Gjest Acer Skrevet 8. juli #1 Del Skrevet 8. juli Ein sommerjobb er ofte eit viktig bidrag til ungdom i sitt første møte, og innsyn med arbeidslivet. Sommerjobber er også eit viktig bidrag til at ungdom får muligheter til å tjene sine egne penger.Innside-bekjentskaper i bedrifter er ofte ein viktig faktor for mange når de søker på jobber, både for voksne og ungdomer på sommerjobb søk. Da ein selv var ung så var ein så heldig å ha eit nettverk av bekjenskaper som åpnet for muligheten for sommerjobb. Når ein etterhvert selve ble foreldre, og yrkesaktive jobbet både mor og far i bedrifter som regelmessig ansatta sommerjobber/ vikarjobber som høvde for skuleungdom. Var da naturleg å ta kontakt m/ personalkontoret,og de favoriserte / prioriterte sommerjobber til ungdom for sine ansatta. Mange barn /ungdomer har ikkje så stort nettverk , og har ikkje foreldre som er yrkesaktive eller jobber i en bedrift hvor det er høveleg jobber for ungdomer. Kan det tenkes at mange ungdomer som idag tilbringer det meste av tiden foran en datamaskin føler på utenforskapet fordi de ikkje fekk seg en sommerjobben de søkte på . ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Del Skrevet 8. juli Ungdommer som er utenfor og kun sitter med dataen er jo et helårsproblem, det begrenses ikke til sommeren. Anonymkode: c6077...8a7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Del Skrevet 8. juli Det er sjelden slike jobber tilgjengelig lenger. Krever gjerne at man er 18år. Ramaskrik hvis det skulle skje noe med en arbeidstaker under 18år og telefoner fra foreldre som skal legge tilrette for poden sin, så tror mange arbeidsplasser kvier seg for det. Synd dessverre, men tror ungdommen tilpasser seg. Bryr seg nok mest om penger Anonymkode: 06461...bee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 8. juli #4 Del Skrevet 8. juli Jeg har en annen opplevelse fra da jeg skulle finne mine første sommerjobber/ekstrajobber (fra jeg var 15) Jeg bor i by, så vet ikke om det har noe å si, men jeg brukte aldri mine foreldres nettverk, men så annonser i avisa/på nett og søkte på alt jeg hadde kvalifikasjoner til (som var ingen) og jeg gikk rundt med åpne søknader til bedrifter i nærområdet. Jeg stort sett avslag, men hadde alltid en jobb, enten fordi «alle» fikk jobb eller fordi jeg hadde flaks. Tidlig arbeidsliv er for de fleste et maraton av avvisning, da de ønsker noen med mer erfaring. Og jobbene man får reflekterer mangel på erfaring i lønn og arbeidsoppgaver. Men det er en god læring. Både i at hver gang du har hatt en jobb, stiller du litt sterkere, og en virkelighetssjekk i at man som regel må bli avvist mange ganger og starte på bunnen for å etterhvert opparbeide en god CV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Del Skrevet 8. juli I bedriften jeg jobber, så kunne man ha 10 ungdom på sommerjobb for 15 år siden. Nå er det ingen, både pga automatisering og helt andre krav til opplæring og sikkerhet. Anonymkode: c7049...873 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 8. juli #6 Del Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I bedriften jeg jobber, så kunne man ha 10 ungdom på sommerjobb for 15 år siden. Nå er det ingen, både pga automatisering og helt andre krav til opplæring og sikkerhet. Anonymkode: c7049...873 Ja, automatisering HMS , og krav til opplæring setter nok også tilbud på sommerjobber i eit annet lys en tidligere. "Det å sette ungdomer til div. ryddejobber er nok å bedrakte som lite meningsfylt". Jobberfaring er viktg grunnlagsmatrialer når ein søker på ein jobb, men eit sted må de unge begynne. Tidligere hang ofte de unge rundt sine foreldre i sitt daglige arbeide på gårdene, fiskebåten, familiebedrifta. Mange ungdomer hadde sommerjobb / lempisjobb på den lokale godsruta, og det var høgsesong for gårdsarbeide, båtpuss, malerarbeide av boliger, men også her har det skjedd en endring. Mange ungdomer møter idag eit arbeidsliv utan praktisk erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Del Skrevet 8. juli Begge våre har skaffet seg sommerjobber helt på egenhånd, handler om å ha en god søknad. En startet å jobbe på kiwi når det var 16, som ryddehjelp, fikk jobbe 2-3 kvelder gjennom skoleåret i tillegg frem til fylte 18. Fikk da lov å sitte i kassa. Vet mange av