Gå til innhold

Venninne som ofte gjør mot meg akkurat det som hun vet sårer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ei venninne som jeg har hatt i mange år. 
Med jevne mellomrom (ganske langt i mellom, slik at jeg liksom glemmer det litt) så tar hun noe som jeg har åpnet meg om til henne, og så gjør akkurat den tingen mot meg. 

Vanskelig å forklare, men f eks hvis jeg forteller at jeg føler meg alene og utenfor, så går ikke det lange stunden før hun lager situasjoner der jeg er ekskludert fra noe sosialt (som hun har arrangert, der hun er den som har latt være å invitere meg)

Eller jeg forteller henne at det er en fyr jeg er forelsket i, så saboterer hun ved å prøve å dumme meg ut foran ham. 

Det er liksom så ofte det har skjedd at det er akkurat den tingen jeg nettopp har fortalt henne som blir brukt mot meg. Jeg har kanskje vært treig til å oppfatte dette mønsteret, men det er bare så vanskelig å forstå hvorfor noen gjør sånn. 

Men nå nylig skjedde det noe som var så åpenbart at nå virkelig ser jeg at det ikke er tilfeldig, og da begynner jeg å tenke bakover og ser at der sikkert aldri har vært tilfeldig. 

Hun har alltid vært veldig støttende og trøstende, og opptatt av å være veldig nære venner og gjøre «alt» for hverandre, er derfor jeg har åpnet meg og fortalt henne ting. 

Hvorfor gjør hun dette? Det er så sykt, hver gang man tror man er med noen som er trygg og som bryr seg og så er de egentlig som hvithai som lukter blod. 

Har du gjort noe sånt eller kan skjønne hvorfor noen gjør sånt? 

Anonymkode: d3e4f...adc

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville aldri gjort det mot venner. Ikke andre heller. Hadde nok droppet henne som venn. Iallfall sluttet og fortelle personlige ting til henne.

Anonymkode: 7c164...09c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor gjør hun dette?

Sannsynligvis er det noe galt med henne. Hun ønsker å trøste deg, for det får henne til å føle seg viktig og «snill». Derfor må hun få deg til å føle deg dårlig slik at hun kan trøste igjen. 

Vedder ganske mye på at hun forteller alle i detalj om hva du trøstes for og hvor snill hun er mot deg. 

Anonymkode: 3a293...6d4

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun høres ut som en venn du bør avslutte kontakten med, evt. beholde bare på et overfladisk nivå. Jeg gir henne selvfølgelig ingen diagnose, MEN det du beskriver er et av symptomene på at man har med en narsissist /person med personlighetsforstyrrelse å gjøre. Dette med at de er overfladisk snille, får deg til å åpne opp om sårbarheter, for så å bruke det mot deg. Selv om hun ikke har noen diagnose, så er altså noe av oppførselen hennes forenlig med diagnosen. 

Håper du har andre venninner TS, eller at du kan ta opp kontakten med andre! ❤️

Anonymkode: 1a723...606

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med jevne mellomrom (ganske langt i mellom, slik at jeg liksom glemmer det litt) så tar hun noe som jeg har åpnet meg om til henne, og så gjør akkurat den tingen mot meg. 

Vanskelig å forklare, men f eks hvis jeg forteller at jeg føler meg alene og utenfor, så går ikke det lange stunden før hun lager situasjoner der jeg er ekskludert fra noe sosialt (som hun har arrangert, der hun er den som har latt være å invitere meg)

Eller jeg forteller henne at det er en fyr jeg er forelsket i, så saboterer hun ved å prøve å dumme meg ut foran ham. 

Det er liksom så ofte det har skjedd at det er akkurat den tingen jeg nettopp har fortalt henne som blir brukt mot meg. Jeg har kanskje vært treig til å oppfatte dette mønsteret, men det er bare så vanskelig å forstå hvorfor noen gjør sånn. 

Men nå nylig skjedde det noe som var så åpenbart at nå virkelig ser jeg at det ikke er tilfeldig, og da begynner jeg å tenke bakover og ser at der sikkert aldri har vært tilfeldig. 

Hun har alltid vært veldig støttende og trøstende, og opptatt av å være veldig nære venner og gjøre «alt» for hverandre, er derfor jeg har åpnet meg og fortalt henne ting. 

Hvorfor gjør hun dette? Det er så sykt, hver gang man tror man er med noen som er trygg og som bryr seg og så er de egentlig som hvithai som lukter blod. 

Det er ingen venninne.

Jeg har tidligere driti meg ut med venninner hvor jeg kanskje har driti dem ut og såra dem uten å skjønne jeg har gjort det, men nå har jeg adhd, så litt sosiale utfordringer på min front. Når jeg har forstått det sårer så har jeg lagt meg padde flat og aldri gjort noe slikt igjen.

Altså det er lov å være menneskelig å gjøre feil. Men den ekskluderings biten synes jeg er kalkulert fra hennes side, så det er ikke en venn jeg ville tatt vare på.

Har selv hatt venner som har driti meg ut ved flere anledninger og brukt diagnosene min i mot meg til andre som om det er noe alvorlig galt med meg. Blitt også ekskludert fordi folk ikke orker meg. 

Det er veldig vondt og urettferdig når man fint kan kommunisere sammen om det er noe problemer man har med hverandre.

Men jeg tenker om dem ikke sier noe til trynet ditt så er det faktisk ikke du som er problemet.

Anonymkode: 4395b...b81

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne hva du føler, et vennskap skal tåle det. Reaksjonen hennes vil fortelle deg om hun tar deg på alvor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør som med nesten alle tråder med venninne i tittelen: Hvorfor kaller du dette en venninne?

Anonymkode: ca4e7...0d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør som med nesten alle tråder med venninne i tittelen: Hvorfor kaller du dette en venninne?

Anonymkode: ca4e7...0d9

Fordi vi har vært venninner i så mange år at det nesten er litt sånn familie-bånd. Og det har vært veldig sånn «oss mot røkla» , «ingen andre forstår oss» , sånn som skaper sterke bånd kanskje. 

Men godt spørsmål, jeg har vel sånn ca akkurat nå begynt å skjønne at hun ikke er så god venninne. Jeg tror egentlig også det er noe i det som noen over her sa, at hun utleverer meg til andre om problemene mine og hvor snill hun er som hjelper meg. 

Og nå når vi er godt voksne så kan det virke som hun savner at ting er litt dramatisk på en måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sannsynligvis er det noe galt med henne. Hun ønsker å trøste deg, for det får henne til å føle seg viktig og «snill». Derfor må hun få deg til å føle deg dårlig slik at hun kan trøste igjen. 

Vedder ganske mye på at hun forteller alle i detalj om hva du trøstes for og hvor snill hun er mot deg. 

Dette får meg til å tenke på at det av og til har føltes som det handler mest om henne når jeg har det vanskelig. Og at det har skjedd at hun har presset meg litt til å snakke om det foran andre og så liksom klemt meg eller liksom gjort det veldig synlig at hun trøster meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette får meg til å tenke på at det av og til har føltes som det handler mest om henne når jeg har det vanskelig. Og at det har skjedd at hun har presset meg litt til å snakke om det foran andre og så liksom klemt meg eller liksom gjort det veldig synlig at hun trøster meg. 

Det er dessverre helt klassisk. Trøsten er at dette handler definitivt ikke om deg, men om henne, og folk som er som henne har som regel mange de «hjelper». Folk i livskriser er feks magneter på sånne. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde blitt litt sånn dust, at jeg hadde lagt ut et agn og fortalt henne noe usant.🫣😬😬😬

Anonymkode: 77f58...52e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en slik kollega og hun er sykemeldt for psykisk sykdom siden januar. Hun er ikke frisk. Hun holder på akkurat som du beskriver. Hun fikk nyss i ting min leder har sagt til meg og repeterte disse tingene hver uke for å hakke på meg. Har tenkt at hun er syk med bipolar eller noe annet men vet ikke hva det er. 

Anonymkode: fdb44...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

oss mot røkla» , «ingen andre forstår oss» , sånn som skaper sterke bånd kanskje. 

Hun mener alle er imot henne og deg og? Psykisk sykdom. Borderline Kansje. 

Anonymkode: fdb44...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi vi har vært venninner i så mange år at det nesten er litt sånn familie-bånd. Og det har vært veldig sånn «oss mot røkla» , «ingen andre forstår oss» , sånn som skaper sterke bånd kanskje. 

Men godt spørsmål, jeg har vel sånn ca akkurat nå begynt å skjønne at hun ikke er så god venninne. Jeg tror egentlig også det er noe i det som noen over her sa, at hun utleverer meg til andre om problemene mine og hvor snill hun er som hjelper meg. 

Og nå når vi er godt voksne så kan det virke som hun savner at ting er litt dramatisk på en måte. 

Dette er ganske ille altså. Men jeg skjønner at du er litt stuck i en rolle hvor hun har muligheten til å sykeliggjøre deg. Du må bremse opp hele verdenen din så hun kan få leke leken hun har satt opp, uten å spørre deg om det er greit å sløse med tiden din først. Virker egentlig som at du er stuck i et forhold med en som er litt selvhøytidelig, men i praksis ganske enkel. Men som feks føler følelsene sine direkte og da må jo følelsene deres få styre hele situasjonen. Hun har jo ikke tilgang til dine følelser og dermed eksisterer de ikke og tas ikke med i beregningen. Solo show. 🙈 hun har gjort det veldig ubehagelig for deg… 

Anonymkode: 9a682...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det høres ikke ut som noen du bør være venninner med. Hun behandler deg skikkelig dårlig. 

Jeg aner ikke hvorfor hun gjør slikt. Jeg hadde en lignende venninne. Fikk noen gode svar i tråden min Avsluttet vennskap som skaper enorm angst fremdeles her på samme underforum, kanskje de kan hjelpe deg også. 

Ta godt vare på deg selv! ❤️ 

Anonymkode: 60710...14e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hvordan du beskriver det så høres hun ikke snill ut, men jeg ser også at du sier det skjer med lang tid i mellom. Er det mulig at dere legger vekt på ulike ting? Du forteller henne noe som er sårbart og dermed legger du det naturlig inn i regnskapet for vennskapet, mens hun er støttende og trøstende der og da også er det glemt? Om dette skjer med ulike mellomrom og med ulike hensikter ville jeg kanskje brukt lengre tid på å observere og også snakke med henne om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...