvente at mange dukker opp……..

Anonymkode: 0c663...2eb

Jeg tror de valgte kort frist fordi de visste at vi ikke hadde reiseplaner. De har også forhørt seg med andre familiemedlemmer om dette passer for å være sikker. Derfor er ikke den korte varselen så ille. Likevel synes jeg det er litt kravstort å tenke at vi ønsker å bruke en tredjedel av ferien vår på deres barnedåp, bare fordi vi ikke har bestilt noe ferietur ENDA. De kupper på en måte MULIGHETEN vi har, og det irriterer meg.

• Liker 6
Skrevet

Kan dere ikke bare si at dere har planer? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er familien til samboeren din - så lenge han er okay med det, så tenker jeg at du trenger ikke å bekymre deg over det i det hele tatt. Hadde vært noe helt annet om du nektet å prioritere dem, mens han ønsket det selv. 🤷

Anonymkode: 9361a...59e

• Liker 8
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (Akkurat nå):

Kan dere ikke bare si at dere har planer? 

Vi har svart at det er midt i ferien vår og egentlig ikke passer. Fikk til svar at siden vi ikke har reiseplaner, passer det fint. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har svart at det er midt i ferien vår og egentlig ikke passer. Fikk til svar at siden vi ikke har reiseplaner, passer det fint. 

Si at dere planer om å reise, og at det er lurt å si fra litt før. Si at dere sender en gave, kommer til å tenke på de. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt siden det er en dåp i nærmeste familie, selv om jeg også hadde reagert veldig på at den legges midt i fellesferien og med så kort frist. Likevel er ikke dåp noe som skjer ofte, og det virker litt spesielt å si at dere ikke kommer når dere ikke skal noe annet heller. 

Anonymkode: 3e7db...bec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ganske frekt av dem å «bestemme» at det passer for dere like etter at dere har gitt beskjed om at det egentlig ikke passer..

Dere velger selv med de konsekvenser det gir. Hva er det viktigste å prioritere nå?

Anonymkode: 4e8a8...0d0

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

"Bare fordi vi ikke har reiseplaner, betyr det ikke at vi ikke har andre planer og forpliktelser. Det passer dessverre ikke å reise til dere midt i ferien vår. Gjerne gi oss  lengre forvarsel neste gang, slik at det kan planlegges god tid i forveien."

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Var dere ikke i det bryllupet, så bør dere dra i den dåpen.

Forøvrig er jeg i mot å legge selskaper fra slutt juni-midten av august.

Anonymkode: ab0b3...ccc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var dere ikke i det bryllupet, så bør dere dra i den dåpen.

Forøvrig er jeg i mot å legge selskaper fra slutt juni-midten av august.

Anonymkode: ab0b3...ccc

Ts

Ja jeg tenker dessverre noe liknende.. Samtidig; vi har ferie én gang i året. Det er den ene årlige "3 ukeren" ingens kalender styrer oss. Aff... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ingen planer , har fått en invitasjon og da tenker jeg msn svarer ja. Bare ufint å holde åpent for bedre alternativer 

Anonymkode: a7dcf...560

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror de valgte kort frist fordi de visste at vi ikke hadde reiseplaner. De har også forhørt seg med andre familiemedlemmer om dette passer for å være sikker. 

Hvorfor har dere fortalt at dere ikke hadde reiseplaner når de forhørte seg i forkant?

Dere burde ha sagt at uke 29-31 (eller når det er snakk om) er avsatt til familiens sommerferie, når det jo faktisk er det som er tilfellet. 

Anonymkode: 2cf75...99e

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, hvorfor må en dåp påvirke en 3 uker lang ferie? Dere kan da fremdeles ta spontane turer ellers i ferien. Tar vel ikke flere dager å reise dit? 

Anonymkode: f514e...aee

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men altså, hvorfor må en dåp påvirke en 3 uker lang ferie? Dere kan da fremdeles ta spontane turer ellers i ferien. Tar vel ikke flere dager å reise dit? 

Anonymkode: f514e...aee

TS skriver at det tar en tredjedel av ferien, og at det er lang reisevei dit.. Så den midterste uken av de tre ukene med ferie går til dåpen.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når dere ikke var i bryllupet, så blir dere prioritere barnedåpen. Det virker veldig sært å ikke komme når dere ikke har andre planer. Tror det kan ødelegge forholdet til svigerfamilien, og mest sannsynlig vil de bebreide deg og ikke din mann.

Anonymkode: c5e20...01c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når de velger å legge det til da og med så kort varsel burde de forvente dette. Jeg bruker alltid å legge barnedåper til datoer da det ikke er veldig vanlig å være bortreist

Anonymkode: 1cb61...c06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Syns det er merkelig å invitere midt  i ferier, men enkelte tror jo verden kretser rundt dem. 

Endret av Freyja Valkyrie
  • Liker 10
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...