barnas venner også skaffer seg sommerjobber og jobber ved siden av skolen ellers helt på egenhånd. Men en må jo lese annonser og søke, og ikke vente til de skal dette i fanget på ungdommen Anonymkode: 28213...52e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Del Skrevet 8. juli Acer skrev (18 minutter siden): Ja, automatisering HMS , og krav til opplæring setter nok også tilbud på sommerjobber i eit annet lys en tidligere. "Det å sette ungdomer til div. ryddejobber er nok å bedrakte som lite meningsfylt". Jobberfaring er viktg grunnlagsmatrialer når ein søker på ein jobb, men eit sted må de unge begynne. Tidligere hang ofte de unge rundt sine foreldre i sitt daglige arbeide på gårdene, fiskebåten, familiebedrifta. Mange ungdomer hadde sommerjobb / lempisjobb på den lokale godsruta, og det var høgsesong for gårdsarbeide, båtpuss, malerarbeide av boliger, men også her har det skjedd en endring. Mange ungdomer møter idag eit arbeidsliv utan praktisk erfaringer. De få gangene vi har hentet inn ungdom, både i nåværende jobb og tidligere, så har de sluttet etter maks en ukes tid, fordi det er kjedelig eller slitsomt. Med automatiseringen har vi ikke lengre behov for noen til å rydde hele dagen. Stable kasser/esker med varer gjøres av maskiner. Flytte inn på bil gjøres av sjåførene og med truck. Der man tidligere hadde ungdom til å klippe gress brukes nå større maskiner ungdom ikke har lov til å kjøre. Malejobber begrenses grunnet arbeid i høyden samt kjemikalier. I tillegg så tar ikke de ansatte sommerferie som før, de sprer det mer og mer ut over resten av året. Anonymkode: c7049...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 8. juli #9 Del Skrevet 8. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): De få gangene vi har hentet inn ungdom, både i nåværende jobb og tidligere, så har de sluttet etter maks en ukes tid, fordi det er kjedelig eller slitsomt. Med automatiseringen har vi ikke lengre behov for noen til å rydde hele dagen. Stable kasser/esker med varer gjøres av maskiner. Flytte inn på bil gjøres av sjåførene og med truck. Der man tidligere hadde ungdom til å klippe gress brukes nå større maskiner ungdom ikke har lov til å kjøre. Malejobber begrenses grunnet arbeid i høyden samt kjemikalier. I tillegg så tar ikke de ansatte sommerferie som før, de sprer det mer og mer ut over resten av året. Anonymkode: c7049...873 Det har nok utvilsamt skjedd ein holdningsendring blandt mange ungdomer, og de er mer krense i forhold til det å ta på seg div. jobber en tidligere. En konsekvens av at ungdom i mindre grad ikkje får sommerjobber er at de yngre blir passive, og de velger da å sitte hjemme m/ mobilen. Det at ungdom har eit sommerjobb tilbud kan vera eit bidrag til å forbygge kriminalitet, og psykiske problem blandt ungdom. Det å føle seg verdisatt er ein viktig del av verdigrunnlaget for både yngre, og eldre. Ein betenkeleg utvikling ettersom det ettehvert mangler ledige hender innenfor mange yrker, og mange yngre mangler praktiske erfaringer. Det er fokus på hvordan ein skal forebygge økt kriminalitet, og psykiske utfordringer blandt barn, og ungdom. Mange ungdomer føler nok på eit utenforskap når det er blitt større konkuranse om de mest attraktive studieplassene. Endret 8. juli av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #10 Del Skrevet 8. juli Jeg ønsket meg sommerjobb i alle år, men fikk det aldri. Vi bodde langt ute på landet og det var svært få jobber. Disse jobbene gikk til barn/slekt/naboer av de ansatte/sjefer (nettverk). Hadde jeg faktisk fått jobb så vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skulle kommet meg til og fra jobb siden mine foreldre jobbet slik at de ikke kunne kjøre meg. Anonymkode: b1d20...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 8. juli #11 Del Skrevet 8. juli Jeg hadde også mange sommerjobber/helgejobber da jeg var ung. Det var lett å få seg jobb da. Nå jobber både jeg og faren i det offentlige, og det fjør også stort dett hele vår omgangskrets. Ingen nyttige «bekjentskaper» for å hjelpe våre barn. Minstemann på 16,5 har søkt på en haug jobber i vår/sommer, han har ikke fått såpass som et svar fra NOEN! Må da være mulig å gi en kjapp tilbakemelding? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 8. juli #12 Del Skrevet 8. juli mmd skrev (2 minutter siden): Jeg hadde også mange sommerjobber/helgejobber da jeg var ung. Det var lett å få seg jobb da. Nå jobber både jeg og faren i det offentlige, og det fjør også stort dett hele vår omgangskrets. Ingen nyttige «bekjentskaper» for å hjelpe våre barn. Minstemann på 16,5 har søkt på en haug jobber i vår/sommer, han har ikke fått såpass som et svar fra NOEN! Må da være mulig å gi en kjapp tilbakemelding? Ditt eksempel en utvilsamt ikkje enestående, og misstenker at mange ungdomer møter veggen når de søker på en sommerjobb. Det å ikkje engang gi tilbakemedinger når ein søker på en jobb er lite seriøst personalpolitikk. Kjenner folk som har søkte på flere hundre jobber etter innskrenkning /oppsigelse v/ bedriften. Vedkomende tok 2 år fagskole og trudde det skulle vera eit godt bidrag til å få jobb. Søkte på mange jobber lokalt, men fekk ikkje engang tilbakemelding. Faktum er at det er veldi mykje "tryneansettelser / innsideansettelser," og er ein ikkje innenfor rette nettverket så stiller ein lengst bak i køen av jobbsøkere, og slik er det i mange lokalsamfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #13 Del Skrevet 8. juli Jenta her har søkt i flere år men vi er ikke "inn i bygdekjernen". Har bodd her 20 år, men regnes enda som "tilflytter". Her går jobbene til de ressurssterke år etter år.. Anonymkode: e2a0c...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli #14 Del Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ungdommer som er utenfor og kun sitter med dataen er jo et helårsproblem, det begrenses ikke til sommeren. Anonymkode: c6077...8a7 Det er ikke nødvendigvis et problem, spørs om man klarer å skille mellom spilling og fritid. En del ungdommer som gamer, tjener også penger på det. Tipper det er mer attraktivt å sitte foran en skjerm og game og streame på Twitch, enn å jobbe fysisk. Anonymkode: 48572...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 8. juli #15 Del Skrevet 8. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jenta her har søkt i flere år men vi er ikke "inn i bygdekjernen". Har bodd her 20 år, men regnes enda som "tilflytter". Her går jobbene til de ressurssterke år etter år.. Anonymkode: e2a0c...6c7 Fusterende og deprimerende både for de yngre og foreldrene når ungdomer ikkje får ta del i jobbmarkedet Er såvist ikkje bare de yngre som føler seg utstøtt fra arbeidsmarkedet, men også mange eldre, med solid kompetanse, og erfaringer. Det er ein ressurs hos de aller fleste anten ein er ung eller gammel. Endret 8. juli av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molo80 Skrevet 8. juli #16 Del Skrevet 8. juli (endret) Jeg opplever at det er vanskeligere nå enn på 90-tallet. Men absolutt ikke umulig. Min 16-åring har to jobber og vennene hennes har også jobb.. (de som vil jobbe da vel og merke.) Hun sendte nok 8-10 søknader før hun fikk napp, men de kan ikke være kresne. Når de først har litt arbeidserfaring er det mye lettere. Endret 8. juli av molo80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #17 Del Skrevet 9. juli Min tenåring fikk heller ikke sommerjobb i år. Søkte tidlig og bredt, dvs. både på utlyste stillinger og har gått innom med søknad personlig. Hovedhindring er at hen ikke er 18 år ennå, altså kan ikke servere eller sjenke alkohol, og i tillegg har hen ikke formell arbeidserfaring ennå. Vi bor i en typisk studentby der det er mange unge voksne å ta av i deltids/sesongstillinger og det blir tøff konkurranse for de som er under 18. Da jeg selv var ung hadde jeg en del uformelle sommerjobber fordi jeg vokste opp landlig og det var alltids noen som trengte hjelp til alt fra plenklipp til dyrestell. Nå har jeg satt ungdommen til å male huset vårt (dvs. de delene av husveggen som ikke er for utilgjengelig) og skjære ned og grave opp restene av en stor hekk. Hen får en grei lønn og vi er fleksible på når hen velger å jobbe så hen ikke går glipp av det lille sosiale som skjer nå i fellesferien. Tror hen synes det er greit med litt struktur i dagene, og penger hen disponerer selv. (Vi skal reise vekk tre uker sammen også, så hen får skikkelig fri også - «jobben» gjøres de dagene vi voksne er på jobb). Anonymkode: 22067...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå