AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Del Skrevet 8. juli 2024 Hei alle sammen. Jeg er så stressa for å ikke få meg jobb snarest. Har bachelor innen IT (Systemutvikling). Har søkt jobber siden jeg ble uteksaminert i fjor uten lykke. Har siden da måtte flytte hjem igjen grunnet økonomi. Nå må huset selges og jeg står fremdeles uten jobb. Har vært så stressa den siste perioden og søkt på alt mulig relevant, men nå er det ferietid og vet ikke når jeg kan få svar på søknadene. Har søkt og kommet inn på master, men dette er en backup plan jeg aller helst vil slippe. Noen som har tips til meg? Takk! Anonymkode: e8d8f...594 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Del Skrevet 8. juli 2024 Har dessverre ingen tips, men jeg har også vært arbeidsledig i ett år og føler med deg... It-bransjen og utvikling her óg. Når det er sagt synes jeg det har dukket opp flere stillingsannonser på finn.no i det sist, så vi får håpe det er et godt tegn i og med at vi er midt i ferien nå. Anonymkode: 254c0...253 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Del Skrevet 8. juli 2024 Mitt eneste tips er at du søker bredere etter en jobb. Det må da være bedre å f.eks. jobbe i butikk, som sjåfør eller noe annet, enn å gå arbeidsledig? Søk på alle jobber du tenker at du kan mestre, også jobber du er overkvalifisert til. Det ser ikke pent ut på en CV at du går arbeidsledig i år etter år, heller. Hvis du får en jobb, uansett hva det er, da har du en inntekt mens du søker etter den jobben du egentlig vil ha. Anonymkode: a1a2a...15f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Del Skrevet 8. juli 2024 Kan ikke fatte og begripe at det skal være vanskelig å få jobb som utvikler. Har du søkt råd og hjelp med CV? Er du kresen på hvor du kan jobbe geografisk? Et tips er å ta kontakt med konsulentbyråer så kommer du deg inn et sted. Bruk linkedin aktivt og oppsøk mennesker som jobber steder der du kunne tenke seg å jobbe. Tror vi har sikkert 50 ledige jobber totalt i innland og utland på arbeidsplassen min (globalt firma). Vi bruker for det meste headhuntere eller intern rekruttering med bonus. Anonymkode: 8de13...121 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #5 Del Skrevet 8. juli 2024 Nå vet jeg ikke med TS da, men regner med at de fleste søker på alt av jobber, ikke bare det som er relatert til IT og teknologi. Dessverre så er det ikke så lett å få jobb i butikk (eller andre "vanlige" jobber) som mange kanskje tror. Jeg hadde gjerne gjort det om jeg hadde fått muligheten, men får blankt avslag. Jeg har fått god hjelp med både søknad og CV, og vet det ikke er noe galt med den i utgangspunktet, annet enn at jeg har utdanning som sikkert får dem til å tenke at jeg uansett kommer til å søke meg videre til andre jobber. Jeg har søkt alle mulige slags stillinger, inkludert vaskehjelp, lager, kundeservice, resepsjon, vert. Anonymkode: 254c0...253 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #6 Del Skrevet 8. juli 2024 Jeg har godt strukturert CV med Github link til hobby og skoleprosjekter. Føler jeg var nær jobbtilbud nå i juni. Fikk mail fra Techlead på firmaet at jeg hadde gjort godt inntrykk på både intervjurunder og case oppgaven, men at de dessverre ikke kunne tilby meg jobb. Har også søkt butikkjobb her i hjembygda, men får jo bare avslag da også😅 beklager ordbruken, men følger meg ganske f*cked for tiden. TS Anonymkode: e8d8f...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mitt eneste tips er at du søker bredere etter en jobb. Det må da være bedre å f.eks. jobbe i butikk, som sjåfør eller noe annet, enn å gå arbeidsledig? Søk på alle jobber du tenker at du kan mestre, også jobber du er overkvalifisert til. Det ser ikke pent ut på en CV at du går arbeidsledig i år etter år, heller. Hvis du får en jobb, uansett hva det er, da har du en inntekt mens du søker etter den jobben du egentlig vil ha. Anonymkode: a1a2a...15f Enig, spesielt når man har lite / ingen arbeidserfaring Anonymkode: 1e46a...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Del Skrevet 8. juli 2024 Søker du jobber over hele landet? Anonymkode: 9fca7...724 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #9 Del Skrevet 8. juli 2024 Er du villig til å flytte på deg? Hva med å søke jobb i Sverige og Danmark også? Anonymkode: 7bd2b...cd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #10 Del Skrevet 8. juli 2024 Hvor mange jobber i uka er det du søker på? Anonymkode: eae9b...32b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #11 Del Skrevet 8. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Hvor mange jobber i uka er det du søker på? Anonymkode: eae9b...32b Tenker i snitt det siste året. Og har du prøvd nettverket ditt? F.eks kontaktet tidligere medstudenter i jobb og spurt om det er noe ledig? Sender deg klemmer. Var selv arbeidsløs i lang periode. etter endt studier. Anonymkode: eae9b...32b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 9. juli 2024 #12 Del Skrevet 9. juli 2024 IT bransjen har vært inne i en dupp nå og spesielt vanskelig har det vært for nyutdannede. Det er bare å lese rundt på Kode24 feks så ser man det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #13 Del Skrevet 9. juli 2024 For å bruke litt ekkelt ord, men det er slik at IT kunnskap råtner bort raskere enn annen type kunnskap, f eks juss eller historie, bare for å ta et par tilfeldige eksempler. Hva var mastergraden du søkte på, TS? Det ser ut til at en del er blitt regelrett lurt fra samfunnets, media og politikere sin side at det er bare å ta en bachelor i et eller annet IT-relatert, så blir "jobbene kastet etter en". Slik er det overhodet ikke. Det er kun mangel på meget spesifik IT-kompetanse og da gjerne også folk som har en del erfaring bak seg. Du må dessverre, mest sannsynlig, forberede deg på at den bacheloren blir det lite nytte av eller at du får kanskje noe nytte av det i en annen type jobb som ikke er helt 100% IT-relatert, men det er viktig å ha den datakompetansen du har i det minste. Det er krever at du begynner å jobbe med noe, for nå har det allerede gått ett år, og det blir bare verre og verre for hver eneste måned. Anonymkode: 38a6e...82a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #14 Del Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For å bruke litt ekkelt ord, men det er slik at IT kunnskap råtner bort raskere enn annen type kunnskap, f eks juss eller historie, bare for å ta et par tilfeldige eksempler. Anonymkode: 38a6e...82a Veldig sant, min mor tok en IT videreutdanning for snart 15 år siden. Etter der har hun ikke tatt noe mer utdanning innen IT, så den hun har er jo egentlig ikke brukbar til noe som helst nå. Anonymkode: d40b9...a70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 10. juli 2024 #15 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): For å bruke litt ekkelt ord, men det er slik at IT kunnskap råtner bort raskere enn annen type kunnskap, f eks juss eller historie, bare for å ta et par tilfeldige eksempler. Hva var mastergraden du søkte på, TS? Det ser ut til at en del er blitt regelrett lurt fra samfunnets, media og politikere sin side at det er bare å ta en bachelor i et eller annet IT-relatert, så blir "jobbene kastet etter en". Slik er det overhodet ikke. Det er kun mangel på meget spesifik IT-kompetanse og da gjerne også folk som har en del erfaring bak seg. Du må dessverre, mest sannsynlig, forberede deg på at den bacheloren blir det lite nytte av eller at du får kanskje noe nytte av det i en annen type jobb som ikke er helt 100% IT-relatert, men det er viktig å ha den datakompetansen du har i det minste. Det er krever at du begynner å jobbe med noe, for nå har det allerede gått ett år, og det blir bare verre og verre for hver eneste måned. Anonymkode: 38a6e...82a Nja ikke helt korrekt. Programmeringsspråk ser jo i stor grad likt ut som for 10-15 år siden. Det er virkelig ikke så stor forskjell på Java anno 2010 og Java anno 2024. Det jeg vil heller si er mer måten man gjør ting på og særlig på webutvikling er det stor forskjell. Og går vi og titter på feks C så er det språket tilnærmet uforandret siden det kom på 1970 tallet, men så er C en veldig tja spesifikk kompetanse som er nokså ubrukelig om du skal drive med webapplikasjoner. Men skal du drive med OS/hardwareprogrammering så er C tingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #16 Del Skrevet 10. juli 2024 24 minutter siden, William_S said: Nja ikke helt korrekt. Programmeringsspråk ser jo i stor grad likt ut som for 10-15 år siden. Det er virkelig ikke så stor forskjell på Java anno 2010 og Java anno 2024. Det jeg vil heller si er mer måten man gjør ting på og særlig på webutvikling er det stor forskjell. Og går vi og titter på feks C så er det språket tilnærmet uforandret siden det kom på 1970 tallet, men så er C en veldig tja spesifikk kompetanse som er nokså ubrukelig om du skal drive med webapplikasjoner. Men skal du drive med OS/hardwareprogrammering så er C tingen. Jepp, Det er dette jeg har stortsett bakgrunn i fra, altså C/C++ hardware-nær programmering. Er jo ikke dette som er mest etterspurt i Norge, så kanskje det er derfor det er så sykt vanskelig å få jobb. Søker jo alt av IT-relaterte stillinger, men fortsatt null napp. TS. Anonymkode: e8d8f...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sprut Skrevet 10. juli 2024 #17 Del Skrevet 10. juli 2024 Noe tøffere tider nå for nyutdannede. Fortsett å bygge CV'en på Github, søk søk søk, og så kommer jobben før du vet ordet av det! Mvh. Sprut 💦 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå